Forum > Algemeen Forum

Flightcase bouwen

(142 reacties. Pagina 2 van 15)
Moderator(s): Dré
RadarStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-8-2002
Laatste: 8-1-2007
Berichten: 5
16-8-2002 21:50
Mijn kisten voor de apparatuur zijn zo blauw door het plaklaminaat dat ik gebruik ( www.elesgoflex.com)
Te koop bij de praxis voor €32,- voor een rol van 1 bij 2.5 meter. Ook redlijk aan de prijs dus en alleen geschikt voor kisten die niet zo veel voor hun kiezen krijgen. Je kunt je kisten op velen manieren afwerken aan de buitenkant, keukenzeil,verven of zelfs gewoon stoferen maar formica blijft volgens mij het beste.
WalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-9-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 1
27-9-2002 15:16
Netjes gefrobeld !
En grappig dat iedereen zn commentaar heeft...
Image counts kennelijk.

Optie voor een straffe kist is ook 5mm plex met carbon bekleden en in de epoxy zetten.
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
8-11-2002 20:39
misschien een leuk idee voor op de new-line site...

een onderdeel opde site waarbij (in details) wordt uitgelegd hoe het bouwen van een flightcase in zijn werk gaat..

wat je er voor nodig hebt...etc...

gr. bazz
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
9-11-2002 15:04

zappiej schreef:

misschien een leuk idee voor op de new-line site...

een onderdeel opde site waarbij (in details) wordt uitgelegd hoe het bouwen van een flightcase in zijn werk gaat..

wat je er voor nodig hebt...etc...
Da's iets dat op het "to do" lijstje staat, samen met nog tientallen (zo niet honderden) andere dingen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
Berichten: 904
9-11-2002 15:14
Dré volgens mij heb je een druk leven??? laugh :D laugh :D laugh :D ?? Maar wel leuk denk ik!!

Greetz Yo
P****FredStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-12-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 1
30-12-2002 10:50
kan iemand me es een plannetje doorsturen of zo om een flightcase te bouwen voor een gitaareffectenbord?
of een lijstje met wat ik allemaal nodig heb, qua profielen en zo...

frederik.schutyser@pandora.be...

Bedankt...
ZappiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2002
Laatste: 10-4-2006
Berichten: 138
1-1-2003 20:08

P****Fred schreef:

kan iemand me es een plannetje doorsturen of zo om een flightcase te bouwen voor een gitaareffectenbord?
of een lijstje met wat ik allemaal nodig heb, qua profielen en zo...

frederik.schutyser@pandora.be...

Bedankt...
ik wil best wel helpen, maar wat wil je er precies in, wat zijn de afmetingen, je wensen...etc..etc..
Zijn er nog vragen? Geen vragen? Mooi! gaan we door!
Wesley vd HStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-11-2002
Laatste: 23-11-2014
Berichten: 397
2-1-2003 17:36
Nou ik heb hier een lijstje! hoe je een fc bouwt
De eer is niet aan mij overiggens ik heb het ook maar gekopieerd en hier geplakt!

Wat je nodig hebt:
-hout,
echt 'flightcase hout' is met misschien even zoeken op het net altijd wel in de buurt te krijgen, dit is multiplex met een laag formica erover, deze heb je in de standaard maten 7mm en 10mm meest gebruikt is wel de 10mm versie. (hou hier rekening mee voor de profielen!)
-profielen,
deze heb je in 2 hoofd soorten, insteek en overzet profielen.
de meningen lopen uiteen welke het beste zijn...
Ik zal de insteekprofielen verder behandelen omdat ik hier meer ervaring mee heb.
-sluitprofielen,
(hou rekening met de dikte van je plaat)
-Hoeken,
hierbij heb je ook 2 soorten, bol en platte hoeken
de voorkeuren lopen hierbij ook uiteen...
-Hoekstukken,
zie het plaatje eerder gepost,
-handvatten
-popnagels
(vergis je niet in de hoeveelheid er gaan er aardig wat doorheen.)
-sloten
(meestal vlindersloten)
Oke dan gaan we beginnen met bouwen..
1)zaag al je hout wat je nodig hebt.
ik heb het hier over insteek profiel, de maten zijn gelijk aan de binnenmaten bij dit profiel, werkt dus erg snel!
(zagen kun je het best met een zaagtafel doen, of naar de formido o.i.d in de buurt gaan)
2)zaag de profielen,
deze moeten korter zijn dan de hout afmetingen i.v.m je andere profielen.dit is 1 cm aan elke kant dus totaal 2 cm korter
3)boor gaatjes in de hoekprofielen,
ligt er een beetje aan wat er in de case gaat, meestal zijn dit 1 of 2 gaatjes (4 mm ijzerboortje) dit doe je in de binnenkant van je profiel!!
4)zet de deksel en andere kant in elkaar,
pak de deksel en de andere kant,schuif de 4 hoekprofielen eraan zorg dat deze goed aangedrukt zitten, zorg dat er in de hoeken van de plaat geen profiel zit dus je houd in elke hoek van deze plaat vierkantjes over van 1x1 cm, dit is i.v.m de stevigheid
5)boor de gaten door in het hout, die je eerder in de profielen hebt gezaagt.
dit doe je met een 5mm ijzerboortje,boor totdat je tegen de andere kant van je profiel zit, dus er niet doorheen!
6)pop je profielen vast,
steek je popnagel door de gaatjes en pop hem vast
nu hou je een plaat over met 4 hoekprofielen eraan!
7)zaag de gaten in de zijkanten van de kist t.b.v handsvatten,sloten.
kwestie van meten en zagen (bijv. met een decopeerzaag)
hou wel rekening met wat er in de kist gaat, bijvoorbeeld bij een tv monitor zit het zwaartepunt niet in het midden maar bij de monitor zelf,schuin tillen is erg vervelend.
met 2 handsvatten aan elke kant heb je hier minder last van
8)zet de zijkanten op je bodem,
steek ze in je profielen van de onderplaat waar je net de profielen op hebt vastgepopt. zorg dat de platen gelijk met je onderplaat liggen,goed kijken in de hoeken, erg belangrijk voor de sterkte van je case, boor de gaatjes door met een 5 mm ijzerboortje en pop de zijkanten vast.
9)pak nu je insteekprofielen van de zijkant en steek deze erbij
dus schuif deze tussen de 2 platen in d ehoek, soms gata dit wat lastig ,dan kun je gebruik maken van een hamer.meestal wordt deze verder niet vastgezet met popnagels.
10)dit doe je ook bij de andere kant (de deksel)
hou rekening dat je een klein stukje hoekprofiel nodig heb voor de deksel omdat je ook nog je sluitprofiel kwijt moet
11) verf het hele zooitje!
niet iedereen doet het de meeste wel.verf alle zijkanten zwart,ook je profielen, de verf houdt het niet erg op de profielen, hier kom ik later op terug
12)monteer nu de sluitprofielen
hier hoeven verder geen popnagels in, deze komen vast te zitten met de hoekstukken,je laat ze dus gewoon nog even los zitten..
en de regel: vrouwtje onder..
13)zet de kist in elkaar
zet de deksel op de kist en leg er een paar spanbanden omheen zodat deze lekker stevig zit en altijd op elkaar goed zit..
14)zorg dat de hoeken goed zitten van het sluitprofiel!netjes recht?
15)monteer nu de sloten..
eerst monteer je 1 compleet slot,daarna spanbanden los,draai je de deksel,en zet nu aan alle 2 de kanten de ontbrekende slot-delen erin, nu weet je zeker dat de deksel altijd past (nix is zo vervelend als een deksel die maar op 1 manier past)
16) monteer de hoekstukken
sla je hoekprofiel van de zijkanten omhoog dat deze gelijk tegen je sluitprofiel aanzitten, aan de onderkant zie je het toch niet komen nog hoeken op.. vrees of vijl een randje van je hoekprofiel weg waar het hoekstuk opkomt , dan sluit deze mooier aan!
eerst alle 4 de gaten boren , alle 4 de popnagels erin en daarna vast poppen!
17)draai de kist om , nu monteren we de hoeken
draai de kist om, nu gana we de hoeken vastzetten, eesrt zetten wij de hoek erop, boren alle gaten (3/6) eest alle popnagels er los is , en dan beginnen we met de linker of rechter kant (eert buitenste 2 bij 6gaten en dan binnenste 2)en dan de bovenkant, omdat je hier het meeste kracht op kunt zetten!
nu lijkt hij al bijna klaar , maar we zijn er nog niet..
18) monteer de handsvatten
zorg dat je handsvat recht zit, en pop eerst de middelste 2 popnagels vast , nu zit hij zeker recht, boor nu de rest van de gaten en pop deze ook vast, of er ringetjes nodig zijn , deze mening is ook verdeeld..sommige zeggen van wel , andere vinden het niet nodig..
19)monteer je rackprofiel (als dat nodig is natuurlijk)]
20)schuim?
bij bijvoorbeeld kabelcases e.d. wordt nog wellis schuim gebruikt, deze is er in verschillende soorten en maten, met plaklaag en zonder, dit schuim is bijzonder goed te snijden/zagen, een zaagtafel gaat perfect!
20)de finishing touch
even met een zwarte spuitbus over je hoekprofileen in je kist, omdat de andere verf waarschijnlijk niet houdt op aluminium, vergeet ook je handsvattten niet mee te nemen, en je sloten, maar kijk wel uit voor je sluitprofiel dat deze niet onder de verf komt , das zonde

Nou dat waren de 21 stappen ik hoop dat jullie er iets aan hebben maar zoals ik a lzij de eer is niet aan mij ik heb het alleen maar gezocht

greets wesley
WaypointStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 16-7-2013
Berichten: 134
3-1-2003 12:40

musickid schreef:

Nou ik heb hier een lijstje! hoe je een fc bouwt
De eer is niet aan mij overiggens ik heb het ook maar gekopieerd en hier geplakt!
greets wesley
Als je ook ff nerzet wie hem heeft gemaakt....is die persoon ook weer blij happy :)
PeterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-8-2002
Laatste: 12-9-2012
Berichten: 1137
3-1-2003 14:03
Er wordt in dit topic wel gesproken over keukenzeil, maar hoe prijzig is dit nou eigenlijk? En waarmee zijn die nieuwe DAP cases afgewerkt? Misschien dak zo'n kisje voor m'n amp wil halen. Ze zijn er zeker niet in 3 HE?

Greetz, Peter
Volgende keer Peter!

Terug naar forum Afgesloten topic