Forum > Newbie Forum

Crossover Hz Help !!!!

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
7-7-2006 19:46
Heej mensen.
Heel erg bedankt voor jullie reacties sorry dat het al voor de zoveelste keer is dat je het moet uitleggen maar ik snap het denk ik u wel dat verhaaltje over het eten was wel grappig maar zo snap ik het wel wink ;) Ja ik heb 2 versterkers dat wist ik ook dat je die moet hebben voor een crossover.

Ik heb een dap p 2000 en een 1600 of 1200 ga ik bestellen. Mijn crossover heb ik al besteld. Mijn top kasten zijn Dap k115 en basboxen zijn DAP X-18B Subwoofer. Van allebei heb ik er 2. Best een leuke installatie maar ik wil graag de boel gescheiden hebben hoog / laag. Maar ik snap nu wel zon beetje hoe het werkt Nogmaals Bedankt happy :) happy :)
Shake It!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
8-7-2006 10:48

Sound by Ghost schreef:

Ik heb een dap p 2000 en een 1600 of 1200 ga ik bestellen. Mijn crossover heb ik al besteld. Mijn top kasten zijn Dap k115 en basboxen zijn DAP X-18B Subwoofer. Van allebei heb ik er 2. Best een leuke installatie maar ik wil graag de boel gescheiden hebben hoog / laag. Maar ik snap nu wel zon beetje hoe het werkt Nogmaals Bedankt happy :) happy :)
De X-18B heeft achter een schakelaartje op zitten voor passief/actief. Volgens mij werkt jouw combinatie prima. Misschien moet je nog 2x extra X-18B verschaffen om in de passieve mode de juiste toonbalans te krijgen.

Mijn ervaring met actief filteren is dat als je met 2 subs en 2 tops werkt, dat de tops vaak met 3 tot 4 dB in versterking wordt terug genomen om de juiste toonbalans over te houden.

Geloof maar dat als je eenmaal het actief filteren gewend bent, zelfs met een eenvoudige analoge actieve crossover, dan ga je niet meer graag terug naar passief filteren. Jij hebt nu wel het grote voordeel met de X-18B luidsprekers, dat als een versterker defect zou raken, dat je snel verder kunt met passief filteren en een versterker. Ik zit zelf ook te overwegen om de X-18B te verschaffen, maar ik ben nog steeds tevreden met de AX-15B.

TCMC
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
8-7-2006 19:48
Maar wat houd dat actief filteren nou precies in. Bouw je dan een versterker in de sub zelf ofzo. Maakt het beter geluid dan als ik de sub gewoon op een dap P2000 aansluit en dan op de crossover. Komt er dan een betere bas uit?? is dat erg goed hoor baar of is dat alleen echt hoor baar voor de muziek liefhebbers
Shake It!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-7-2006 20:19
Actief filteren: de frequenties splitsen VOOR de versterker (dmv een crossover)
Passief filteren: de frequenties splitsen NA de versterker (dmv een passief filter, meestal in de subwoofer)

Het grootste voordeel van actief filteren is dat je veel meer controle hebt over je set. Bovendien zuipt een filter ook nog eens vermogen dat niet in geluid wordt omgezet.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
8-7-2006 22:00
Maar wat moet je doen om te gaan actie filteren moet je dan je kasten nog open halen ofzo. Dat snap ik namelijk nog niet. Met passief sluit je gewoon de subs of tops aan op de versterker en dan ga je naar de crossover. Maar hoe zit dat bij actief.
Shake It!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-7-2006 22:09
Bij passief filteren heb je geen losse crossover (dit doet je filter). Bij actief filteren bypass je het filter in de sub. (Snap je het niet? lees dan het topic van begin af aan nog een rustig door voordat je weer vragen steld). Alles wat ik in de post boven verteld heb en deze post erbij is al meerdere malen verteld op het forum, dus als je deze uitleg neit snap moet je misschien even een andere zoeken die je wel snapt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
9-7-2006 11:36
Ja ik draai al een tijdje maar ik ga me nu pas verdiepen in dit soort dingen eigenlijk een beetje te laat maar ja. Ik zal wel is even rond kijken op het forum

Bedankt wink ;)
Shake It!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)