Forum > Geluid

brugschakelen van amp.

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
14-5-2007 10:02
Wat ik gedaan heb is mijn versterker in mono paralel te zetten en vervolgens mijn 2 subs van elk 8 Ohm paralel op elkaar aan te sluiten (wordt dus 4 Ohm). Ik gebruik dan slechts 1 uitgang van de versterker. Wel sluit ik beide + polen van beide uitgangen op elkaar aan en stuur ik vanaf de x-over het linker en rechter kanaal samen naar 1 ingang van de versterker. Deze manier verdubbeld de stroom, en dus meer vermogen en is volledig verantwoord. (staat ook in de gebruikershandleiding van de versterker)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
14-5-2007 11:08
Niet elke versterker zet de UITGANGEN parallel zodra je die parallel schakelaar omhaalt. Het gros van de versterkers zet hooguit de ingangen parralel (en in zo'n geval zou de door jou gebruikte methode ervoor zorgen dat je helaas gewoonweg 1 helft van de versterker gebruikt (en de andere helft dus letterlijk staat te NIKSEN)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
14-5-2007 13:22

Dré schreef:

Niet elke versterker zet de UITGANGEN parallel zodra je die parallel schakelaar omhaalt. Het gros van de versterkers zet hooguit de ingangen parralel (en in zo'n geval zou de door jou gebruikte methode ervoor zorgen dat je helaas gewoonweg 1 helft van de versterker gebruikt (en de andere helft dus letterlijk staat te NIKSEN)).
Dit staat er in het gebruikersmanual:
Possibility to run the amplifier in mono-mode, i.e. via one input channel. In aprallel operation mode, the voltage remains the same, the current is double. Consequently, the output impedance is limited to the minimum value of one individual channel.
Connect the input signal to the input-plug CH-1. Bridge the red pole sockets of the output channel 1 and the output channel 2.
Connect your speakers to the speaker-socket output CH-1.
Adjust the level with the gain-control CH-1 on the frontpanel.
------------------

Waarom zou je dan beide + polen met elkaar verbinden, als 1 kanaal niets zou doen? En, het is ook echt te horen dat er meer power is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
14-5-2007 14:52
In het geval van jouw versterker werkt het dus wel MAAR niet elke versterker werkt zo (en als je jouw eerdere bericht gewoon leest (zoals het geschreven is) dan zou je kunnen denken dat ALLE parallel schakelaars op verstekers zo werken (en dat is NIET het geval)).

PS: In JOUW geval heeft het amper nut. Je versterker zal, parallel, ongeveer evenveel leveren aan 4 Ohm als het geval is wanneer je slechts 1 helft gebruikt (zie ook je handleiding). Het is namelijk niet zo dat de stroom verdubbelt, het is zo dat de maximale stroom die de versterker KAN leveren verdubbelt (en dat is iets totaal anders). Minimale winst dus in jouw geval.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
14-5-2007 15:42

Dré schreef:

In het geval van jouw versterker werkt het dus wel MAAR niet elke versterker werkt zo (en als je jouw eerdere bericht gewoon leest (zoals het geschreven is) dan zou je kunnen denken dat ALLE parallel schakelaars op verstekers zo werken (en dat is NIET het geval)).

PS: In JOUW geval heeft het amper nut. Je versterker zal, parallel, ongeveer evenveel leveren aan 4 Ohm als het geval is wanneer je slechts 1 helft gebruikt (zie ook je handleiding). Het is namelijk niet zo dat de stroom verdubbelt, het is zo dat de maximale stroom die de versterker KAN leveren verdubbelt (en dat is iets totaal anders). Minimale winst dus in jouw geval.
Het zal best dat niet alle versterkers zo'n schakelaar hebben. Ik wilde alleen maar aangeven dat dit ook nog zou kunnen. En, als ik eerlijk ben, en dat ben ik, begrijp ik het ook niet helemaal goed. In bridge mode wordt de stero versterker een 'dikke' mono versterker en in mono parallel ook? Tja?? Waar zit dan het verschil? Toch hoor ik wel degelijk verschil als ik hem mono parallel aansluit. Dus, ik blijf het gebruiken.

Ik heb trouwens nog een handleiding van de JBSystem VX200 gevonden (is niet mijn versterker) en hier staat het volgende:
PARALLEL MODE: (enkel voor de VX200) duidt aan dat der versterker werkt in
parallel modus. Dit betekent dat beide kanalen in parallel samengekoppeld zijn om te
werken als een mono versterker. Het uitgangsvermogen wordt zo goed als
verdubbeld, vergeleken met de gescheiden kanalen. De impedantie van de verbonden
klankkasten moet echter de helft zijn van deze bij een normale werking in stereo. In
parallel modus moet u enkel een signaal sturen naar de linkeringang van de
versterker. De rechteringang wordt niet gebruikt.
-----------------------

Hier staat toch duidelijk dat het uitgangsvermogen zo goed als verdubbeld wordt. Is dit dan niet zo?
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
14-5-2007 15:46
Het verschil is dat in brug de twee kanalen (2 monoblokken van de versterker) in serie worden gezet. En in mono (maar NIET in brug) werken ze gewoon als 2 monoblokken die toevallig hetzelfde signaal krijgen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
14-5-2007 15:50
Parallel wil zeggen dat beide kanalen hetzelfde doen, maar beide afzonderlijk blijven werken. Dit gebruik je bijvoorbeeld als je twee subkasten ieder hetzelfde wil laten weergeven. De versterker pakt het signaal dat binnenkomt op connector 1 en lust dat door naar connector 2, zodat je nog meer versterkers van datzelfde (mono-) signaal kan voorzien. Met andere woorden -zoals Dré al zei- de INgang wordt mono gepakt, de UITgang blijft stereo (zij het dat beide kanalen identiek zijn vanwege de mono ingang).

Bij bridge mono werkt de versterker ook mono, maar nu worden de uitgangen in serie geschakeld, zodat ze samen het dubbele vermogen kunnen leveren.

Dus samengevat: in stereo-mode levert je versterker bijvoorbeeld 2x 600 Watt, dan levert hij in parallel-mode ook 2x 600 Watt (maar dan met beide kanalen hetzelfde signaal als output) en dan levert hij in bridge-mode 1.200 Watt (met maar één kanaal beschikbaar).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
14-5-2007 15:52

sntho0 schreef:

Dré schreef:

In het geval van jouw versterker werkt het dus wel MAAR niet elke versterker werkt zo (en als je jouw eerdere bericht gewoon leest (zoals het geschreven is) dan zou je kunnen denken dat ALLE parallel schakelaars op verstekers zo werken (en dat is NIET het geval)).

PS: In JOUW geval heeft het amper nut. Je versterker zal, parallel, ongeveer evenveel leveren aan 4 Ohm als het geval is wanneer je slechts 1 helft gebruikt (zie ook je handleiding). Het is namelijk niet zo dat de stroom verdubbelt, het is zo dat de maximale stroom die de versterker KAN leveren verdubbelt (en dat is iets totaal anders). Minimale winst dus in jouw geval.
Het zal best dat niet alle versterkers zo'n schakelaar hebben. Ik wilde alleen maar aangeven dat dit ook nog zou kunnen. En, als ik eerlijk ben, en dat ben ik, begrijp ik het ook niet helemaal goed. In bridge mode wordt de stero versterker een 'dikke' mono versterker en in mono parallel ook? Tja?? Waar zit dan het verschil? Toch hoor ik wel degelijk verschil als ik hem mono parallel aansluit. Dus, ik blijf het gebruiken.

Ik heb trouwens nog een handleiding van de JBSystem VX200 gevonden (is niet mijn versterker) en hier staat het volgende:
PARALLEL MODE: (enkel voor de VX200) duidt aan dat der versterker werkt in
parallel modus. Dit betekent dat beide kanalen in parallel samengekoppeld zijn om te
werken als een mono versterker. Het uitgangsvermogen wordt zo goed als
verdubbeld, vergeleken met de gescheiden kanalen. De impedantie van de verbonden
klankkasten moet echter de helft zijn van deze bij een normale werking in stereo. In
parallel modus moet u enkel een signaal sturen naar de linkeringang van de
versterker. De rechteringang wordt niet gebruikt.
-----------------------

Hier staat toch duidelijk dat het uitgangsvermogen zo goed als verdubbeld wordt. Is dit dan niet zo?
Uitleg van Beglec is wat krom gedaan (maar als je goed leest staat er dat je de impedantie moet halveren om gebruik te kunnen maken van deze "winst"). En in jouw geval zou het hetzelfde zijn als wanneer je gewoon elke helft z'n eigen speaker had gegeven.

Als je een versterker in parallel (uitgangen van versterker parallel aan elkaar knopen) aansluit dan kan de versterker 2 x zoveel stroom leveren. Er is echter een GROOT verschil tussen kunnen en doen.

Vergelijk. 1 Batterij kan 1A leveren. Zet nu 2 parallel. Wat kunnen ze nu samen leveren? Yep. 2A. En wat zullen ze leveren als je er niets op aansluit? Goed geraden, helemaal NIETS. Dus niet 1A, niet 2A, NIETS.

Maar nu zetten we op deze (1,5V) batterij een lampje van 1W. Wat zal er door die lamp gaan lopen als we er 1 batterij op aansluiten? 1W/1,5V=0,67A. En wat zal er door de lamp lopen als we 2 batterijen parallel gaan zetten? 1W/1,5V=0,67A. Er is niets veranderd (behalve dat in dit geval het lampje 2 x zo lang zal branden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sntho0Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-5-2004
Laatste: 16-9-2023
Berichten: 199
14-5-2007 16:31
Tja, dus dan zou er dus geen verschil zijn. Toch vind ik het in mono parallel voller klinken en het lijkt ook harder.
Het zou dus enkel zin hebben als je speakers samen 2 Ohm zouden zijn? En dat kan de versterker weer niet aan, dus wat heeft het dan voor zin? Alleen omdat je geen stereo zou willen lijkt me. sad :(
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
14-5-2007 16:32
Waarschijnlijk hoor je een verschil omdat je graag een verschil wil horen?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)