Forum > Zelfbouw Speakers

RCF Bassbin kasten

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
PatrickbemmelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2011
Laatste: 9-7-2019
Berichten: 91
12-11-2011 15:11
Het ontwerp is bijna hetzelfde als een br118 basje
bassreflex
maar ik las dus op internet dat de speakers die erin zitten meer geschikt zijn voor hornkasten

als je bij de speakers aan de voorkant staan, hoor je bijna geen bass en voel je het niet,
sta je aan de achterkant dreunt het in je oren
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
13-11-2011 18:31
De L18S800 is niet ongeschikt voor basreflexkasten maar vraagt wel om een specifiek volume en afstemming om het beste uit te komen. De BR118 is uit mijn hoofd netto ~180 liter afgestemd op 30-35 Hz. De L18S800 presteert beter in een kast van ca. 120 - 150 liter afgestemd op ~40 Hz. Hét voordeel is dat het een erg efficiente luidspreker is, nadeel is de middelgrote Xmax.

Hoe de druk ervaren wordt heeft niet alleen met de kast te maken maar ook met de plaatsing van de kast en met de gebruikte muziek. Zo heb ik laatst een nieuwe kast getest die met bepaalde nummers alleen erg hard klonk maar niet lekker doordrukte, met andere nummers uit hetzelfde genré klonk het hard en drukte het goed door.

Daarnaast kan er de impressie van betere basweergave achter de kast ontstaan doordat hogere (directionelere) frequenties ontbreken die de lagere basfrequenties maskeren (wel aan de voorkant, niet aan de achterkant).

Wel is het zo dat de L18S800 door de kleinere Vas en medium Qts goed aansluit bij het gemiddeld kleinere volume van de voor/achterkamer in een hoorngeladen kast. Daarnasst is de EBP aan de hoge kant voor een 18" (in een basreflexkast) maar prima voor een hoorngeladen kast.

Ik kan vandaag geen simulatie uitvoeren maar verwacht dat Hornresp op de 101 dB/W/m voor deze kast uitkomt met een bruikbare weergave vanaf zo'n 35 - 40 Hz. Een goede verhouding tussen gevoeligheid en laagweergave maar vooralsnog het beste geen subweergave. Gezien de gebruikte luidspreker is een high pass op 35 - 40 Hz van 18 dB /octaaf (of steiler) aan te raden.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PatrickbemmelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2011
Laatste: 9-7-2019
Berichten: 91
14-11-2011 11:51
ik heb bij elke soort muziek en toepassing, dat de druk aan de achterkant zit,
wat zou je mij aanraden?
in deze kast laten zitten of 2 nieuwe kasten maken bijv: rcr bassbin?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
14-11-2011 16:04
Ik zou allereerst gaan kijken naar de plaatsing en de processing. Serieuzer als het misschien lijkt: Wat gebeurt er als je de kasten omdraait?

Zo heb ik enkele maanden geleden de voelbare basweergave (op de luisterpositie) van een stationaire opstelling aanzienlijk verbeterd door de baskasten een kwartslag te draaien. Dat verzin je niet, dat probeer je gewoon. Op een ander forum vermelde iemand dat zijn Cubo 18 veel meer voelbare druk gaf door deze op een kleine afstand (in de richting) van een muur te plaatsen.

Wat is je opstelling? Als je links en recht een subje hebt staan heb je vaak in het midden een (frequentieafhankelijke) uitdoving, die er praktisch voor zorgt dat je op de dansvloer geen goede basweergave hebt. Een substackje in het midden is dan meestal al stukken beter.
Sta je achter de subs dichter bij een muur? Bij een muur is de basweergave vrijwel altijd intensiever dan vrij van muren.

Daarnaast zou ik de luidsprekers in een kast plaatsen waarin ze beter presteren. Omdat ik van hieruit niet kan zien wat de oorzaken zijn, zou dat bovendien een kast zijn waar de directionele afstraling aan de voorkant minder sterk is (om alle mogelijke oorzaken tegelijertijd aan te pakken). Je komt dan al snel op een bandpass kast uit zoals traditionele 4de/6de orde bandpass, hybride of hoorngeladen (frontloaded).

Met de RCF Bassbin heb je naar mijn idee nog best een goede keuze maar als je niet eerst experimenteert met plaatsing en opstelling (en zo oorzaken uitsluit) kan het zijn dat er geschiktere baskasten voor jouw situatie bestaan.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PatrickbemmelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2011
Laatste: 9-7-2019
Berichten: 91
14-11-2011 18:18
de plaatsing van de sub:

ik heb inderdaad links en rechts eentje,
staan meestal in de hoek of bij een muurtje,
maar hetzelfde blijft als ik bijv in een tent sta te beuken in het midden,
als ik de subs omdraai: dus de achterkant naar de het publiek dan voel je wel de bas,
zet ik de front weer naar het publiek dan voel je niks en tril je bij de draaitafels weg,

ik heb nog wel ergens een dap horngeladen kastje leeg staan, dap a18b,
zou het de moeite waard zijn om hem erin te testen?
dus proberen wat het verschil is?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
17-11-2011 21:44
Het verschijnsel dat je beschrijft komt nogal extreem op me over, ik ken het in benadering van kasten met een slecht achterpaneel (erg slecht materiaal of slecht gebraced). Het lijkt er dus op dat elke kast een vooruitgang zou zijn (hoewel ze achterstevoren helemaal niet slecht zijn), dus ook de DAP a18b.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
PatrickbemmelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2011
Laatste: 9-7-2019
Berichten: 91
17-11-2011 22:25
heb je misschien dan eventuele tips voor mij, wat ik er kwa materiaal in kan doen bijv. schuim of iets?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 1344
20-11-2011 23:05
Bracen van (met name) het achterpaneel (en dan liefst een vorm van wall-to-wall bracing). Mocht dat niet helpen dan op zoek naar een andere kast. Welk materiaal en dikte is het trouwens?

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
21-11-2011 10:28

patrickbemmel schreef:

als ik de subs omdraai: dus de achterkant naar de het publiek dan voel je wel de bas,
zet ik de front weer naar het publiek dan voel je niks en tril je bij de draaitafels weg,
Een sub achterste voren KAN werken als de sub in de buurt van muren staat (hij koppelt zich dan aan de wand). In de vrije ruimte (zoals halverwege de feesttent in je omschrijving) moet de kast wel hééééél erg slecht gebraced zijn wil er aan de achterkant meer geluid vanaf komen dan aan de voorkant.

Waarom hoor je meer bas achter de sub dan vóór de sub? Simpel. Je hoort de rest minder hard!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PatrickbemmelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2011
Laatste: 9-7-2019
Berichten: 91
22-11-2011 22:25
maar miss heb ik het ook al geprobeerd zonder top erboven??

Terug naar forum Reageer (zonder quote)