Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw speakers: bouwtips.

(33 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Rene bussingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 10-6-2014
Berichten: 55
7-11-2007 08:25
Gister ook 1 speaker in de warnex gezet. Het aanbrengen is inderdaad erg makkelijk. In de plaats van een schapenvacht roller heb ik een structuur roller gebruikt om een wat grove structuur te krijgen. Let er inderdaad wel op dat je niet te vaak over de dezelfde plek rolt, dit zie je gelijk omdat de verf erg snel droogt.

Zal binnenkort even wat fotos maken.

Groeten
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-11-2007 11:28
Hallo René,

Misschien makkelijk als je de zelfde afmetingen aanhoudt (5cm x 3cm) van de afbeelding van de structuur van de Warnex.
Als je wil kan ik hem wel on-line zetten op mijn server.

Warnex aangebracht met een schapenvachtroller:

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/diversen/StructuurSchapenvacht.jpg
(5cm x 3cm)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
7-11-2007 11:34
Ik ga binnenkort ook op deze manier 2 baskasten lakken. Eerst een goede plamuur (met schuren), dan een goede primer (weer met schuren), dan een dunne laag (met lichtjes schuren) en als laatste nog een laag met structuur erin (d.m.v. grove structuur roller); sinaasappel effect happy :) .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-11-2007 11:57
Hallo Alleznet,

Je moet proberen je kastjes in elkaar te krijgen zonder dat je al te veel moet gaan plamuren.
Plamuur bevorderd de stootvastheid van je kastjes niet echt, om de simpele reden dat (staal)plamuur harder is dan het hout zelf.
De dunne laag grondverf die je aanbrengt is er voor om te zorgen dat je een egale (kleur) ondergrond krijgt, dat de eventuele plamuur niet "doorbloedt" in de later op te brengen Warnex en natuurlijk voor de goede hechting van de Warnex.

Doe je dat niet, dan zul je na het Warnex-en zien dat er vlekken in de Warnex ontstaan (glimmend en minder-glimmend).
Met name staalplamuur is minder porreus als hout, een deel van de warnex trekt in het hout wat bij plamuur absoluut een stuk minder is. Daarom ga je dus die vlekken zien.

Je kan er ook voor kiezen om helemaal geen grondverf te gebruiken, en gewoon één of paar keer extra te Warnex-en.
Zo omzeil je het eerder genoemde probeem ook.

Maar ik zou voor de zekerheid wel een laag grondverf aanbrengen, als was het alleen maar voor een uniforme hechting en dekking.

Ik heb zelf mijn kastjes volledig in elkaar gezet zonder maar één schroef te gebruiken aan de buitenkant.
En heb dus ook niet de gaten van de schroeven behoeven te plamuren.
Wel heb ik een beetje plamuur moeten gebruiken om een paar kleine uitschieters tijdens het frezen te corrigeren.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj pacificStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2005
Laatste: 31-7-2022
Berichten: 405
7-11-2007 18:26
Hallo Webbie,

Een zeer duidelijke uitleg! Alleen weet jij toevallig of dit verhaal ook op gaat bij trimite? Ik had dezelfde procedure in mijn hoofd zitten, maar volgens mij is dit net een iets andere soort verf dus zou ik het denk ik anders aan moeten pakken?

gr Thomas
Ik gebruik enkel A-merken: Adam Hall, American audio, American dj....
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
7-11-2007 18:52
Hallo Dj Pacific,

Dj pacific schreef:

Een zeer duidelijke uitleg! Alleen weet jij toevallig of dit verhaal ook op gaat bij trimite? Ik had dezelfde procedure in mijn hoofd zitten, maar volgens mij is dit net een iets andere soort verf dus zou ik het denk ik anders aan moeten pakken?
Zo ver ik weet is Trimite op een andere basis als Warnex.
Warnex is op waterbasis wat het voordeel heeft dat deze niet aggresief is en op elke ondergrond aangebracht kan worden.

Trimite is een epoxyverf op thinnerbasis, dus hou daar rekening mee met de keuze van je grondverf.

De eerder door mij aangeven methode kun je volgens mij ook gebruiken voor Trimite.
Alleen zou je even moeten kijken welke grondverf er onder moet/kan, en met wat voor soort roller je de Trimite moet opbrengen.

Let op: Maak de roller niet nat met water zoals in eerder genoemde post, omdat Trimite niet op waterbasis is.
Thinner en water zijn namelijk niet mengbaar.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Rene bussingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 10-6-2014
Berichten: 55
12-11-2007 07:59
Hierbij fotos van de speakers...

cid-54f00953313c6e54.spaces.live.com/photos/cns!54F00953313C6E54!117/
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
12-11-2007 13:07
Hallo René,

rene bussing schreef:

Hierbij fotos van de speakers...

Feauteaus
Hoe groot is het stuk in werkelijkheid van de foto van alléén de Warnex-structuur?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-11-2007 19:14
Thinnerbasis verf over een waterbasis verf is geen enkel probleem. Gebruik je echter eerst thinnerbasis en wil je dan met waterbasis verder dan kun je wel eens problemen krijgen.

Ik kies er zelf altijd voor om eerst een goede laag zwarte "grondverf" aan te brengen, zodoende is er geen houtkleur meer te zien en daarna de Trimite. eventueel later een 2de laag trimite.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
12-11-2007 19:43
Inderdaad grondlak er 2x opzetten en 2x goed schuren (vrij fijn, schuurmachine is het prettigste werken, anders krijg je zo'n lamme arm wink ;) ). Daarna doe ik zelf nog 2 lagen warnex (1e keer dunnetjes zodat het overal dekkend is), dan heel lichtjes schuren en de laatste keer lekker dik met wat structuur (grotere roller).
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)