Forum > Licht

Showtec showdesigner en Elation Magic 260

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
FmoddStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2007
Laatste: 30-8-2010
22-2-2007 14:48
Ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Klopt het dat wanneer je zelf een nieuwe fixture toevoegd de joystick niet toegewezen kan worden aan de juiste kanalen?

Grt
-
MartijnVIP Lid
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
27-2-2007 18:41
Je bedoelt met zelf een fixture toevoegen het gebruiken van de 4,6,8 of 16 kanaals identity? Die zijn bedoeld voor "generic lighting" (parren dus), dus al die kanalen zijn op fade ingesteld. Zelf toewijzen hoeft en kan niet, dat gaat automatisch bij het kiezen van een fixture. Helaas zul je dus wel steeds aan Elation moeten vragen of ze een identity voor je kunnen maken, aangezien alleen apparaten van ADJ/Elation in het apparaat en op de site staan. (...)

Zondagavond en gisteravond een beetje met het ding gespeeld, en eigenlijk valt het redelijk tegen.

Het programmeren is even wennen. Niet alle knoppen zitten op de ideale plaats, en gezien de redelijk grote hoeveelheid menu's zijn er een aantal toetscombinaties die nogal op elkaar lijken waardoor je vrij snel vergeet hoe je in welk menu kwam. Het programmeren van een scenes en chases valt best te doen, mits je eenmaal weet hoe en wat. Gelukkig is de handleiding weer wel erg duidelijk en uitgebreid, dus iedereen zou zich ermee moeten kunnen redden. Tijdens het programmeren van een scene gebruik je de 4 wielen om de waardes in te stellen (en voor de spiegel kun je ook het pookje gebruiken) Helaas hebben ze die waardes voor bijvoorbeeld het kleurenwiel opgedeeld in kleuren. Je kunt dus niet van 0 tot 255 scrollen, maar van kleur tot kleur. Handig is wel dat je ook op wielen kunt drukken, waardoor de fixtures een kleur/gobo ed. verder gaan. Tijdens het programmeren van scenes leg je gelijk de fade-time vast, de step-time komt tijdens het proggen van shows aan bod. Ook kun je een presetpunt instellen, die je makkelijk mee kunt programmeren in een show. Vordeel is dat wanneer je een specifiek punt meerdere keren terug wilt laten komen in een show(chase), je die maar een keer hoeft te programmeren. Wanneer je een scene of show hebt geprogrammeerd, blijft het bijbehorende lampje ook branden, waardoor je (in tegenstelling tot de Scanmaster serie) kunt zien onder welke knop al iets staat.

Natuurlijk was ik redelijk benieuwd naar hoe de shape-generator zou zijn. Op het eerste gezicht niet onaardig, maar ook na wat pielwerk kon ik toch niet zeggen dat ik er echt van onder de indruk was. De figuren zijn behoorlijk schokkerig en zijn niet echt in de vorm die ze moeten hebben. De fade-time redelijk open zetten helpt wel wat, maar een echt goede shape is het niet. Zo is een cirkel gewoon een rechthoek waarvan de hoeken een beetje afgerond zijn. Ook zit er tijdens het bewegen verloop in de snelheid. De grootte van de shape is ook niet echt goed aan te passen. De radius is instelbaar tussen 1 en 45 (in DMX waarden). Betekent dat een "cirkel" maximaal 90 van de 255 stappen van het bereik van de spiegel groot kan zijn. Dat is net een middelmatige cirkel. Wel kun je een delay tussen de fixtures instellen waardoor bijvoorbeeld een wave-effect kunt maken.

Als je eenmaal klaar bent met programmeren kun je het zaakje af gaan spelen. Dat werkt vrij simpel, gewoon "scene" of "show" selecteren, en vervolgens is het een kwestie van een van de 24 knoppen aandrukken. Waar ik helaas al bang voor was nadat ik de handleiding had gelezen klopt ook: je kunt maar EEN (1 dus) scene of show tegelijk afspelen. Aangezien deze tafel bedoeld was voor 4 scans, 4 heads en 4 flowers wordt dat dus een beetje een probleem. In dat geval zouden de scans namelijk even snel moeten bewegen als de heads, aangezien alle bewegingen tegelijk meegeprogrammeerd moeten worden. Er is dus een mailtje naar de importeur gegaan met de vraag of dit in overleg met Elation opgelost zou kunnen worden, en of anders het tafeltje weer terug zou mogen. In dat geval komt er een Lightdesk 136 voor in de plaats, aangezien die 8 chases door elkaar kan afspelen.

Ze hebben goed geprobeerd voor weinig geld een mooi apparaat te maken, maar helaas hebben ze een van de elementaire dingen niet goed uitgevoerd. Dan kan het tafeltje verder nog zo leuk zijn, voor mij is dit slechts een uitgebreide Scanmaster. (En over de Scanmasterreeks heb ik eigenlijk weinig positiefs te zeggen) Mocht je er alleen 4 Winners of iets dergelijks mee aan willen sturen: prima ding. Wil je meer, dan kun je beter nog even verder kijken.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
Dj-tqStandaard Lid
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 21-12-2012
27-2-2007 19:17
Is er al enige reactie op die mail die naar de importeur is verstuurd?
Zo ja/nee: wat is er uitgekomen...?
ADD SUV
MartijnVIP Lid
8-4-2007 02:17
Beter laat dan nooit: de Magic 260 gaat weer terug naar de importeur, geen idee of ze de soft/firmware gaan aanpassen. Ik heb het hele verhaal voorgelegd met de vraag of teruggeven mogelijk was en dat kon. Over het veranderen van het tafeltje zelf heb ik het eigenlijk niet gehad.

Helaas is het ook wel zo dat doordat het ding zoveel kan het allemaal wat onoverzichtelijker is geworden. Het chases af laten lopen spreekt eigenlijk wel voor zich, maar het programmeren en live ingrijpen vergt enige oefening. Ze hebben hun best gedaan, maar in de huidige staat is het het net niet. Vergeleken met de Scanmaster is 'ie eigenlijk zijn geld niet waard. Alles is een beetje knullig uitgevoerd (shape-generator is vrij onbruikbaar bijvoorbeeld) waardoor je eigenlijk teveel betaalt voor een soort Scanmaster met toeters en bellen. Laat die toeters en bellen liever weg en stem de prijs daar dan ook op af.

Op dit moment staat de Lightdesk 136 bij mij het hoogst in prijs/kwaliteitsverhouding. Ding is simpel en doet goed wat 'ie moet doen, en de prijs is erg netjes. Die komt dus ook terug in de plaats van de Magic.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
8-4-2007 21:58
Zet je deze review ook bij de 260 in de webshop?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
9-4-2007 01:57
Done.
Tim versteegStandaard Lid
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
14-10-2007 18:23
Is er al iets bekend of de tafel aangepast gaat worden?
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
MartijnVIP Lid
14-10-2007 23:57
Ik heb de importeur er een aantal weken terug over gebeld en die wist niks af van veranderingen. Ik hoopte namelijk dat er wel wat veranderd was, aangezien de prijs ook hoger was geworden. (van 449 naar 499, maar schijnbaar nog steeds hetzelfde tafeltje)
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
15-10-2007 10:20
De groeispurt in China gaat zo snel dat ze grondstoffen moeten importeren (en dat is duur). Ook komen veel Chinezen er ook achter dat ze voor een appel en een ei aan het werk zijn (en eisen ze hier en daar voorzichtig betere condities). En dat alles gaat er natuurlijk voor zorgen dat China producten duurder zullen gaan worden. Mogelijk verklaart dat het feit dat ik de laatste tijd toch wel een aantal leveranciers hun prijzen naar boven zie bijstellen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MartijnVIP Lid
15-10-2007 19:30
Hoor inderdaad de laatste tijd wel meer (en merk het zelf ook) dat de prijzen omhoog zijn gegaan. Als het zo doorgaat vraag ik me af of die Chinese markt wel overeind blijft. Ik ben namelijk echt niet bereid om voor chinaspul flink meer te gaan betalen.

Jammer dat de Showtec Showdesigner nog niet leverbaar is, ik ben best benieuwd of het wat is. Nog even en de prijs wordt verhoogd nog voordat 'ie uberhaupt leverbaar is. laugh :D

Terug naar forum Reageer (zonder quote)