Forum > PC related Forum

geluidskaart op windows vista

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ_TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-9-2005
Laatste: 6-5-2010
19-2-2007 16:05
Hieruit kan ik dus concluderen dat creative en vista totaal niet samen gaan en ik dus moet gaan zoeken naar een andere kaart die wel vista ondersteund, Of wachten tot er een kaart van creative komt die wel vista ondersteund. wink ;)
RenevanhEx Lid
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
19-2-2007 17:52

DJ_T schreef:

Hieruit kan ik dus concluderen dat creative en vista totaal niet samen gaan en ik dus moet gaan zoeken naar een andere kaart die wel vista ondersteund, Of wachten tot er een kaart van creative komt die wel vista ondersteund. wink ;)
De nieuwe kaarten van Creative hebben wel al werkend drivers (of krijgen die per 5 maart). Als je dus nu een kaart koopt zal het zeer binnenkort zeker werken.

René
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
19-2-2007 18:13

DJ_T schreef:

Of gewoon GEEN Vista gebruiken????
Light Image
DJ_TStandaard Lid
Sinds: 5-9-2005
Laatste: 6-5-2010
19-2-2007 19:33
Geen vista gebruiken is niet echt een optie want ik heb pas een nieuwe labtop en houd daar graag vista op wink ;)
maar wachten was ook al mijn eerste optie
ReindStandaard Lid
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
19-2-2007 23:12

JeroenVDV schreef:

DJ_T schreef:

Of gewoon GEEN Vista gebruiken????
Waarom zou je geen Vista willen gebruiken? Ik zou echt voor geen goud meer terug willen naar XP, behalve dat Vista alleen maar sneller is geworden dankzij het goed indexeren van de schijf en het aanmaken van gebruikers profielen op basis van het gebruik is het systeem ook veiliger geworden, gebruiks vriendelijker, stabieler, en kan het eindelijk wel goed om gaan met het interne geheugen. Hoe meer geheugen je in je pc propt hoe sneller ie er van word want Vista maakt er dankbaar gebruik van en op mijn laptop gaat de accu ineens ruim 40 minuten langer mee omdat Vista zijn power management beter voor elkaar heeft.

XP ligt inmiddels in de kast.... kan ik vast en zeker nog wel weer eens een keer iemand blij mee maken. Ik hoef het in ieder geval niet meer.

renevanh schreef:

De nieuwe kaarten van Creative hebben wel al werkend drivers (of krijgen die per 5 maart). Als je dus nu een kaart koopt zal het zeer binnenkort zeker werken.

René
Drivers die je de mogelijkheid geven 20% van je kaart te gebruiken, het is maar net wat je werkend wil noemen. Zojuist de M-Audio Delta 44 in mijn pc geprikt en in 1 keer werken zonder ook maar een driver te hoeven installeren. Zo kan het ook ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
19-2-2007 23:42

Reind schreef:

Waarom zou je geen Vista willen gebruiken?
Om exact de redenen die in dit topic worden genoemd. Meerdere fabrikanten hebben drivers nog niet op orde en naar mijn mening is dit NIET per se de fout van deze fabrikanten. Bij het lanceren van een nieuw OS moet je er volgens mij voor zorgen dat er voldoende draagvlak aan de ontwikkelaars-kant is, en alles eraan doen om de ontwikkelaars van drivers en producten te ondersteunen.
Light Image
ReindStandaard Lid
20-2-2007 01:45
Komop zeg, hoe lang is de RC candidate al wel niet te downloaden geweest en heeft Microsoft fabrikanten gesteund bij de ontwikkeling van drivers? Als je hardware nu dus nog niet voorzien is van een driver mag je die schuld gewoon bij een hardware fabrikant neer leggen en niet bij Microsoft naar mijn mening. Je kunt het ook zo doen als bij Linux gebeurd... daar schrijft men de drivers zelf, zit je echter wel met het nadelige gevolg dat je veeeeeel langer op drivers moet wachten en dat het dan nog maar de vraag is of het werkt.

Als je kiest voor exotische hardware moet je daar ook de nadelige gevolgen van accepteren in situaties als deze, ik gebruik zelf alleen maar A merk hardware en heb 0,0 gezeur gehad, mensen bij wie ik Vista heb geinstalleerd precies hetzelfde. Overigens is het wel grappig dat mensen nu weer zeuren dat Microsoft niet alles zomaar standaard ondersteund, ik durf een wedje te leggen dat veel van die mensen gezegt dat wanneer Vista wel alles had ondersteund het weer veel te bloated zou zijn geweest.

Wat dat betreft ben ik blij dat ik zelf altijd kies voor A merk hardware, blijkt maar weer dat dat gewoon wel altijd werkt zoals het hoort en dat die bedrijven wel in staat zijn hun zaakjes op orde te hebben.

Mijn pc bestaat op dit moment uit een Intel moederbord met een Core2Duo er op, GeForce 8800, linksys wireless card en een M-Audio Delta 44. Een flinke sloot kingston geheugen er in (op dit moment 3 gigabyte) en het systeem draait als een speer. Ben alleen bang dat ik een nieuwe voeding moet gaan kopen wanneer de 2é 8800 er in komt voor de SLI opstelling want de 8800 lust wel een beetje stroom.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RenevanhEx Lid
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
20-2-2007 09:34

Reind schreef:

Komop zeg, hoe lang is de RC candidate al wel niet te downloaden geweest en heeft Microsoft fabrikanten gesteund bij de ontwikkeling van drivers?
Je denkt er echt te simpel over.
De RC's verschilden in een aantal punten van de huidige release (en dat waren onder andere punten in en rondom de kernel, die alles, maar dan ook alles met de drivers te maken hebben).
Daarnaast kan MS wel zeggen "je moet zo en zo je hardware nu aanspreken", maar dat is bij een netwerkkaartje toch wel even simpeler dan een 5.1 geluidskaart, al dan niet met aansluitdetectie.
Als je kiest voor exotische hardware moet je daar ook de nadelige gevolgen van accepteren in situaties als deze, ik gebruik zelf alleen maar A merk hardware en heb 0,0 gezeur gehad, mensen bij wie ik Vista heb geinstalleerd precies hetzelfde.
<knip>
Wat dat betreft ben ik blij dat ik zelf altijd kies voor A merk hardware, blijkt maar weer dat dat gewoon wel altijd werkt zoals het hoort en dat die bedrijven wel in staat zijn hun zaakjes op orde te hebben.
Hoe je er bij komt dat Creative geen A merk is (en Linksys wel shocked 8O) begrijp ik niet.
Hoe dan ook: Jouw A merkt "M-audio" heeft ook nog geen Vista drivers op de website staan.

Geluid is iets wat heel veel mensen willen hebben, en heel veel mensen hebben een Creative kaart omdat die erg veel verkocht worden (en een prima prijs hebben). Daarom is nu iedereen over de drivers van Creative aan het zeuren, maar Creative is echt niet de enige die z'n drivers nog niet paraat heeft.
M'n zusje heeft een Logitech Quickcam... Geen Vista driver te vinden. Ik heb zelf een Realtek RTL8139 in m'n PC hangen als extra netwerkkaartje... geen Vista drivers.
Moederbord drivers van Dell zijn ook nog niet in orde, en zo kan je nog wel even doorgaan.

Het heeft ook maanden geduurd voordat alle grote fabrikanten de XP drivers in orde hadden, en dat zal ook met Vista zo zijn.
Vista is nieuw, zit nog vol kinderziektes en er moet door de gebruiker en fabrikant van hardware nog een hoop aan ontdekt worden. Dat kost tijd, en daar moet je ook als consument het geduld voor hebben (en dus nooit direct een nieuw MS OS kopen, want daar heb je in het begin alleen maar last mee).

René
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
20-2-2007 09:44

Reind schreef:

Komop zeg, hoe lang is de RC candidate al wel niet te downloaden geweest en heeft Microsoft fabrikanten gesteund bij de ontwikkeling van drivers?
True... ECHTER... De betatestpool wordt ineens 1000-100.000 keer groter als het product gewoon in de schappen van de winkels ligt. En pas dan zullen de allerlaatste probleempjes opgemerkt worden. Mede daarom zullen veel bedrijven bijvoorbeeld wachten tot SP1 beschikbaar is (en daar is best wat voor te zeggen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ReindStandaard Lid
21-2-2007 01:12

renevanh schreef:

Hoe je er bij komt dat Creative geen A merk is (en Linksys wel shocked 8O) begrijp ik niet.
Hoe dan ook: Jouw A merkt "M-audio" heeft ook nog geen Vista drivers op de website staan.
Linksys is Cisco en dat is toch al jaar en dag een bedrijf wat zijn zaakjes op consumenten vlak wel op orde heeft (Dat het bedrijf zelf waardeloos in elkaar steekt is een ander verhaal maar hun consumenten lijn is gewoon prima), als ik bel voor mijn linksys router omdat die niet wil werken krijg ik een service medewerker aan de telefoon die je het probleem helpt verhelpen. Probeer dat eens voor elkaar te krijgen bij creative.

En de Delta 44 word na het online zoeken naar drivers gewoon door Vista geinstalleerd en werkt daarna vlekkeloos, schijnbaar zijn ze er dus wel of werkt het gewoon in 1 keer goed met een standaard driver.
M'n zusje heeft een Logitech Quickcam... Geen Vista driver te vinden. Ik heb zelf een Realtek RTL8139 in m'n PC hangen als extra netwerkkaartje... geen Vista drivers.
Et voila, Quickcam en Realtek 8139. Hoezo geen drivers voor te vinden? De Realtek driver dateerd zelfs al uit december 2006!
Moederbord drivers van Dell zijn ook nog niet in orde, en zo kan je nog wel even doorgaan.
Mischien een idee om everest home edition even te installeren, te kijken wat voor chipset er o.a op je moederbord zit en ze dan gewoon direct bij de moederbord fabrikant zelf weg te halen? Alle chipsets worden standaard al ondersteund door Vista (inclusief de onboard video) en dus is het een kwestie van soundcard en netwerk driver downloaden en laten die nou net bij Dell in 99 van de 100 gevallen van Realtek zijn die voor zover mij bekend inmiddels overal wel Vista drivers voor heeft. In het andere geval betreft het vaak een Soundmax kaartje en ook daar zijn drivers voor te vinden.

Daarnaast kan het ook gewoon de andere kant op gaan, XP SP2 cd herkend mijn raid configuratie niet tijdens een installatie en daarvoor moeten eerst aparte raid drivers geinstalleerd worden voor ik uberhaupt een install kan gaan doen. Bij Vista was het een kwestie van CD er in, zeggen op welke schijf ie moet en installen maar.
Vista is nieuw, zit nog vol kinderziektes
Vista is niet nieuw, Vista is windows 2003 met een shitload aan grafische nieuwigheidjes er in + dunctionaliteit van Windows MCE. De basis is echter Windows 2003 met kernel wijzigingen voor verbeteringen en nieuwe features. Het echte nieuwe OS van Microsoft gaat Viénna heten. Microsoft is aanvankelijk met een schone lei begonnen voor Vista, toen men zich echter realiseerde dat het dan veel te lang ging duren (mede door het dichten van lekken in XP ruim 2 jaar na de release) voor de nieuwe versie er was en men het OS niet de beperkende factor wilde laten worden voor de technologische ontwikkeling die er gaande is heeft men dat project stop gezet en is als basis Windows 2003 genomen.

Ernstige kinderziektes valt dus wel mee, het is eerder een kwestie van schoonheids foutjes weg poetsen die het OS verder perfectioneren. Windows XP hebben we 5 jaar lang mensen over horen klagen dat het onveilig was etc, nu is er een veiliger OS in de vorm van Vista en wil iedereen bij XP blijven omdat het beter is? Vista is veiliger, maakt beter gebruik van de nieuwe mogelijkheden die hardware bied en het onderscheid tussen zakelijk en prive gebruiker is kleiner geworden. De basis van zowel de zakelijke als de prive versie is gelijk, daar zit 0,0 onderscheid meer in. Het enige verschil word nu nog gemaakt door de extra's tussen de verschillende versies.
en er moet door de gebruiker en fabrikant van hardware nog een hoop aan ontdekt worden. Dat kost tijd, en daar moet je ook als consument het geduld voor hebben (en dus nooit direct een nieuw MS OS kopen, want daar heb je in het begin alleen maar last mee).
René
Ik koop zelf altijd meteen een nieuw OS, heb ik met XP gedaan en nu ook weer met Vista, hetzelfde geld voor mijn apple, daar stond OS-X 10.3 op en daar heb ik na het uitkomen van OS-X 10.4 geen seconde mee gewacht om het aan te schaffen en ik heb daar ook geen seconde spijt van gehad. Als je financieel gezien afhankelijk bent van een PC kan ik me voorstellen dat je de kat uit de boom wil kijken, als je liever op SP1 wil wachten prima. Maar om nu te zeggen dat Vista één grote bug is waar nog van alles aan gedaan moet worden... nee dat ben ik absoluut niet met je eens. Vista is namelijk niet nieuw, Vista is Windows 2003 met een shitload aan eye candy en windows is er (op ME na) nog nooit slechter op geworden wanneer er een nieuwe versie werd gereleased dus wat dat betreft neem ik dan graag een gokje ;-)

Daarnaast is er in de laatste release candidate weinig meer gewijzigd in de kernel en zijn het alleen wat bugfixes geweest, de laatste RCP versie is ruim 3 maanden beschikbaar geweest en is toen zonder verdere grote wijzigingen omgetoverd tot final versie. 3 maanden tijd lijkt mij toch wel voldoende voor de meeste bedrijven om een driver te ontwikkelen, helemaal als je er vanaf moment 1 wat energie in hebt gestoken.

Dat fabrikanten te laat zijn met het supporten van een nieuw OS of zelfs de volledige support laat vallen voor oudere hardware is niet af te schuiven op Microsoft. Als Microsoft alles maar blijft ondersteunen legt het zichzelf beperkingen op en dan gaan we weer met z'n allen daar weer over lopen klagen. Dat oude hardware niet meer ondersteund word is heel jammer maar in dat geval zul je lekker XP moeten blijven draaien.

Als je vandaag de dag een videotheek binnen loopt ligt daar ook geen enkele videoband meer, de technologische ontwikkelingen hebben er immers voor gezorgd dat DVD de nieuwe standaard werd. Mijn oma heeft de behoefte helemaal niet om een DVD recorder of speler te kopen en blijft lekker met een video recorder werken.... das prima maar dan moet je achteraf niet klagen dat je jezelf een beperking op legt. Zo zie ik het met een OS ook, je kunt het nieuwe OS verketteren of je stapt over.

Ik stap liever meteen over, onoverkomelijke bugs ben ik niet tegen gekomen en dat er dan een apparaat niet direct wil werken, so be it. Ik werk namelijk liever met een veiliger en verbeterd OS. Vind je dat apparaat wat niet werkt onoverkomelijk dan installeer je XP gewoon weer en probeer je het na het uitbrengen van service pack 1 nog een keer, ik ben echter nog niemand in de directe omgeving tegen gekomen die daar op zat te wachten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)