Forum > Geluid

vliegen van K115

(115 reacties. Pagina 2 van 12)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
31-5-2007 00:15
enige veilige manier om deze kasten te hangen, maak een frame welke de volledige speaker ondersteunt. en maak dus gebruik van de speakerflans.

Draai de K115 maar eens open, dan zie je dat de schroefdraden gewoon in het plastic zijn gegoten!!

draai eens een bout in dat gat en sla er eens op met een hamer, je schroefdraad ligt er dan namelijk uit! Nee is dus niet veilig om deze kasten aan de bestaande bevestigingspunten te hangen. Is wel weer makkelijk dat die dingen er zitten. Kun je een oogje in draaien en vastzetten met een sjorband! happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
31-5-2007 08:17
En even voor de goed orde. Ik stel hier niet voor niets vragen, vandaar dat er dan ook wel eens "denk ik" bij staat. Ik stel een vraag omdat ik het antwoord niet weet. En omdat ik toch wil dat het allemaal wel veilig gebeurt vraag ik het voordat ik het daadwerkelijk ga toe passen!
Hoor dan ook graag adviezen en geen afvallingen, en zie het niet als "de zoveelste eigenwijzen die niet wil luisteren" want het tegendeel is waar.
Was geen aanval maar meer ter illustratie dat je jezelf soms dingen over het hoofd kunt 'schatten'.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
31-5-2007 09:46

Ronny B schreef:

klein voorbeeld om het misschien iets duidelijker ta maken wat ik bedoel met schijn: wat is het verschil in krachten als ik een T4 met de twee haken aan de voorste buis van de truss hang, en als ik er een aan de voorste buis hang en een aan de achterste? In het tweede geval hangt de t4 (speaker) toch echt schuin. En zijn de krachten op de ophangpunten in de t4 toch niet veranderd. Zowel dan hoor ik graag maar dan wel moet goede uitleg, zodat ik kan "zien"wat ik fout doe/ "reken"
No offense, maar dan gaat het geluid prachtig over je gasten heen. Kast die gevlogen wordt zal in praktisch alle gevallen naar beneden gericht moeten worden?
Light Image
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
31-5-2007 12:33

Watt-Xtra schreef:

enige veilige manier om deze kasten te hangen, maak een frame welke de volledige speaker ondersteunt. en maak dus gebruik van de speakerflans.

Draai de K115 maar eens open, dan zie je dat de schroefdraden gewoon in het plastic zijn gegoten!!

draai eens een bout in dat gat en sla er eens op met een hamer, je schroefdraad ligt er dan namelijk uit! Nee is dus niet veilig om deze kasten aan de bestaande bevestigingspunten te hangen. Is wel weer makkelijk dat die dingen er zitten. Kun je een oogje in draaien en vastzetten met een sjorband! happy :)
je vergeet wel effe dat je trekkrachten uitoefent op de schroefdraad ipv duwkrachten als je kast vliegt/ophangt én dat het gaat om een soort van T-schroef die aan de binnenkant dus breder is.

ik gebruikte al meerdere keren de ADJ-beugels om mijn k-112/115 te vliegen zonder enig probleem.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
31-5-2007 12:58

luc2366 schreef:

ik gebruikte al meerdere keren de ADJ-beugels om mijn k-112/115 te vliegen zonder enig probleem.
Ik heb gisteren nog een paaltje de grond in geslagen met een stoeptegel. Daarmee zou ik echter niet de suggestie willen wekken dat het een veilige en/of handige methode is ;-)

Geval is gewoon dat er niets bekend is over de ophangogen. Het "origineel" (EV) meldt al zeer duidelijk dat er slechts gewerkt wordt met een veiligheidsfactor van 5 (en dat is TE WEINIG om de kast boven publiek te hangen). Als de kopie dit 1:1 nagemaakt heeft dan kan die onmogelijk ineens een veiligheidsfactor van 10 halen.

Natuurlijk komen ze niet naar beneden. Iets dat NET blijft hangen blijft... NET hangen. Maar er hoeft dan ook maar iets te gebeuren en ze blijven NET NIET hangen. En je zult maar iemand voor z'n leven invalide maken op zo'n manier (brrr...).

Overigens ben ik het volledig met je eens dat de redenering van Watt-Xtra geen hout snijdt (verschil tussen duwen en trekken wisten we vanaf de eerste dag dat we onszelf ontdekten... wink ;) ).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
31-5-2007 13:44
wat ik duidelijk wil maken, deze schroefdraden zitten in het plastic gegoten en als je deze eruit tikt dan zie je direct waaraan je kast zou komen te hangen.. Dit is namelijk niets meer dan een zogeheette inslagmoer zonder de tandjes!!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
31-5-2007 13:49

Watt-Xtra schreef:

wat ik duidelijk wil maken, deze schroefdraden zitten in het plastic gegoten en als je deze eruit tikt dan zie je direct waaraan je kast zou komen te hangen.. Dit is namelijk niets meer dan een zogeheette inslagmoer zonder de tandjes!!
Aaah. Is nu duidelijk. Kon ik niet echt opmaken uit je eerdere post ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ronny BStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
Berichten: 554
1-6-2007 09:06
Nu ik jullie adviezen zo aanhoor herriner ik mij dat ik hier bij het verhuur bedrijf ooit iets van gezien heb. Dit waren een soort van "L" beugels.
Waar bovenaan de "L" een sceff klem zat en het weer "omhooggaande" stukje van de "L" in de speaker fles ging.
Als ik het dus goed begrijp is dat de juiste oplossing?
(hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel kan er nml geen foto van vinde ashamed :$ )
Nu is de volgende vraag misschien overbodig maar zou het toch graag willen weten.
Moet ik de speaker dan nog met een safty vast maken en zoja waar maak ik deze dan aan vast? Ik weet dat je een speaker op een statief (wat het eigenlijk is op dat moment) ook niet zekerd, maar omdat dit toch gedeeltelijjk boven mensen hangt is het misschien toch wel wenselijk. Ook al kan het door middel van de zwaartekracht niet vallen.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
1-6-2007 10:25
als je het inderdaad gaat doen met de genoemde L beugels dan zou het nog wel eens kunnen, je kunt de beugel immers vastzetten met 4 indraaipunten in je speaker, daarnaast ondersteunt hij de speaker dmv de flans. mijn Inzicht zou zeggen dat je het verstandigst de safety aan het handgreep kunt bevestigen. Misschien niet de ideale manier maar wel een punt dat op dat moment niet belast wordt.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
1-6-2007 10:29
Als de beugel VASTgezet wordt aan de speakerkast dan is dat vanaf DAT moment natuurlijk één geheel met de kast. Als je daarna safeties toe gaat voegen dan komen die tussen de gebruikte beugel en de truss (doel van de safeties is immers de niet permanente verbinding te beveiligen; de trussklemmen dus).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)