Forum > Geluid

uitwisselbaarheid elementen en naalden van ortofon concorde

(66 reacties. Pagina 2 van 7)
Moderator(s): Dré
SnakeEffect Guru
Uit: België
Sinds: 17-2-2003
Laatste: 19-4-2014
Berichten: 675
24-4-2003 12:49
Ikzelf heb ook een Night Club E (lliptical). Heel goed geluid. Kost wat, maar is het zeker waard.

Elliptische naalden zorgen voor een betere geluidskwaleit omdat ze beter in de groef liggen. Bij normaal gebruik (niets scratchen dus) zorgen ze voor minder slijtage dan S(ferische) naalden. Wat niet zo is als je scratcht, dan zorgt de elliptische vorm ervoor dat de platen sneller verslijten (én de naald).

Een naaldje (vervangstylus dus) van het type Night Club E kost normaal zo'n € 50, bij Dré maar € 35! De keuze zal dus snel gemaakt zijn. Koop ze in per 4, dan zul je verzendkosten uitsparen.

Bij normaal gebruik zal zo'n stylus het ongeveer een jaar uithouden.
Draai nooit met versleten naalden, ten eerste is de geluidskwaliteit dan niet echt wat je mooi kunt noemen, en ten tweede zullen je platen veel sneller verslijten.

Als je wilt scratchen is dit zeker de verkeerde keus. Neem dan een Shure M44-7.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
30-8-2003 12:29

Snake schreef:

Ikzelf heb ook een Night Club E (lliptical). Heel goed geluid. Kost wat, maar is het zeker waard.
Elliptische naalden zorgen voor een betere geluidskwaleit omdat ze beter in de groef liggen. Bij normaal gebruik (niets scratchen dus) zorgen ze voor minder slijtage dan S(ferische) naalden. Wat niet zo is als je scratcht, dan zorgt de elliptische vorm ervoor dat de platen sneller verslijten (én de naald).
Op de site van Ortofon staat er "Special elliptical" in plaats van het normale "elliptical". Dré, enig idee wat er zo "special" aan is?
Ik hoor je in allerhande threads (lang leve de zoekfunctie wink ;)) enorm enthousiast doen over deze naald waardoor ik er over denk om bij de volgende naaldenwissel geen "Concorde PRO"-naald meer te steken op mijn "Concorde PRO"-cel maar wel zo'n "Night Club E".

Voor scratchen raad je hem niet aan, maar voor cue'n en backspins is er geen probleem shocked 8O die moet je me toch eens uitleggen, want dat snap ik niet.

Ow, nog een vraagje: hoe HOOR je dat een naald versleten is? Een twee weken geleden was het weer zover: Danny Corten [BBC, Escape] vroeg tijdens zijn set of ik geen nieuwe naald had voor hem, er was er één versleten beweerde hij (hij kon het horen shocked 8O). Nu, heel eerlijk: ik hoorde er NIKS aan, tot ik hem in de winkel onder de microscoop liet leggen en men kon bevestigen dat hij idd versleten was!
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-8-2003 15:07
Je kunt het horen in het hoog. Kraakjes en een geluid wat niet echt lekker is.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
30-8-2003 15:27

Reind schreef:

Je kunt het horen in het hoog. Kraakjes en een geluid wat niet echt lekker is.
Moet ie dan al niet héél erg versleten zijn?
'k Ben over het algemeen nogal redelijk snel nerveus wanneer er iets niet in orde is aan de geluidskwaliteit maar ik hoorde dus niks hé! sad :(
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
30-8-2003 16:02
Mischien word het tijd om is langs de oor arts te gaan dan wink ;)

Naja sommige mensen weten het ook te overdrijven en beginnen al te miepen zodra er een stofje onder de naald zit. Dan is ie al versleten volgens hun razz :p

Maar neem is een nieuw element en een versleten en ga is goed luisteren. Je hoort het snel zat.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RitscheStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-10-2002
Laatste: 16-8-2015
Berichten: 129
30-8-2003 19:24
Het geluid bij mij begon pas geleden ook erg raar in het hoog te klinken (na ca. 7 maanden shocked 8O ) Heb er een nieuwe in gestoken en probleem was opgelost.

Waarschijnlijk is er wat mee gebeurd, alleen zou ik niet weten wat happy :)
Alleen het jammere is dat ik nu een kleur verschil heb (naaldje is wat donderkerder dan het element)
Mooie vrouwen zijn niet lelijk
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
30-8-2003 23:11
Met een koptelefoon van goede kwaliteit, kun je het wat makkelijker horen dat een naald versleten is.
Je kan bijvoorbeeld bij hoge tonen een licht geslis horen, omdat de naald niet netjes/snel genoeg de groef kan volgen.
Ook kan het wat vervormd klinken.

Vergelijk maar eens een oude en een nieuwe naald met elkaar.
Als je gehoor nog in orde is, zul je het zeker horen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
11-9-2003 00:00

Tom schreef:

Met een koptelefoon van goede kwaliteit, kun je het wat makkelijker horen dat een naald versleten is.
Je kan bijvoorbeeld bij hoge tonen een licht geslis horen, omdat de naald niet netjes/snel genoeg de groef kan volgen.
Ook kan het wat vervormd klinken.
Zal ik proberen zodra de DJ nog eens begint te klagen wink ;). Tot op heden had ik zo de gewoonte om er een vast stramien in te houden (elke 3 maanden vernieuwen, samen met m'n residentie) maar het leek me alsof m'n naalden nog bijlange niet versleten waren... 500h/naald / (2h/dag * 30,44dagen/maand) = iets meer dan 8 maand ... wat een verschil shocked 8O

myself :) schreef:

Op de site van Ortofon staat er "Special elliptical" in plaats van het normale "elliptical". Dré, enig idee wat er zo "special" aan is?
Ik hoor je in allerhande threads (lang leve de zoekfunctie wink ;)) enorm enthousiast doen over deze naald waardoor ik er over denk om bij de volgende naaldenwissel geen "Concorde PRO"-naald meer te steken op mijn "Concorde PRO"-cel maar wel zo'n "Night Club E".
Eventjes deze vraag terug naar voor roepen:
Wat is er nu zo speciaal aan die "special elliptical"?
En, Dré, als ik goed die tientallen threads over naalden gesnapt heb, zijn de andere Ortofons (bijvoorbeeld de blauwe of de tientallen andere in die reeks op hun site) gewoon naalden die je mag vergeten? De "PRO" voor normaal gebruik en de "Night Club E" voor de ervaren gebruiker die betere geluidskwaliteit wil?
Laatste vraag: naast betere geluidskwaliteit: zijn die "Night Club E"'s ook de laagste in platenslijtage (want dat interesseert me nog nét iets meer)?
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 13473
11-9-2003 08:48

DSalembier schreef:

Wat is er nu zo speciaal aan die "special elliptical"?
Geen idee. Wat is er vernieuwd aan Dash???

Overigens zijn er wel degelijk naalden die heel speciaal zijn (line contact, doorboorde ellipticals etc.). Of dat bij de naalden van DJ elementen (die toch vooral moeten zien te overleven) ook zo is...

Ook vind ik de benamingen niet echt boeiend. Waar het om gaat is hoe een element klinkt.

- Pro: Prima instapper. Goed geluid, behoorlijk stevig, goed stabiel.
- DJ (E/S): Stapje hoger. Trackt goed bij lagere naalddruk (3 gram), de E klinkt ook nog iets beter dan de Pro. Redelijk stevig.
- Nigh Club (E/S): Weer een stap hoger. Trackt ook bij 3 gram, klinkt (vooral de E) nog beter dan de eerder genoemde, is wel slapper dan de eerder genoemde.
- Scratch: Stugge ophanging, steviger dan de Pro MAAR ook een minder geluid dan de Pro.
Laatste vraag: naast betere geluidskwaliteit: zijn die "Night Club E"'s ook de laagste in platenslijtage (want dat interesseert me nog nét iets meer)?
Een elliptical verdeelt de druk beter over de groef (dus lagere slijtage) dan een spherisch naaldje. En hoe lager de naalddruk, hoe lager de slijtage. De Night Club E is een elliptical (dus lagere slijtage) EN trackt prima bij 3 gram.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Didier_SStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2003
Laatste: 13-11-2011
Berichten: 747
30-9-2003 19:59
Ik heb ze nu ondertussen "allemaal" uitgetest en eventjes mijn mening geven als ik mag?

- De PRO's waren mijn standaardnaalden tot voor kort, dus die heb ik zowat overal gebruikt
- De "DJ E"'s heb ik aangeschaft voor discotheek Zenith omdat ik de kwaliteit omhoog wou, de slijtage van de vinyl naar beneden en dat de naald toch wel af en toe een duwtje (kan) krijgen tijdens het heetst van de nacht.
- De "Night Club E"'s heb ik aangeschaft voor eigen gebruik en nam ik ook mee naar de plaatsen waar ik afgelopen weken draaide.

* Over de blauwe-naalden niks dan lof!! Verbeterde geluidskwaliteit viel niet direct op (sorry) vooral doordat we net in de afgelopen periode gloednieuwe woofers en tweeters geinstalleerd hebben in deze zaak happy :). De naalden blijven netjes plakken aan de vinyl, ook tijdens het heftigere werk, net zoals we gewend waren bij de Banana's (die we er vroeger gebruikten). De Banana's worden naar de toekomst wél nog gebruikt voor het scratchwerk zoals bijvoorbeeld op de R&B-nights.
* De gele naalden hebben me enigszinds teleurgesteld. Geluidskwaliteit is mss een mooie zaak, maar waar het vooral om draait, is het gebruiksgemak, toch? Vooral het grote prijsverschil zorgde ervoor dat ik me snel begon te ergeren en de afgenomen stabiliteit t.o.v. de PRO's die ik vroeger gebruikte. Bij het voorzichtig mixen thuis, bleef alles nog onder controle te houden, zelfs bij 2,5 gram (een halve gram onder nominal en een halve gram boven minimum dus), maar de problemen werden pas écht duidelijk toen ik deze naalden meenam naar een tweetal danscafé's waar ik de afgelopen weken moest draaien.
Eerlijkheidshalve zeg ik er direct bij dat de opstelling daar alles behalve goed was, maar nietemin bleven de PRO's bij een gewicht van 3,5 gram bij (normaal) mixwerk netjes aan de vinyl plakken terwijl de NightClubs bij elk (toegestaan) gewicht bij de minste beweging gingen skippen. Ik heb toen eventjes boven het gewicht gegaan maar gezien de kostprijs van deze naalden heb ik toen maar snel opnieuw de PRO's er opgeklikt sad :(

Mijn nieuwe versie van Dré's drie regels wordt dus:
- Pro: Prima instapper. Goed geluid, behoorlijk stevig, goed stabiel. Perfect bruikbaar voor scratch-sessie's.
- DJ (E/S): Stapje hoger. Trackt goed bij lagere naalddruk (3 gram), de E klinkt ook nog iets beter dan de Pro. Redelijk stevig. Blijft lekker stabiel op de plaat plakken.
- Nigh Club (E/S): Weer een stap hoger. Trackt ook bij 3 gram, klinkt (vooral de E) nog beter dan de eerder genoemde, is wel slapper dan de eerder genoemde. Is perfect voor kwaliteitsopnames en eventueel voor het thuis opnemen van een demo maar neem ze niet mee on-the-road!

Verbeter me als ik fout zit! happy :)
Housemusic was founded on the idea that the clubbers are the stars, not the guy who fiddles with the records.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)