Forum > Zelfbouw Speakers

18 Sound X-max misleidend

(11 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
26-11-2005 04:14

TCMC schreef:

Inmiddels ben ik ook achter wat je met een hogere X-max kan doen (iets vemindering van het rendement), alsook een 2-layer voicecoil, 4-layer voicecoil, kapton of aluminium voice coil former, verstijven (impregneren) van de spider (handig voor enigszins versleten speakers), sterkte magneten, verlagen Re etc.

TCMC
In het geval van een overhung voicecoil heb je gelijk, de maakt de voicecoil langer waardoor deze een langere lineaire slag kan maken, maar een relatief kleiner deel zit in het (effectieve) magneetveld van de permanente magneet.

In het geval van underhung voicoils moet je meer magneet toe te voegen zodat de x-max hoger wordt, rendement gaat niet naar beneden aangezien de hele voicecoil altijd in het veld van de magneet zit. Nadeel van underhung drivers is dat ze vaak wat minder belastbaar zijn (coil steekt niet uit dus kan z'n warmte niet goed kwijt) en je hebt erg veel magneet nodig om een grote x-max te krijgen. Rendement is wel een stuk hoger dan overhung.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
28-11-2005 10:23
Underhung voice coils worden met name gebruikt bij HF drivers. Bij woofers ben ik het eigenlijk nog nooit tegen gekomen (maar ze zullen best bestaan ;-)

Dat bij underhung sprake is van een lagere belastbaarheid kan ik het niet mee eens zijn. Wat is er nou mooier om vlak bij je een (in verhouding) gigantisch blok metaal te hebben dat lekker koel is zodat jij, heethoofd spreekspoel, je overtollige warmte goed kwijt kan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)