Forum > Algemeen Forum

het keuren van steels , takels ed .........

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
7-2-2007 21:05
Steels, takels, truss? Of ook nog statieven, g-haken, safety's?
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
7-2-2007 22:58
G-haken en safetys laat je niet keuren, die vervang je gewoon door nieuwe. Maar da's eigenlijk pas nodig zodra er ouderdomsverschijnselen te zien zijn. Tot die tijd kun je ze prima gebruiken. Voor safetys is het wel aan te raden ze weg te gooien nadat ze een keer de klap van een vallend effect hebben gehad. Kost je de kop ook niet.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
7-2-2007 23:20

Martijn schreef:

G-haken en safetys laat je niet keuren, die vervang je gewoon door nieuwe. Maar da's eigenlijk pas nodig zodra er ouderdomsverschijnselen te zien zijn. Tot die tijd kun je ze prima gebruiken.
Niet helemaal. Een te zwaar effect aan een klem die het gewicht van de fixture net niet mag hebben, kan op den duur metaalmoeheid op laten treden in de klem. Ik noem als voorbeeld een simpele g-haak, en daar een zware fixture aan hangen. Dat gaat wel ff goed, maar op den duur kan de klem dus inwendig scheuren, wat resulteert in dat hij op een gegeven moment afknapt. Dit valt soms wel, maar meestal niet te zien aan de klem.

Ik werk met goede klemmen (triggerclamps) en hanteer een termijn van 5 jaar voor de klemmen vervangen worden. Safety's gaan ook 5 jaar mee, tenzij ze een klap gehad hebben, dan gaat de schaar erin en worden ze onklaar gemaakt.
Vergeet niet te lachen
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
7-2-2007 23:50
Hallo,

ik weet dat ik nu iets schrikbarends ga roepen, MAAR. Wat houdt een keuring in ? is dat zuiver een inspectie van de materialen ? Of gaat men een proef belasting uitvoeren op je materiaal !~

Wel, dat is de eerst genoemde mogelijkheid. En daarbij meteen de opmerking, WIE mag er een keuring uitvoeren ?

IEDEREEN die zich competent noemt en dit netjes documenteert !

Geldklopperij ? ja zeker, want een ieder die weet waar hij mee bezig is, en materiaal kennis heeft, kan dus andermans materiaal keuren. Sterker nog, je eigen materiaal keuren (controleren) en dat documenteren is net zo wettig !

Hoe dat voor belgie zit, weet ik helaas niet, Maar het is niet voor niets dat men al zo lang om wetgeving hierom trent roept vanuit de branche !
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
8-2-2007 00:01

Melo-G schreef:

Niet helemaal. Een te zwaar effect aan een klem die het gewicht van de fixture net niet mag hebben, kan op den duur metaalmoeheid op laten treden in de klem. Ik noem als voorbeeld een simpele g-haak, en daar een zware fixture aan hangen. Dat gaat wel ff goed, maar op den duur kan de klem dus inwendig scheuren, wat resulteert in dat hij op een gegeven moment afknapt. Dit valt soms wel, maar meestal niet te zien aan de klem.
Een effect ophangen met een klem die er (net) niet voor geschikt is moet je sowieso niet doen. Als een klem een WLL van 15KG heeft en je blijft daaronder, is er niks aan de hand. Die WLL houdt namelijk in dat de klem minstens 5x de opgegeven belasting kan hebben, zonder permanent te vervormen. Metaalmoeheid treedt alleen op als je over de rekgrens (=vervormen) gaat.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
8-2-2007 11:20
Volgens mij, wat ik op school geleerd heb, treed metaalmoeheid op bij wisselende belastingen (in een bepaalde tijdsperiode). Deze belasting kan prima onder de rekgrens zitten... Maar het kan zijn dat ik mis zit....
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
8-2-2007 13:43

Martijn schreef:

G-haken en safetys laat je niet keuren, die vervang je gewoon door nieuwe. Maar da's eigenlijk pas nodig zodra er ouderdomsverschijnselen te zien zijn. Tot die tijd kun je ze prima gebruiken. Voor safetys is het wel aan te raden ze weg te gooien nadat ze een keer de klap van een vallend effect hebben gehad. Kost je de kop ook niet.
Statieven dus wel?
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
8-2-2007 17:28
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 8-2-2007 17:53
Ja, is als je ze behoorlijk gebruikt worden/zijn wel aan te raden. Ook bij statieven zijn er onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, denk hierbij bijvoorbeeld aan de lierkabel en het liermechanisme zelf. Of het echt verplicht is weet ik zo niet
Tim versteegStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-12-2005
Laatste: 19-4-2021
Berichten: 161
8-2-2007 17:33
Nja, ik heb dan geen wind-ups, maar ik zal ze over een half jaartje ook eens laten keuren. Hoop dat er meer inzien dat keuren en TUV/CE keurmerken niet aleen te maken hebben met grote carré's en dergelijke te maken hebben..
Turbo zijn naam, grolsch zijn bier.
SpaceyDeeJStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 7-6-2013
Berichten: 144
8-2-2007 21:49
Als een klem een WLL van 15KG heeft en je blijft daaronder, is er niks aan de hand. Die WLL houdt namelijk in dat de klem minstens 5x de opgegeven belasting kan hebben, zonder permanent te vervormen. Metaalmoeheid treedt alleen op als je over de rekgrens (=vervormen) gaat.
Uhm, welke WLL ? en welke factoor ? Als er WLL genoemd word op een bevestigingsvoorwerp,. zal deze in de meestegevallen uitgaan van WLL = Vf 5. Dus wil je safe in onze branche, dan mag aan een haak van 15 kg, nog maar 7,5 kg... helaas zijn de meeste effectjes al zwaarder dan dit getal....

In mijn ogen dus hele klem uberhaubt niet gebruiken ?
" Knopjes knopjes knopjes... ik draai graag aan ze... Nieuw stekkie wordt mooier en mooier, 250 meter met moois... "

Terug naar forum Reageer (zonder quote)