Forum > Newbie Forum

welke cd-speler ?

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-12-2005 00:31

DannyK78 schreef:

Maar nu na 1 jaar ontdek ik op mijn CDJ-1000's nog steeds nieuwe mogelijkheden. Geen nieuwe functies natuurlijk, die heb je binnen 1 uur door, maar wel andere mogelijkheden om de functies creatief te gebruiken. Dit zal met de CDX niet anders zijn vermoed ik.
Nou...ik heb Dré eens bezig gezien met een CDX en dat ging eigenlijk hetzelfde als met de Nuo 5 mixer die ik uiteindelijk mee heb genomen: pielen, pielen en nog eens pielen. Hij hield er niet mee op, en het grootste deel van de tijd klonk het ook nog ergens naar. Meneer vergat de tijd, vergat mij, vergat dat-ie nog even iets aan me moest verkopen, maar was wél lekker bezig. En Dré heeft niet een jaar de tijd gehad om ermee te oefenen.

Zonder gekheid: de CDX is echt een hele leuke speler. Vanaf een plaatje lijkt het misschien maar zozo, en met "Numark" erop ga je ook wel denken tussen al dat ge-Denon en ge-Pioneer in de dj-wereld, maar hij is echt de moeite van het testen waard.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
24-12-2005 10:56

DannyK78 schreef:

Denon weet ik niets van, ik laat het merk een beetje links liggen, het trekt mij gewoon niet. Zal vast en zeker ook erg goed zijn, vond zelf de feel van de S5000 niet lekker, maar ook voor dit apparaat geldt denk ik dat je het pas na enkele weken of langer echt gaat doorgronden wat creatieve mogelijkheden betreft.
De creatieve mogelijkheden van de S5000 zijn groter dan van welke speler ook. Alleen al de mogelijkheden die Alpha Play biedt zijn echt duizelingwekkend, en dan heb ik het nog niet over de 4 hot-starts, 5 stutter points, 2 samplers, dump en splice (naadloos overslaan van stukken muziek).

Je moet je er wel in kunnen en willen verdiepen, maar door op een luie stoel te blijven zitten is nog nooit iemand wereldkampioen geworden.

Wat de "feel" betreft: als je bedoelt de overzichtelijkheid ben ik het deels met je eens. Deels, omdat de basis gewoon supersimpel is. Zeker voor het basismixwerk is het een superding met 0,02% pitchresolutie en super werkende pitch bend knoppen die ik op veel andere spelers mis.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
24-12-2005 17:01
Wat feel betreft was het juist ook de uitstraling van het produkt mbt pitchbend buttons. Toen ik mijn aankoop overwoog vond ik het "raar" dat een fabrikant van een speler met draaiende platter er ook de pb-buttons op deed. Gebrek aan zelfvertrouwen, zo kwam het op mij over. Nu zie ik ook wel in dat meer mogelijkheden bieden alleen de creativiteit van de DJ kan vergroten. Pb-buttons wilde ik juist vanaf (vorige set was de welbekende kijkshop set), maar heb ook geen ervaring met pb-buttons op een A-merk speler. Ik mis ze in elk geval niet, maar heb idd ook de bewering van Dre gelezen dat met pb-butoons het minst hoorbare corrigeergedrag kan worden bereikt.

Overzichtelijkheid stoor ik me niet aan, ik ben wat dat betreft wel een knopjes-fan. Alpha play lijkt me idd een schitterende feature eenmaal je het beheerst, al zijn er ook andere manieren om een mirrormix te maken, ofwel met 2 dezelfde platen ofwel door het effect delay te gebruiken. Verder kopieer ik wel eens een CD-tje als ik 2 nummers van dezelfde CD wil mixen. Het lijkt me ergonomisch gezien niet handig om een mix te maken met 2 nummers als je maar 1 pitchfader kan gebruiken, maar misschien moet je me eens vertellen hoe dit in de praktijk werkt.

4 hotstarts heb ik ook, 3 die ik er heb + 1 icm met een cuepoint en faderstart ingeschakeld op het mengpaneel. Maar kan jij ook realtime een hotstart maken, dus tijdens het nummer als je op de plek bent waar je een hotstart wilt maken de knop indrukken en hiermee een hotstart vastleggen? Dat zit ik vaak te doen (en dan even de MMC eruit halen zodat de oude hotstarts bewaard blijven).

Stutterpoint en hotstart.... wat is het verschil eigenlijk? Stutterpoint ken ik niet.
Dump is iets wat ik idd mis op mijn speler, lijkt me een leuke feature.
Sampler idem dito, al bereik ik redelijk een sampler door het effect "roll" op mijn mixer, het is alleen wel een priegelwerkje er 1 te maken en zo te gebruiken dat de sample niet te hard klinkt. Zou eigenlijk een externe sampler willen hebben (wil wel meer).
2 loops lijkt me ook heerlijk, al zou ik nog liever een redloop cycloop soundbite geval bemachtigen.

Naadloos stukken overslaan is ook mooi, al bereik je dat ook met een hotstart, daar gebruik ik ze al voor.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
25-12-2005 13:32

DannyK78 schreef:

Overzichtelijkheid stoor ik me niet aan, ik ben wat dat betreft wel een knopjes-fan. Alpha play lijkt me idd een schitterende feature eenmaal je het beheerst, al zijn er ook andere manieren om een mirrormix te maken, ofwel met 2 dezelfde platen ofwel door het effect delay te gebruiken. Verder kopieer ik wel eens een CD-tje als ik 2 nummers van dezelfde CD wil mixen. Het lijkt me ergonomisch gezien niet handig om een mix te maken met 2 nummers als je maar 1 pitchfader kan gebruiken, maar misschien moet je me eens vertellen hoe dit in de praktijk werkt.
De pitch control van de alpha track zit onder een draaiknop. Verder kan je met Alpha meer dan met 2 spelers en een kopie van de cd. Je kan bijvoorbeeld met één druk op de knop de twee nummers synchroniseren, zowel qua pitch als qua positie in het nummer, en je kan nummers met één druk op de knop slammixen.

Dat laatste is -samen met vooral het voorbeluisteren van een ander nummer op dezelfde cd om te kijken of het wat is- wat ik het vaakste gebruik.

Je kan zelfs in je Alpha-track al (onhoorbaar voor het publiek) hotstart- en looppunten aanmaken. Dit werkt in feite zelfs beter dan de beatkeeper van Numark: die helpt je wel je punten op de maat van de muziek te maken, maar je moet nog steeds het goede punt horen aankomen. Op de S5000 kan je heen en weer spoelen door het nummer, live looppunten aanmaken, testen en corrigeren zonder dat iemand je gepruts hoort.
kan jij ook realtime een hotstart maken, dus tijdens het nummer als je op de plek bent waar je een hotstart wilt maken de knop indrukken en hiermee een hotstart vastleggen? Dat zit ik vaak te doen (en dan even de MMC eruit halen zodat de oude hotstarts bewaard blijven).
Ja, geen probleem. Sterker: ik vind dat op de S5000 nét iets prettiger werken dan op de CDJ-1000. Op de CDJ-1000 moet eerst de "rec" toets worden ingedrukt, de S5000 gaat ervan uit dat als je een lege hotstart-toets indrukt dat je een punt wil aanmaken en dat als je een volle toets indrukt dat je terug wil naar het hotstartpunt. De S5000 heeft dus geen "rec"-toets maar een wistoets.

Bovendien fungeren de hotstarts direct als loop-in punt, ieder met hun eigen eindpunt. Superhandig.
Stutterpoint en hotstart.... wat is het verschil eigenlijk?
Hotstart: speler gaat terug naar het ingestelde punt en gaat verder met spelen
Stutterpunt: speler gaat terug naar het ingestelde punt en speelt alleen verder zolang je de hot start/stuttertoets ingedrukt houdt. Leuk voor stotter effecten: "we're the lo..lo..lololo love generation!"

Dump is iets wat ik idd mis op mijn speler, lijkt me een leuke feature.
Sampler idem dito, al bereik ik redelijk een sampler door het effect "roll" op mijn mixer, het is alleen wel een priegelwerkje er 1 te maken en zo te gebruiken dat de sample niet te hard klinkt. Zou eigenlijk een externe sampler willen hebben (wil wel meer).
Gewone reverse (zit ook op de S5000) is eigenlijk een onbruikbaar effect, wat ik nooit aanraak. Sampler is echt leuk om kleine herkenbare stukjes uit populaire nummers door de muziek te kunnen gooien etc.
Naadloos stukken overslaan is ook mooi, al bereik je dat ook met een hotstart, daar gebruik ik ze al voor.
Het voordeel van deze functie op de S5000 is dat het gekoppeld kan worden aan de memopunten: éénmaal het begin- en eindpunt van een niet zo lekker stuk uit een nummer in het geheugen en de volgende keer wordt (als je dat wil) die hele ellende vanzelf perfect overgeslagen. Bij gebruik van een hotstart moet je dat zelf maar weer herinneren en timen, hier kan je dat rustig thuisdoen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-12-2005 14:21

Victor schreef:

Je kan bijvoorbeeld met één druk op de knop de twee nummers synchroniseren, zowel qua pitch als qua positie in het nummer.
Dit klinkt een beetje als "valsspelen" zoals een autosync op de 2600 modellen (of een dergelijk apparaat, weet het typenummer niet precies). Klinkt niet als iets wat ik graag zou gebruiken.

Victor schreef:

en je kan nummers met één druk op de knop slammixen.
Wat is dat?

Victor schreef:

Je kan zelfs in je Alpha-track al (onhoorbaar voor het publiek) hotstart- en looppunten aanmaken. Dit werkt in feite zelfs beter dan de beatkeeper van Numark: die helpt je wel je punten op de maat van de muziek te maken, maar je moet nog steeds het goede punt horen aankomen. Op de S5000 kan je heen en weer spoelen door het nummer, live looppunten aanmaken, testen en corrigeren zonder dat iemand je gepruts hoort.
Dat is wel heel erg vet ja, live hotstarts maken levert bij mij wel eens de twijfel op van: was ie nou goed, zal ik hem kunnen gebruiken, ah nee doe maar liever niet, maak wel ergens anders een nieuwe.

Loops live maken is ook een "gevaarlijk" iets om te doen op mijn spelers, maar oefening baart gelukkig kunst, ik doe het eigenlijk best vaak om een break zonder beats toch vol te stampen.

Victor schreef:

Ja, geen probleem. Sterker: ik vind dat op de S5000 nét iets prettiger werken dan op de CDJ-1000. Op de CDJ-1000 moet eerst de "rec" toets worden ingedrukt, de S5000 gaat ervan uit dat als je een lege hotstart-toets indrukt dat je een punt wil aanmaken en dat als je een volle toets indrukt dat je terug wil naar het hotstartpunt. De S5000 heeft dus geen "rec"-toets maar een wistoets.

Bovendien fungeren de hotstarts direct als loop-in punt, ieder met hun eigen eindpunt. Superhandig.
Lijkt me idd ook beter als geheel ja.

Victor schreef:

Stutterpunt: speler gaat terug naar het ingestelde punt en speelt alleen verder zolang je de hot start/stuttertoets ingedrukt houdt. Leuk voor stotter effecten: "we're the lo..lo..lololo love generation!"
Doe ik in de praktijk ook gewoon met de hotstart knoppen, of zie ik iets over het hoofd?

Victor schreef:

Gewone reverse (zit ook op de S5000) is eigenlijk een onbruikbaar effect, wat ik nooit aanraak.
Toch eens mee gaan oefenen dan, als je 2 platen in de mix hebt en je zit er echt "in" met je hoofd dat is het zeker te doen om strak 4 beats terug te spoelen en hem er weer in te gooien (misschien icm met je high tonen wat dicht draaien) en zo met 8 beats verschil van de oopspronkelijke situatie weer terug te komen. Kan je eventueel rechttrekken door hetzelfde te doen op de andere speler, maar beter is om er alvast bij het inmixen rekening mee te houden door de nieuwe plaat 8 beats te vroeg in te mixen.
[citaat van Danny K78 schreef:

Naadloos stukken overslaan is ook mooi, al bereik je dat ook met een hotstart, daar gebruik ik ze al voor.

Victor schreef:

Het voordeel van deze functie op de S5000 is dat het gekoppeld kan worden aan de memopunten: éénmaal het begin- en eindpunt van een niet zo lekker stuk uit een nummer in het geheugen en de volgende keer wordt (als je dat wil) die hele ellende vanzelf perfect overgeslagen. Bij gebruik van een hotstart moet je dat zelf maar weer herinneren en timen, hier kan je dat rustig thuisdoen.
Mee eens dat ook hier de Denon het wint qua feature, toch bereik ik exact hetzelfde resultaat, alleen zal ik idd goed op moeten blijven letten.

Al met al zou ik zeker met een S5000 ook zeer goed uit de voeten komen, vooral vanwege het loopen in alpha track van juist dat nummer dat je speelt.

Hoe corrigeert hij op de platter? Ik weet wel dat jij de PB-buttons gebruikt, maar is dat persoonlijke voorkeur of omdat corrigeren op de platter niet lekker gaat?
Ik vind het zoveel natuurlijker (en dat voor iemand die nooit op tt's heeft gemixt) om met een platter (of jog) te corrigeren (al dan niet draaiend).

Maar idd, misschien zou ik er wel verliefd op worden als ik hem 1 of 2 weken thuis zou hebben en zou ik mijn CDJ's wel willen inruilen. Maar misschein ook weer niet, ik kan dit zo niet weten.

Ik zie voor mezelf als derde speler eigenlijk of nog een cdj1000 of een CDX en heb de S5000 nooit echt in overweging genomen na mijn eerste kennismaking.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
Tribal ChefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-11-2003
Laatste: 28-9-2009
Berichten: 543
26-12-2005 16:22

DannyK78 schreef:

Ik zie voor mezelf als derde speler eigenlijk of nog een cdj1000 of een CDX en heb de S5000 nooit echt in overweging genomen.
Hier hetzelfde, al kan ik moeilijk vertellen waarom, ik heb nu 2 cdj's en zit eraan te denken om mijn draaitafels weg te doen en misschien of nog een cdj erbij te halen of 2 CDX'en te halen.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
26-12-2005 22:38
Maar zit sinds mijn vorige posts de S5000 toch te overwegen en er veel over te lezen.

Man wat lijkt Alpha play mij toch makkelijk zeg, met het corrigeren van loops en zetten van hotstarts op de Alpha track dus zonder dat je publiek het hoort. Je kan de Alpha track 16 beats achter laten lopen en dan als je iets hoort op de main track tijd genoeg hebben om op Alpha een hotstart in te stellen, of juist de alpha track 16 beats voor laten lopen, en deze toe te wijzen aan een apart kaneel, zo heb je met je vu-meter van dit kanaal (mixer met aparte vu-meters per kanaal) een soort van wavedisplay. In ieder geval zie je een climax aankomen 16 beats tevoren als je de plaat nog niet zo goed zou kennen en niet precies weet hoe lang een break duurt.

Tja... kiezen blijft moeilijk, maar toch zie ik qua knoppen nu meer in de mogelijkheid van de S5000 dan een CDJ-1000 of CDX. Alleen de platter van de s5000 trekt me absoluut niet. Hiervoor kies ik toch echt voor een CDJ-1000 of de CDX, de s5000 komt me toch te fragiel over en vind de torque echt weinig voorstellen.

Maar aan de andere kant: het zou een toevoeging zijn als derde "erbij-pielbak". En hoeveel gebruik ik de jog nu werkelijk bij het beatmixen, steeds minder in elk geval aangezien hij er steeds vaker in 1 keer goed inzit. Althans, tijdens het live mixwerk over de mainspeakers dus. Bij het voorluisteren over de headphones wordt de platter uteraard wel veel gebruikt.

Als ik de CDJ-1000MK2 stil zet op een bepaald punt en draai de platter drie keer linksom en hou mijn vinger op dezelfde plek, scratch daar 10 keer wild heen en weer, draai nog 1 keer linksom, scratch weer wild en draai vervolgens exact 4 keer rechtsom en zet de platter in exact dezelfde stand als aan het begin van deze zin, dan is het nummer ook op exact dezelfde plaats. Als ik het me goed weet te herinneren (bij uitproberen in de winkel) is dit niet zo met de S5000 en correspondeert bij een scratch een fysiek stukje platter niet altijd met exact hetzelfde stukje muziek. Dit lijkt me moeilijk scratchen. En dit zorgt mijn inziens ook voor het gebrek aan feeling.

Kan een S5000 eigenaar dit bevestigen of ontkrachten?
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
27-12-2005 11:17
Je moet de CDX (HDX) echt een keertje uitproberen. Het voelt gewoon exact hetzelfde als een draaitafel. Ik heb zelf 2 TTX-en thuis staan, en die voelen precies hetzelfde, en dat is een heel groot + punt. De CDX is gewoon helemaal gemaakt om een draaitafel na te doen, maar dan zonder de mankementen van de TTX, en de voordelen van een cd-speler. En je krijgt er een stel leuke functies bij.

Je moet gewoon naar een winkel gaan, daar de CDX en de DN-S5000 naaste elkaar zetten, en dan kijken welke je wilt hebben. Persoonlijk zou ik voor de CDX gaan...
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Max-dj-psychoEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 16-2-2008
Berichten: 94
1-1-2006 18:08
ja , ik ga ze inderdaad allemaal even naast elkaar zetten ( denon s-3500 en 5000 cdj 1000 en numark cdx ).Op de een of andere manier heeft de pioneer mijn voorkeur en de s-5000 niet. Als ik er uit ben laat ik het horen

allemaal bedankt !
It's all about house music, and it always will be
Max-dj-psychoEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-3-2005
Laatste: 16-2-2008
Berichten: 94
5-1-2006 12:17
ik ga voor de denon s 5000. Ik liet het merk eerst ook links liggen, maar deze cd speler heeft ongeloofelijk veel creatieve mogelijkheden waar de numark en pioneer niet tegen op kunnen boxen!
It's all about house music, and it always will be

Terug naar forum Reageer (zonder quote)