Forum > Geluid

Laptop op mengpaneel via koptelefoonuitgang.

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
11-1-2017 15:44
Hallo,

Ik ga even dit topic gebruiken om ook een gelijkaardige vraag te stellen.

Ik gebruik normaal een controller met eigen geluidskaart (Denon DN 4500) + laptop.
Nu ben ik aan het kijken voor een back-up systeem mocht dit fantastische toestel mij ooit in de steek laten.
Het back-up systeem mag niet te veel geld kosten (hoop ik nooit te moeten gebruiken) maar zal bestaan uit een controller (2-kanaals) zonder geluidskaart, dus de sound zal in dat geval snel via de koptelefoonuitgang van de laptop moeten gebeuren.

Nu was ik aan het kijken hoe dit best gebeurd in combinatie met mijn mixer (mengtafel)

In Virtual Dj kan ik de output snel omschakelen naar de stereo-uitgang van de laptop waarbij kanaal 1 dan links wordt en kanaal 2 dan rechts wordt (alles in mono dan, maar ja, het is maar een back-up)

Nu was ik aan het kijken naar de aansluitingen hiervoor naar de mengtafel en ik zou als volgt te werk gaan:

1 X DAP Audio Xcaliber XGA-17 Verloopje
+
2 X Procab CAB725/1.5 Verloopkabel

Zo kan ik dan telkens met 2 rca-aansluitingen inpluggen op het kanaal van de mixer. (en kan ik dus nog steeds 2-kanaals mixen met de songs)

Ik was enkel aan het twijfelen (en vandaar mijn vraag) of ik met het patchen en die kabels niet ga voorhebben dat er door de speakers slechts aan een kant dan maar geluid komt?
Maw krijg ik op het einde van de voorgestelde ketting met die kabels en het verloopje (van stereo naar mono om dan weer naar 2 rca-connectors te gaan) ook daadwerkelijk aan beide RCA-stekkers geluid (weliswaar mono)?
Iemand (of iedereen :-) ) die het mij kan bevestigen zodat ik zeker ben?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
11-1-2017 16:43
En wat als je laptop het begeeft? Die kans is namelijk een stuk groter dan dat de controller ermee ophoudt... ik werk met dezelfde setup als jij, maar ik heb een Denon HD2500 USB speler als backup in mijn dj set zitten (die ook als controller gebruikt kan worden overigens). Daarin zit een USB stick met een paar duizend nummers waarmee ik vrijwel iedere avond wel kan redden.

Als je echt alleen een backup wilt voor als de HC4500 ermee op houdt zou ik gewoon 1 zo'n procab kabeltje gebruiken, zodat je het mastersignaal op 1 kanaal van je mixer hebt. Dan gebruik je gewoon de automix functie of de interne mixer van Virtual Dj die avond, het is toch alleen in geval van nood.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1231
11-1-2017 17:12
In uiterste geval van nood heb ik hier altijd een minjack-RCA kabeltje bij me en een smartphone met Spotify en nog een aantal mixen. Helaas heb ik me daar al eens mee moeten redden.
Free beats!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
11-1-2017 17:24

Timothy schreef:

In Virtual Dj kan ik de output snel omschakelen naar de stereo-uitgang van de laptop waarbij kanaal 1 dan links wordt en kanaal 2 dan rechts wordt (alles in mono dan, maar ja, het is maar een back-up)
Geef dan een paar euro uit aan een simpel USB geluidskaartje. Zit je ook niet met moeilijk mono gedoe en verloopkabels.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1231
11-1-2017 17:37
Da's wel een heel grappig ding. Hoe zit het met de geluidskwaliteit daarvan eigenlijk?
Free beats!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
11-1-2017 17:45

YourLiVe schreef:

En wat als je laptop het begeeft?
Daar heb denk ik een jaar geleden al eens iets over gepost toen ik op zoek was naar een nieuwe pc (gezien de vorige gecrasht was) 😕😕
Daar is de oplossing al voor: naast de nieuwe laptop, heb ik nu ook de oude terug perfect in orde gekregen en draait de software ook op onze privé -pc.
Daarnaast ook nog eens een volledige back-up van de liedjes op een extra losse harde schijf.
Een extra back-up laptop gaat altijd al mee! 😊😊
De controller was de laatste schakel in mijn eigen ketting waar ik nog een oplossing voor zoek nu...
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
11-1-2017 17:48

Dré schreef:

Timothy schreef:

In Virtual Dj kan ik de output snel omschakelen naar de stereo-uitgang van de laptop waarbij kanaal 1 dan links wordt en kanaal 2 dan rechts wordt (alles in mono dan, maar ja, het is maar een back-up)
Geef dan een paar euro uit aan een simpel USB geluidskaartje. Zit je ook niet met moeilijk mono gedoe en verloopkabels.
Lijkt me inderdaad iets leuk te zijn. Ik zie wel niet hoe de aansluitingen juist zijn (geen foto van de achterkant ) dus welke kabels heb ik dan nog juist nodig?
(Wel al interessant dat je het aangeeft als "back-up voor een externe dj-controler"! :-) )
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
11-1-2017 18:18

Timothy schreef:

Lijkt me inderdaad iets leuk te zijn. Ik zie wel niet hoe de aansluitingen juist zijn (geen foto van de achterkant ) dus welke kabels heb ik dan nog juist nodig?
(Wel al interessant dat je het aangeeft als "back-up voor een externe dj-controler"! :-) )
Ding is zo groot als een duim en heeft 2 aansluitingen. Daar kun je geen 6,3mm jack in kwijt, geen 4 x tulp en al helemaal geen 4 x XLR. Wat eigenlijk overblijft is de enige mogelijkheid (en ook erg logisch): 2 x 3,5mm mini jack.

Maar je hebt gelijk... Er is geen foto (meer) van de achterkant (is er wel geweest)). Wellicht zal ik het er nog vaker bij moeten zetten dan nu het geval is. Het stond op 2 verschillende plekken. Tekst is nu aangepast zodat het op 4 verschillende plekken staat. Nu maar hopen dat dit genoeg is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 1231
11-1-2017 18:21
Staat in de beschrijving, minijack.
wink ;)

*edit:
'k was net te laat
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)