Stroom berekening voor ventilator
(33 reacties. Pagina 2 van 4)Moderator(s): Dré
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 8-12-2006 14:21 |
In beide gevallen neem je 2kW af via het (3 fase) netwerk. Denk nu de ventilator eens als een zwarte doos met 3 aansluitingen. Je weet niet hoe het van binnen verder zit maar je weet wel dat die zwarte doos 2kW afneemt, perfect verdeeld over de 3 fasen (moet wel, zeker als er geen NUL is). Dan weet je ook gelijk wat de stroom per fase is (ongeacht hoe die zwarte doos van binnen bedraad is). Einde van het verhaal is en blijft immers dat die zwarte doos 2kW afneemt. Dan kun je blijven rekenen tot je een ons weegt maar resultaat is gewoon 650W/230 ~ 3A_eff per fase. Zou anders ook een mooie boel worden (als er beide keren 2kW gesoupeerd wordt maar de stroom per fase voor beide situaties verschillend is). Zou niet weten waar het verschilvermogen zou moeten ontstaan of blijven ;-) | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
StekelvarkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 10-12-2003 Laatste: 2-8-2014 Berichten: 713 | 8-12-2006 14:41 |
Dré schreef: Zou anders ook een mooie boel worden (als er beide keren 2kW gesoupeerd wordt maar de stroom per fase voor beide situaties verschillend is). Zou niet weten waar het verschilvermogen zou moeten ontstaan of blijven ;-) | |
exit night into LIGHT | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 8-12-2006 14:56 |
Even voor de goede orde: Is het mogelijk een zwarte doos te veronderstellen die 3 aansluitingen heeft en in totaal 2kW opslurpt, gelijkmatig verdeeld via die aansluitingen, netjes ohms per aansluiting? Als dat mogelijk is (en volgens mij is het mogelijk) dan hoef je ook niet meer te denken aan wat erin zit (kan alleen maar verwarrend zijn en leiden tot rekenfouten). Anders gesteld: Je zegt dat de 2kW motor (die dus 2kW neemt in ster (mits daarvoor bedoeld) OF 2kW in driehoek (mits daarvoor bedoeld)) in de ene configuratie 1,7A per fase opneemt en in het andere geval 3A per fase. Vermogen is dan dus of 3 x 1,7 x 230V = 1173W en in het andere geval 3 x 3 x 230V = 2070W. En toch is het in beide gevallen een 2kW opnemende motor? Dakenie. Ben je niet in de war met het feit dat een driehoek motor tijdens het opstarten vaak in ster gezet wordt (is de aanloopstroom lager) en DAARDOOR minder vermogen neemt tijdens die opstartstand? Geval is namelijk wel dat een 2kW driehoek motor inderdaad 1k2 opneemt mits in ster geschakeld (en een 2kW driehoek motor stuk gaat mits in ster geschakeld). In DIT geval is het echter niet gegeven of de ventilatoren in ster of driehoek moeten werken, er is alleen gegeven dat ze tesamen ca. 2kW opnemen. Ik denk gewoon heel simpel. Er wordt 2kW afgenomen (Ohms), netjes verdeeld over 3 fasen. Dan kan het niet anders dan dat elke fase 1/3 van dat vermogen verzorgt (wederom netjes Ohms) en dus 3A levert. | |
StekelvarkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 10-12-2003 Laatste: 2-8-2014 Berichten: 713 | 8-12-2006 15:14 |
Dré schreef: Even voor de goede orde: Is het mogelijk een zwarte doos te veronderstellen die 3 aansluitingen heeft en in totaal 2kW opslurpt, gelijkmatig verdeeld via die aansluitingen, netjes ohms per aansluiting?Dré schreef: Vermogen is dan dus of 3 x 1,7 x 230V = 1173W en in het andere geval 3 x 3 x 230V = 2070W. En toch is het in beide gevallen een 2kW opnemende motor? Dakenie.de motor zal steeds 2kW blijven verbruiken, enkel zal de stroom anders zijn, en dat is heel makkelijk te verklaren (darom dat je waarschijnlijk ook die rekenfout in het begin gemaakt hebt) hier de afbeelding van wat er in de zwarte doos zit Vermogen van 1 wikkeling(spoel) van de motor = 2kW/3 = 666.6W Nu zie je dat bij driehoek er 400V over 1 wikkeling(spoel) van de motor valt I = P/U = 666/400 = 1,7A (afgerond) Bij ster zal er 230V over 1 wikkeling vallen dus: I = P/U = 666/230 = 3A (afgerond) vandaar dus het verschil in stroom Bij ster wordt vaak de nulgeleider weggelaten bij een symmetrische bellasting, omdat er toch geen stroom door de nul vloeit, en meer kabels = duurder | |
KlunzVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2003 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 390 | 8-12-2006 15:28 |
Nou is klunzje toch een beetje in de war, wat dré zegt klint redelijk en begrijpbaar. Maar als ik als simpele klunz de wet van ohm hier op toe pas, krijg ik wel degelijk verschillende waardes. nl P=U*I 2000=220*?A ?A=2000/220=9.09A netjes delen door 3 fases is inderdaad ongeveer 3A per fase 2000=400*?A ?A=2000/400=5A netjes delen door 3 fases is 1,7A per fase. En uit ervaring weet ik dat een afwasmachine van 12kw op een 3 fase+0 netwerk aangesloten bij lange na niet een paar ouderwetes 16A smeltpatronen warm laat worden. Wat volgens de dré methode dus wel zou moeten Klunz denkt dus dat dré idd. vergeet dat je om aan 2 kw te komen ook het voltage kan verhogen i.p.v. het amperage. klunz edit: stekelvarken was me voor | |
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 8-12-2006 15:43 |
Toch weer terug naar de zwarte doos (want dat is ECHT de meest duidelijke manier om dingen uit te leggen). Ik heb een zwarte doos die 2kW afneemt (da's namelijk het enige gegeven dat de OP aangeeft), verdeeld over 3 fasen, volledig Ohms (is reeds eerder verondersteld). Stel nu eens simpel dat het weerstanden zijn (we zijn immers toch al uitgegaan van puur Ohmse last dus kan het straffeloos omgezet worden door weerstanden). Dus een zwarte doos die 2kW aan hitte uitstoot. Die doos hoeft verder absoluut NIET van binnen bekeken te worden; je weet dat hij 2kW opsoupeert en uitstoot. Hang daar je 3 fasen aan en je weet dat elke fase 2kW/3/230=2,9A MOET leveren aan de last. En of er dan spiralen, tondeldozen, weerstanden of smurfen in die zwarte doos zijn maakt niet uit. Je levert 2kW aan dat doosje, verdeeld over 3 fasen (gelijkmatig nog wel). Maar als je al wilt gaan sommeren en per fase uitrekenen aan de binnenkant, hou dan wel bij het driehoek verhaal rekening met de 120 graden faseverschuiving van de fases onderling. Bij ster is dat niet nodig aangezien daar het middenpunt precies op 0 hangt. Want volgens mij heb je geen rekening gehouden met het feit dat in driehoek elke fase de stroom levert voor TWEE spoelen (in een wiskundig verband natuurlijk vanwege de 120 graden fasedraaïng onderling). De stroom door elke afzonderlijke spoel heb je dus helemaal goed (ca. 1,67 A) maar ze sommeren natuurlijk wel als 1,68 +sin(120)x1,68 = 3,1 (verschillen komen (hopelijk?) door al ons afrondwerk over en weer). EDIT: Ondertussen is de reactie van Klunz nog toegevoegd en ook daar wordt de welbekende sommatiefout gemaakt (er wordt totaal voorbij gegaan aan de 120 graden faseverschuiving tussen de fases onderling). Simpel voorbeeld: Als ik een afnemer aansluit tussen 2 fasen die elk dezelfde fase hebben dan neemt de afnemer niets af. En toch kan er best aan beide kanten van de afnemer 100kV staan ten opzichte van nul. | |
StekelvarkeStandaard Lid Uit: België Sinds: 10-12-2003 Laatste: 2-8-2014 Berichten: 713 | 8-12-2006 16:03 |
Dré schreef: Maar als je al wilt gaan sommeren en per fase uitrekenen aan de binnenkant, hou dan wel bij het driehoek verhaal rekening met de 120 graden faseverschuiving van de fases onderling. Bij ster is dat niet nodig aangezien daar het middenpunt precies op 0 hangt. Want volgens mij heb je geen rekening gehouden met het feit dat in driehoek elke fase de stroom levert voor TWEE spoelen (in een wiskundig verband natuurlijk vanwege de 120 graden fasedraaïng onderling). De stroom door elke afzonderlijke spoel heb je dus helemaal goed (ca. 1,67 A) maar ze sommeren natuurlijk wel als 1,68 +sin(120)x1,68 = 3,1 (verschillen komen (hopelijk?) door al ons afrondwerk over en weer).Overigens klopt je berekening helemaal. De 1.67A is de fase stroom (If) en de 3.1A is de lijn stroom (IL) Dré schreef: Simpel voorbeeld: Als ik een afnemer aansluit tussen 2 fasen die elk dezelfde fase hebben dan neemt de afnemer niets af. En toch kan er best aan beide kanten van de afnemer 100kV staan ten opzichte van nul.Ik denk dat we hetzelfde bedoelen maar met een communicatie probleem zitten? | |
JoepvandemortelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 4-3-2003 Laatste: 21-10-2024 Berichten: 170 | 10-12-2006 15:03 |
Laat ik op de eerste plaats zeggen dat als er op een aansluitplaat van een motor 2kW staat, dan is dat niet het opgenomen vermogen maar het vermogen afgegeven aan de as. Het zal aan het type ventilator liggen of dat ook bij jou het geval is. Het probleem met de zwarte doos is dat hierin 3 weerstanden zitten. Deze 3 weerstanden kun je op 2 manieren aan het net hangen. Zogenaamd in ster opstelling waarbij over iedere weerstand 230V staat, of in driehoek waarbij over iedere weerstand 400V staat. Aangezien de weerstand gelijk blijft, de wikkelingen kunnen niet van weerstand veranderen, zal de stroom die afgenomen word ofhankelijk zijn van de spanning. Hoe hoger de spanning, hoe lager de stroom. Vuistregel is dat bij 400V motoren er voor iedere kW asvermogen er ongeveer 2A per fase gelevert moet worden. In jou geval zou je dus (1.1+0.75=1.85kW 1.85x2=3.7) 3.7A uit het net trekken. Je zekeringswaarde heeft echter ook te maken met de aanloopstroom die, afhankelijk vaan het soort aanloop, meestal fors hoger is als je nominale belasting. Succes! | |
D&mStandaard Lid Uit: België Sinds: 29-7-2003 Laatste: 15-1-2021 Berichten: 95 | 17-12-2006 15:51 |
hey, het is normaal dat de stoom in ster en driehoek niet dezelfde is. zet je een motor in ster staan er steeds 2 spoelen van de motor in serie dus deze sluit je aan met de hoogste spanning die op de motor vermeld staat. meestal 3x400v. sluit je de motor aan in driehoek dan krijgt elke wikkeling van de motor de volledige voedingsspanning dat is dus de kleinste spanning vermeld op de motor. meestal 3x 230v. bij dit voorbeeld is vanuitgegaan dat de motor 230/400v is. dus sluit je die motor van 2kw aan in driehoek dus bij 230v zal hij zo'n 3a per faze verbruiken. ga je de motor aansluiten in ster dus op 400v dan zal hij zo'n 1,7a per faze verbruiken. mvg, dieter | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 31-10-2024 Berichten: 13473 | 18-12-2006 19:43 |
Ik blijf het leuk vinden... Het enige dat duidelijk is, is dat er gesproken wordt over een 2kW combinatie. En vreemd genoeg vind iedereen het heel normaal dat er afhankelijk van de manier waarop het ding aan het lichtnet geknoopt is, meer of minder stroom afgenomen wordt per fase terwijl het nog steeds een 2kW motor is; en wel in de configuratie waarin hij gebruikt is. Perpetuum mobile of zo dan maar??? Of wellicht in overweging nemen dat er een hoop "klok, klepel" aan de hand is in dit topic??? Aangezien een Perpetuum mobile niet bestaat hou ik het maar op het laatste. Maar kom op heren vonkentrekkers. Money where mouth is. Laat eens wat Thevenin zien OF hou op met deze onzin! | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |