Forum > PC related Forum

Muziek abonnement tbv computer

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-1-2006 22:56

mark_dabomb schreef:

NU maar weer fijn cd's kopen en de BUMA e.d. lekker spekken.
Als je ze legaal download spek je de Buma/Stemra ook.
m.a.w het zal niets (of vrijwel niets) uitmaken.
Het "gat in de markt" lijkt dus leuker dan het is.

Daarbij hebben ze ook nog deze regel bedacht.

Martin.
kvm entertainment
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
3-1-2006 21:24
Maar dan zou je nog niet MP3's die je legaal hebt gekocht kunnen afspelen wegens de voorwaarden van vele shops dat je alleen thuis mag gebruiken en draaien. toch?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
3-1-2006 22:35
Ik denk dat men zelf ook nog steeds niet weet wat te doen. Echt duidelijk is het niet.
Leesvoer genoeg,
Free
Kortom voor de buma stemra werk genoeg om hierover eens duidelijke info op hun eigen site te plaatsen.

Martin.
kvm entertainment
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
4-1-2006 08:49
Je mag dus wel voor thuis kopiëren, maar ook voor draagbare spelers. ALLEEN je mag het niet commercieel gebruiken/exploiteren. DJ's kunnen dus niet gebruik maken van deze nummers (zij verdienen er tenslotte geld aan).
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-1-2006 15:36

mark_dabomb schreef:

ALLEEN je mag het niet commercieel gebruiken/exploiteren. DJ's kunnen dus niet gebruik maken van deze nummers (zij verdienen er tenslotte geld aan).
Men praat alleen over kopiëren voor thuisgebruik.
Volgens mij niet over commercieel gebruik.

Het is niet echt duidelijk,
Waarom koop ik als ik een download koop niet de muziek zelf maar een licentie?
Eigenlijk is dit altijd het geval als je muziek koopt, ook als je CD’s, Music DVD’s of Vinyl koopt. Je betaalt om op bepaalde manieren van de muziek gebruik te mogen maken en in het geval van CD’s, Music DVD’s of Vinyl ook voor de media waar de muziek op staat. Omdat CD’s, Music DVD’s of Vinyl voorheen moelijker te kopiëren waren dan downloads werden de media zèlf gezien als manier om de gebruiksrechten te beperken. Omdat downloads zo gemakkelijk te kopiëren zijn worden downloads beveiligd met een DRM (Digital Rights Management) licentie die erop toeziet dat de gebruiksrechten worden nageleefd.
Het komt dus hier op neer dat de downloads beter beschermd zijn dan een orginele CD.

Waarom zou je een kopie van een eigen cd wel mogen draaien en een legale download niet?

Martin.
kvm entertainment
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
4-1-2006 18:39
Leuke vraag om eens aan de BUMA/STEMRA door te spelen? Want dit is volgens mij in hun regelgeving nog een grijs gebied?
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
4-1-2006 21:13

mark_dabomb schreef:

Want dit is volgens mij in hun regelgeving nog een grijs gebied?
Grijs gebied is het niet, je mag alleen een kopie gebruiken als je het orgineel bezit.(vandaar dat ik het licentie verhaal van Free zo vreemd vind)
Nog niet zo lang geleden melde buma/stemra dat het draaien met kopiën oogluikend werd toegestaan.
En nu splitsen ze ons een tijdelijke regeling in de maag.
Je moet dus extra betalen voor je legale kopieën bij commercieel gebruik.

Eigenlijk erg krom, je koopt netjes een legale download maar die is uitsluitend voor thuisgebruik.
Eigenlijk juist vragen om moeilijkheden, een "illegale" download is voor thuisgebruik toegestaan (in nederland).
Dan spek je de kas van de platenmaatschappij en de uitvoerende artiest toch niet?

Ik denk dat juist die mensen aan moeten kloppen bij de Buma/Stemra! Het is toch te gek dat de DJ die zijn vak uitoefent daar achter aan moet zitten omdat hij het netjes geregeld wil hebben. Juist hij promoot de artiest en dus daarbij de platenmaatschappij.

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
4-1-2006 22:18
BUMA/STEMRA is heel duidelijk als het om grijze gebieden gaat: u = de sjaak zolang u dat pikt. Het dubbeltje van bij hen altijd dezelfde kant op: HUN kant.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)