Forum > Geluid

teveel slippen van platen....

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
2-5-2003 22:21
Corrigeren met de pitch vind ik zelf de beste methode -> je hoort er namelijk het minst van en zo heb je ook geen last van het "overshoot" probleem bij sommige draaitafels (alsof je daar wat van zou merken ;-) )
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-7-2024
Berichten: 9476
2-5-2003 23:51
Voor dat doorslippen is er ooit eens een oplossing te koop geweest in de vorm van een soor "presse papier" die je over de spindle heen kon zetten. Deze was vrij zwaar (metaal) en drukte de grammafoonplaat dan naar beneden.
Het werkte wel, maar het kost wel extra tijd om dat ding er iedere keer op te zetten en af te halen.

Je kunt er makkelijk 1 zelf maken van een stukje staal (weegschaalgewicht) waar je keurig in het midden dan de centrepin uitboord.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-7-2024
Berichten: 13462
2-5-2003 23:53

Tom schreef:

Voor dat doorslippen is er ooit eens een oplossing te koop geweest in de vorm van een soor "presse papier" die je over de spindle heen kon zetten. Deze was vrij zwaar (metaal) en drukte de grammafoonplaat dan naar beneden.
Je bedoelt een "puck". Prima voor HiFi gebruik maar totaal waardeloos voor DJ gebruik. Ook reduceert het het nut van een slipmat tot nul ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-7-2024
Berichten: 9476
3-5-2003 00:03

Dré schreef:

Je bedoelt een "puck". Prima voor HiFi gebruik maar totaal waardeloos voor DJ gebruik. Ook reduceert het het nut van een slipmat tot nul ;-)
Ik bedoel er niet zo een die zich vastgrijpt, maar gewoon zo'n los ding.
Je kan toch zelf het gewicht bepalen?
Begin eens met 100 gram. Of misschien nog minder.
Je kunt dan vanzelf uitvinden waar een goede balans ligt tussen slippen en stilstaan.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
3-5-2003 19:22

Dré schreef:

Corrigeren tijdens matchen: Ik heb dat NOOIT op het vinyl gedaan. De grove correcties doe je op de platter (strobe dots) en de kleine correcties doe ik (deed ik aangezien ik al een aantal jaren niet meer met platen draai) altijd op de spindle (spindle knijpen om af te remmen, spindle twisten om te versnellen). Ook gebruik ik (bij CD-spelers maar vroeger ook bij draaitafels) wel eens de "pitch ride" methode (dus dat je corrigeert met de pitch fader) maar da's wel iets voor de advanced class. Het is in ieder geval WEL de subtielste manier van corrigeren.
In den beginne corrigeerde ik élke keer op de vinyl, maar met mijn eerste gebogen vinyls ben ik dan stelselmatig overgeschakeld naar de platter. Het vertragen gebeurt nu volledig op de platter of op de spindle (hangt af van welke mood ik zit en hoeveel er moet bijgestuurd worden). ik gebruik inderdaaad ook de strobe dots om af te remmen, sorry voor de verkeerde posting daarover ... 'k heb er speciaal op gelet vannacht tijdens het draaien! Lief hé? wink ;)

Versnellen doe ik ofwel via de spindle ofwel op de vinyl zelf voor de grotere wijzigingen ofwel met de pitch om bij te sturen in passages dat het anders teveel opvalt.
Dat bijsturen met de pitch is inderdaad niet simpel omdat je éénmaal hebt bijgestuurd eigenlijk weer een tijdje bezig bent met de juiste instelling terug te vinden. Nu ja ... 't is ook nog maar een maand dat ik me waag hieraan, dus het duurt wel een 10-tal extra seconden vooraleer ik terug mijn pitch kan loslaten happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
Mr_jowsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 16-10-2013
Berichten: 765
5-5-2003 19:10

Magik77 schreef:

Tja het draaiplateau afremmen, ik vind dat toch lastiger als het vinyl afremmen. Maar ja, weer iets om te leren. remmen jullie hem op de strobe-dots, of net erboven of eronder? Ik heb het gevoel dat hij anders toch hapert... Zal wel teveel eelt op mijn wijsvinger hebben.... happy :)
Wijsvinger?? Ik gebruik altijd mijn middelvinger, minder speling en minder sterk(als je begrijpt wat ik bedoel), dus fijner afremmen ;)

Daarnaast gebruik ik ook de spindle ;) maar meer voor echt kleine correcties..
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
JerremyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-5-2003
Laatste: 12-4-2004
Berichten: 10
6-5-2003 09:49
Maar nu wordt er de hele tijd geschreven over, Hoe we corrigeren...

Ik heb ook een plaat die zo geweldig doorslipt en corrigeren kan helemaal niet!
Als je zelf het plateau stil houdt draait die plaat nog even door, dus kleine correcties komen niet eens door in de plaat....

Leg je de plaat op een draaiend plateau, dan duurt het zelf een dikke tien seconden voor die plaat op snelheid is...
Dus als je met zo een plaat draaid is zelf het kleinste tikkie funest...

Ik heb op de bolle kant (de kant die dan op het plateau ligt) een stukje pleister geplakt en dat maakte het iets beter, maar ik denk toch dat deze plaat morgen in de zon ligt happy :)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-7-2024
Berichten: 9476
6-5-2003 09:51

Jerremy schreef:

Maar nu wordt er de hele tijd geschreven over, Hoe we corrigeren...
Dab heb je toch niet goed gelezen.
We hebben diverse praktijkoplossingen aangegeven!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Magik77Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2002
Laatste: 7-3-2006
Berichten: 156
6-5-2003 09:55
Ik ben er toch een beetje huiverig over, om je platen recht te maken. Ik ben nogal zuinig om mijn vinyl, en zie het in gedachten al helemaal fout gaan.

En bij is het probleem dus ook dat het 5-10 sec. duurt voordat mijn plaat op snelheid is, lijkt wel of alleen de naalddruk de plaat al tegenhoud. corrigeren is vrijwel onmogelijk, je moet de plaat echt op snelheid brengen door hem een zetje te geven. Dat doe ik anders ook, maar als je dat nu niet doet, dan krijg je hem onmogelijk synchroon met de draaiende plaat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 30-7-2024
Berichten: 9476
6-5-2003 10:02
zet er dan eens een gecentreerd gewichtje op.
Kun je makkelijk zelf maken.
Gewoon een rond gewichtje, en in het midden boor je dan een gaatje ter groote van de spindel, ik dacht uit mijn hoofd iets van 7 milimeter wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)