Forum > Zelfbouw Speakers

Beyma 18G550 in een BR118 kast ???

(12 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
27-10-2008 12:22

TCMC schreef:

Wat Le betreft, daar wijk ik van af. Ik zoek de impedantie op bij 10 KHz en die staan in beide grafieken vermeld. Hieruit bereken ik de nieuwe Le.
Alleen is de Le geen constante. Hij neemt af bij hogere frequentie terwijl het resistieve component toeneemt bij hogere frequenties (daarom zie je de fase ook nooit naar 90 graden gaan maar eerder richting de 60 graden)

Betreffende kijken naar Le en daaruit conclusies trekken over powercompressie en wikkellagen. Er zijn VEEL TE VEEL parameters. Bijvoorbeeld gebruikte materiaal (koper of aluminium), vorm van het draad (rond, hexacon of flat wire), gebruik van kortsluitringen (zorgt voor verlaging van Le) etc. etc.
Verder hanteer ik: X-max=(Hc-Hg)/2
Dan hou je geen rekening met de grensverschijnselen van het magneetveld. Een inkepinkje hier en daar kan wonderen verrichten (maar wordt in jouw berekening niet meegenomen). Dus als vuistregel prima hanteerbaar (en zeker bij luidsprekers van "onbekenden" vaak een prima eye opener) maar het blijft een vuistregel (erg ruw en met name bij de duurdere merken zul je trucjes zien waardoor een driver een hogere X-max heeft dan jouw formule zou doen vermoeden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
John_pStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2007
Laatste: 25-3-2017
Berichten: 51
27-10-2008 14:39

Dré schreef:

Alleen is de Le geen constante. Hij neemt af bij hogere frequentie terwijl het resistieve component toeneemt bij hogere frequenties (daarom zie je de fase ook nooit naar 90 graden gaan maar eerder richting de 60 graden)
Dré dat lijkt mij niet te kloppen Namelijk resistief betekent Ohms en een ohmse componet is frequentie onafhankelijk.
Edit Mod: Dré: Sorry, ik heb per ongeluk mijn reactie in jouw bericht gezet (daarbij is een gedeelte van je reactie gewist).
He Ome John wat zijn dat voor een grote zwarte CD's ? Bedoel je die daar ? Ja.. Oh dat zijn LP's
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
27-10-2008 15:22

Dré schreef:

Alleen is de Le geen constante. Hij neemt af bij hogere frequentie terwijl het resistieve component toeneemt bij hogere frequenties (daarom zie je de fase ook nooit naar 90 graden gaan maar eerder richting de 60 graden)
Dré dat lijkt mij niet te kloppen Namelijk resistief betekent Ohms en een ohmse componet is frequentie onafhankelijk.
Dat denken velen (en vaak is het ook zo (bij weerstanden in ieder geval)). Wat je echter vergeet is dat in DIT geval een deel van de resistieve component veroorzaakt wordt door wervelstromen in het magneetsysteem (met name in de poolplaat). En nee, dat gedraagt zich niet als een normale weerstand (zelfs niet het resistieve deel ervan ;-). Het is dus een resistieve component die frequentie-afhankelijk is. En ja, die bestaan ;-)

Ik heb geen zin daar in dit topic diep op in te gaan want/maar:

1. Het is al een aantal keren eerder uitgelegd in dit forum.
2. Pak het fasegedeelte van de impedantieplot van een willekeurige 10-21" woofer en je ziet het gelijk voor jezelf (geen simulatie maar echt meetwerk natuurlijk aangezien je anders hooguit aan zou kunnen tonen dat ook sommige simulatiepakketten niet op de hoogte zijn van dit gedrag).

Als beide componenten zich ideaal zouden gedragen dan zou je het fasegedeelte van de impedantieplot richting de 90 graden zien gaan bij 20kHz (reken zelf maar eens uit wat bijvoorbeeld een Le van 2mH bij 20kHz voor een beul van een reactieve component zou moeten veroorzaken (zal, geschat, zo'n 250 jOhm zijn; daarbij zou de 5.3R totaal in het niet vallen en dus zou de fase eigenlijk erg dicht bij de 90 graden moeten liggen)).

ECHTER: In de praktijk is dit eerder 45-60 graden EN loopt hij bij lange na niet zo snel op als je zou verwachten, puur afgaande op de Le/Re (dit alles is dus totaal niet strokend met de gedachte dat Re en Le constanten zijn). Hoekendadan? Dat kan doordat (veel) mensen een fout model voor ogen hebben ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)