Forum > Licht

LED Par???

(57 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
29-5-2006 10:24
ik denk dat je binnenkort met gewone parren behoorlijk achter de feiten gaat aanlopen. en dan in de nabije toekomst niemand je meer boekt met halogeen/persglas parren.. door het grote aantal nadelen warmte/verbruik/dikke kabels/grote dimmers enz. helaas zit je nu echt op de drempel van of wel of niet in LED moet gaan investeren.
DJ.TStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1207
29-5-2006 11:20
Ik wacht wel tot het grote publiek daadwerkelijk voor de LEDparren valt.
Op dat moment zal de prijs immers waarschijnlijk enorm dalen door de grote vraag. happy :)
Darth Crossfader
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
29-5-2006 11:36

maurice schreef:

ik denk dat je binnenkort met gewone parren behoorlijk achter de feiten gaat aanlopen. en dan in de nabije toekomst niemand je meer boekt met halogeen/persglas parren.. door het grote aantal nadelen warmte/verbruik/dikke kabels/grote dimmers enz. helaas zit je nu echt op de drempel van of wel of niet in LED moet gaan investeren.
Wat versta jij onder binnenkort?
En waarom zou een klant je niet meer boeken?
Laten we eerst maar eens kijken wat er op de markt komt, en wat daar de kwaliteit van is.
10 jaar geleden wilde iedereen ook ineens een breedbeeld tv, omdat de verkopers vertelden dat "binnenkort" alle uitzendingen Breeeeed zouden zijn........
Volgens mij zijn de meeste uitzendingen nog steeds niet breed!

Voor de kleine discootjes is het wellicht leuk om met led's te werken, maar wanneer je een goede lichtopbrengst nodig hebt moet je niet met de nu bestaande led-parren gaan werken.
Het kan misschien wel, maar dan alleen met de dure jongens, en die zijn voor de meeste forumleden niet te betalen denk ik.

Ook ik ben al een tijdje over led-parren aan het denken, maar ik wacht nog lekker even af.
Alles komt goed....
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
29-5-2006 13:20
Wat betreft LED zijn we er nog lang niet. Het staat allemaal nog redelijk in de kinderschoenen als je kijkt naar ander gebruik dan de traditionele toepassingen (TV, monitor, waarschuwing etc). Onder fabrikanten van LED is de verwachting dat pas over 5 tot 10 jaar LED op een dusdanig niveau is dat het voor vrijwel alle "normale lamp" toepassingen te gebruiken is.

Het is natuurlijk onzin dat een opdrachtgever je niet meer zal inhuren omdat je geen LED mee neemt maar normale parren. Het gebeurde niet toen de scans kwamen, de moving heads kwamen en zal ook niet met LED gebeuren. Ook opdrachtgevers die om maccen vroegen maar waar een ander merk werd neergezet hoorde je niet klagen wink ;)

Als je nu wil investeren in LED zou ik voor mezelf de afweging maken of het echt een must is dat je er in investeert, want goede LED producten zijn duur! Als je niet een bepaalde vraag hebt naar een specifiek product of die vraag weet te creeren zou ik het laten voor wat het is. Nu is het al zo dat de meest gehoorde klacht van opdrachtgevers (en mensen die er veel mee werken) over LED gaat over de welbekende buizen. "ach nee he, niet weer die dingen met die standaard loopjes". Wacht dan, spaar door en investeer in een product wat je nog niet veel tegen komt of die je op meerdere manieren kunt toepassen.
En als kopen er financieel gewoon niet inzit, maar je wil ze wel voor een productie een keer gebruiken zijn de betere merken tegen prima prijzen te huur.

Bovenstaande stukje slaat vooral op de gevorderde drive in show. Als je je set aan het opbouwen bent en voor de keuze staat parren of LED parren neem dan in overweging of je altijd ruim voldoende stroom hebt. Als er altijd voldoende stroom is zou ik lekker voor een gewone par gaan. Die kun je dan ook nog gebruiken om iets of iemand uit te lichten en indien nodig ipv een 500W pitje er een 1000W pitje in doen. Kom je nu op veel locaties waar het kwa stroom een probleem kan worden is LED wel een goede overweging. Maar dan puur en alleen om de stroombesparende factor.
MauriceStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-11-2012
Berichten: 731
29-5-2006 13:42
tuurlijk zijn we er met LED nog lang niet. maar kom regelmatig op kleine optredens/opnames/shows. waar al word gewerkt met LED en dat is vooral in kleine zalen prettig werken.. geen cases vol met dimmers, en vooral geen warmte. het is natuurlijk een uitkomst in kleine hokjes.

veel concerten worden uitgelicht met MH's en is helaas vaak geen par meer te bekennen. (ben zelf nogal fan van parren) het was dus waarschijnlijk ook een slim besluit om toen de mac uitkwam daarin te inversteren. die dingen zijn niet meer weg te denken uit de licht business.

ik kan me dus best voorstellen dat je als je een redelijk lopende verhuur/productie heb je er een reeksje knappe LED parren bij neemt. lijkt me zelfs erg prettig om die dingen bijvoorbeeld te huren voor een huis, tuin en keuken feestje. kopen is te duur! je kan daar weinig stroom trekken, scheelt een hoop warmte, en je kan ze waarschijnlijk relatief goedkoop huren gezien de lange levensduur.. ach het is idd een beetje een toekomst verhaal.
RoderickStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 29-9-2014
Berichten: 164
29-5-2006 14:23
inderdaad het is meer wat voor de toekomst en ik zou er zeker nog even mee wachten. En natuurlijk gebruik ik een terminator.
Robustsound
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
29-5-2006 21:34
Heb hier zonet 4 Eurolite LED par56's omhoog gehangen... Mijn mening: niets dan voordelen!

Het enige nadeel: als je een gemengde kleur maakt en je kijkt naar de ledjes zelf lijkt het wat een kakafonie... een vieze mengeling van niet samenhorende kleuren dus. Als je dan echter kijkt naar het oppervlak dat je belicht zie je een mooie egale kleur. Trouwens, als je ze toch enkel als vervanging voor de oude parren gebruikt hoef je geen kleuren te mengen, dan zet je ze gewoon op rood, groen, of blauw.

En dan ... de voordelen:

1) je kan ELKE par zetten op de kleur die je wil, het is dus mogelijk 4 parren tegelijkertijd op blauw te zetten waardoor je ruimte mooi helemaal fel blauw kleurt. Met de 'oude' parren moest je kiezen welke par de kleur blauw kreeg. Als je dus koos voor enkel blauw, was er maar 1 van je 4 lampen aan en was de zaal veel te donker. Dit schept oneindig veel extra mogelijkheden wanneer ze bedient worden door een goede LJ.

2) ze reageren veeel sneller dan halogeen-parren en faden niet uit. het is dus mogelijk EXACT op de beat van kleur te wisselen, of om ze te laten werken als strobe.

3) ze verbruiken bijna niets in vergelijking met de bak licht die er uit komt, je hoeft je dus geen zorgen meer te maken over zekeringen die springen, kabels die smelten etc...

4) ze produceren zo goed als GEEN warmte, geen brand(wonden)gevaar dus, en geen onnodige zweetuitbarstingen in de zomer.

5) de prijs zal nog dalen en is op dit moment echt al op een aanvaardbaar niveau vind ik! Ze kosten namelijk het 3tot4-dubbele van een oude par56 MAAR je moet nooit meer reservelampjes kopen en ze verbruiken een pak minder elektriciteit. En voor dat extra geld krijg je dan ook meer mogelijkheden.

Kan de lichtopbrengst tippen aan een halogeen-par?
NEE, niet als je ze op dezelfde manier bestuurd als vroeger, dan komt er een klein beetje minder uit,
JA wel als je ze inteligent gebruikt en je looplicht-programmaatje aanpast zodat je meerde parren dezelfde kleur geeft etc

Conclusie: hun geld nu al waard!
LJ OnnoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 18-8-2010
Berichten: 31
29-5-2006 22:40
hallo,

hoe kan ik dat dan het beste aansturen met dmx, chassers, dimpacks of switchpacks happy :)

met vriendelijke groet,

LJ Onno
Light is my life...
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
29-5-2006 22:56
Kan alleen maar met dmx (of stand alone / op geluid) dacht ik.

Leuke site heb je trouwens!
Leuk dat je zelf vrolijker kijkt als je logo!! laugh :D
Alles komt goed....
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
29-5-2006 22:57

LJ Onno schreef:

hallo,

hoe kan ik dat dan het beste aansturen met dmx, chassers, dimpacks of switchpacks happy :)

met vriendelijke groet,

LJ Onno
Uhm, dimpacks of switchpacks ga je niets mee uithalen. Ze zijn aan te sturen met DMX natuurlijk. Misschien dit topic even doorlezen? wink ;)
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)