Forum > Newbie Forum

hoe weerstand meten van luidspreker?

(13 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
18-11-2005 09:44

TCMC schreef:

Soms zie ik degelijke verstoorpiekjes als ik een luidspreker los meet. Deze kan ik niet verklaren.
Verstoringen, veroorzaakt door de korf, resonanties in het systeem (er is meer dan Fs alleen), randverschijnselen bij de conus... Er zijn zoveel verstoringen dat het eigenlijk kunstig is dat zo'n driver werkt ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimmelStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 26-10-2004
Laatste: 9-7-2007
Berichten: 61
19-11-2005 15:10
Ik vind deze uitleg wel heel ingewikkeld voor in een newbie-forum.
Kunnen we de OP niet helpen door te zeggen dat ie gewoon met een multimeter kan meten?
Als je dan ongeveer 6 ohm meet heb je waarschijnlijk een 8 ohm luidspreker, als je minder dan 4 ohm meet heb je waarschijnlijk een 4 ohm luidspreker.
Niet genoten is altijd mis!
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
19-11-2005 21:15

timmel schreef:

Ik vind deze uitleg wel heel ingewikkeld voor in een newbie-forum.
Kunnen we de OP niet helpen door te zeggen dat ie gewoon met een multimeter kan meten?
Als je dan ongeveer 6 ohm meet heb je waarschijnlijk een 8 ohm luidspreker, als je minder dan 4 ohm meet heb je waarschijnlijk een 4 ohm luidspreker.
Maar tussen 4 en 8 zit ook nog 6. Als ik hier thuis op mijn oude harman kardon versterker een setje 6 Ohm speakers gooi knalt ie hem na een half uur wel in de protection mode omdat de zaak te warm word.
Gooi ik de zaak beneden aan de HK die ook het liefst 8 Ohm speakers heeft gebeurd er niets omdat deze een mooie reserve heeft en het nog allemaal prima trekt. Nu hebben we het hier wel over een hifi versterker maar hetzelfde lijkt mij ook op te gaan voor het groffere geschut wat men hier gebruikt.

Het is dus niet geheel onbelangrijk om te weten wat je aan het doen bent. Gooi een setje 6 Ohm speakers aan een versterker die met 8 Ohm werkt en geen protection mode heeft dan ben je vanzelf de l*l omdat er wat kapot gaat.
Wil je de gok toch nemen, blijven luisteren en vooral voelen of de zaak niet te heet word, worden de zaken niet extreem warm dan kan je versterker dat beetje extra wel lijden.... word ie echt goed warm dan zul je jezelf mischien toch eens achter de oren moeten krabben met de vraag of het wel verstandig is om alles te laten zoals het is.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-11-2005 10:06

timmel schreef:

Ik vind deze uitleg wel heel ingewikkeld voor in een newbie-forum.
Kunnen we de OP niet helpen door te zeggen dat ie gewoon met een multimeter kan meten?
En dat simpele antwoord is OOK een paar keer gegeven in dit topic.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)