Forum > Zelfbouw Speakers

Welke kasten voor een Beyma 18G550 iemand een goed klinkende tip ?

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
19-7-2007 20:13
103dB op een geeikt meetsysteem (niks geen hobbygedoe maar helemaal zoals het hoort, inclusief Earthworks meetmicrofoontje en serieus meetsysteem). Ik heb de grafiekjes nog wel liggen mocht je ze in willen kijken ;-)

En ja, de magneet van de 12M300 is inderdaad erg groot (hij past PRECIES door het gat van de speaker). En ja, de X-max was niet erg groot (ook weer niet erg klein). Andere dingen in z'n voordeel waren o.a. het gebruik van vlakdraad aluminium. Beyma gaf zelf een gevoeligheid van 100dB op (maar dat was mede doordat ze ook het (bijna afwezige) LF gedrag meenamen in de middeling)). n0 van de 12M300 is meer dan 5% (het betere werk). Blijf het dan ook vreemd vinden dat ze hem eruit gegooid hebben.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
19-7-2007 20:39

Dré schreef:

103dB op een geeikt meetsysteem (niks geen hobbygedoe maar helemaal zoals het hoort, inclusief Earthworks meetmicrofoontje en serieus meetsysteem). Ik heb de grafiekjes nog wel liggen mocht je ze in willen kijken ;-)

En ja, de magneet van de 12M300 is inderdaad erg groot (hij past PRECIES door het gat van de speaker). En ja, de X-max was niet erg groot (ook weer niet erg klein). Andere dingen in z'n voordeel waren o.a. het gebruik van vlakdraad aluminium. Beyma gaf zelf een gevoeligheid van 100dB op (maar dat was mede doordat ze ook het (bijna afwezige) LF gedrag meenamen in de middeling)). n0 van de 12M300 is meer dan 5% (het betere werk). Blijf het dan ook vreemd vinden dat ze hem eruit gegooid hebben.
En nog steeds vind ik het zonde dat je alles wat je nu weet over luidsprekerbouw,
niet benut, en volgens mij met mij vele anderen ;-),
erg erg erg jammer dat je er geen tijd voor hebt,
Als ik dit zo hoor, denk ik dat je met 24 uur een nieuw top kastje in elkaar had zitten ;-).

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
19-7-2007 20:44
Ik zou willen dat het zo snel ging. Sommige kastjes zaten letterlijk honderden uren ontwerptijd in... Ik heb GEEN kast gehad die binnen 24 uur uitontorpen was (volgens mij lukt zoiets alleen dmv het stevige jatwerk ;-)

GEEN van de door mij bedachte kastjes heeft ooit z'n geld op gebracht (dus zakelijk gezien zou het ERG dom zijn ermee door te gaan).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
19-7-2007 20:46

Dré schreef:

GEEN van de door mij bedachte kastjes heeft ooit z'n geld op gebracht (dus zakelijk gezien zou het ERG dom zijn ermee door te gaan).
Tot nu toe, daar kun je dus verandering in brengen,
maar dit weet je trouwens ook niet zeker!
misschien hebben mensen in de shop wel allerlei andere spullen gekocht,
en zijn ze dóór jou kastjes juist de shop in gelokt...
en je kunt best wat meer geld vragen dan de componenten...
het is tenslotte door jou ontworpen met alles erop en eraan toch?

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
20-7-2007 11:17
Dré ontwerpt, Ivo bouwt laugh :D .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
20-7-2007 12:20
Pas maar op, voordat je het weet laat 'ie ons hier in de steek op het forum. sneaky :V razz :p
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
20-7-2007 15:18
Ik wil André zijn reactie op mij laatste bovenstaande bericht eigenlijk wel weten sneaky :V ,
Had ik gelijk of zijn er nog dingen die niet helemaal kloppen?

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
21-7-2007 07:44

Dré schreef:

103dB op een geeikt meetsysteem (niks geen hobbygedoe maar helemaal zoals het hoort, inclusief Earthworks meetmicrofoontje en serieus meetsysteem). Ik heb de grafiekjes nog wel liggen mocht je ze in willen kijken ;-)
In de grafiek zie ik toch gemiddeld 100 dB/W/m wat ik overigens heel erg netjes vind.
Wat me vaak wel opvalt is dat het werkelijke rendement met + en - 2 dB kan verschillen, maar ook + en - 3 dB houd ik voor mogelijk.

Enig probleem wat ik heb is het meten van het rendement met Sia Smaart Live 5. Eerst ijk ik Sia Smaart Live 5 met een sinus en een Neutrik Meetmic met de MR1. Daarna met Pink sync de betreffende frequentie gelijk zetten en met RTA dan een gemiddelde aflezen. Zo kom ik inderdaad aan het rendement van de speaker en aan die + en - 2 dB afwijking van verschillende speakers, vergeleken met n0 waarbij 1% = 92,15 dB.

Mid en full range speakers gaat prima in een gewone ruimte. Subwoofers gaat ook wel, maar daar moet je 6 dB van af trekken bij groundplane meting op 1m.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
21-7-2007 16:08

Daniel-sound schreef:

Dré schreef:

GEEN van de door mij bedachte kastjes heeft ooit z'n geld op gebracht (dus zakelijk gezien zou het ERG dom zijn ermee door te gaan).
Tot nu toe, daar kun je dus verandering in brengen,
maar dit weet je trouwens ook niet zeker!
misschien hebben mensen in de shop wel allerlei andere spullen gekocht,
en zijn ze dóór jou kastjes juist de shop in gelokt...
De laatste jaren werd ik toch vooral gevraagd naar de ontwerpen. De drivers hadden de vraagstellers elke keer reeds per ongeluk in hun bezit. En ook DAT heeft mijn beslissing te stoppen met ontwerpen toch wel behoorlijk geholpen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
21-7-2007 22:19

Dré schreef:

De laatste jaren werd ik toch vooral gevraagd naar de ontwerpen. De drivers hadden de vraagstellers elke keer reeds per ongeluk in hun bezit. En ook DAT heeft mijn beslissing te stoppen met ontwerpen toch wel behoorlijk geholpen.
Dan verkoop je toch ook het ontwerp? JIJ heb er tijd in gestoken, tijd die je anders beter ergens anders in had kunnen steken, je kunt dat dus ook een kastje maken met het design als prijs bijv 50 euro en het kastje met alles erop en eraan 40 euro duurder dan de spullen...
(ik noem maar een voorbeeld) op die manier kun je zakendoen!

Daniel
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)