Forum > Geluid

Studiomicrofoon op mengpaneel... Fantoom-voeding

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
15-11-2005 16:55

maurice schreef:

maar een goeie mic (zal me worst wezen wel merk/type/toepassing) is niet het enige. een standaart geluidskaart en een simpel mixertje leveren geen goede kwaliteit. dus ik denk dat "waar ga je de samples voor gebruiken?" de belangrijkste vraag is. mocht je top kwaliteit moeten hebben kan je beter kijken naar andere oplossingen niet?
Inderdaad, als de samples dienen om 's avonds een keer op je md walkman te beluisteren, dan hoef je uiteraard niet te veel te spenderen. Dan kan je gerust bij een JB blijven. Dus inderdaad ook wel ff een handige vraag
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-11-2005 20:49

prosoundandlight schreef:

Dat hangt sterk af van wat je behoorlijk noemt.
Nee, dat hangt er sterk vanaf welke jij kent.
En als ik er dan al een zou vinden, dan ben ik zelfs bereid van een opname te doen met een SM58, wat dan op zich ook niet zo heel slecht hoeft te zijn. Kortom, studiocondensators onder de 100 euro zijn niet behoorlijk, en dienen enkel voor de echte newbies die het budget voor het duurdere niet hebben.
Dat is onzin,een sm58 geeft je nooit de "open" en "warme" sound van deze grootmembraam.
Het klinkt een beetje als het kost minder dan 100 euro dus zal het wel niets zijn.
Tja, zo kom je dus ook nooit te weten of het inderdaad zo is.

Als ik zeg dat het ding 300euro kost geloof je het ook, en dan is hij natuurlijk wel goed.

Martin.
kvm entertainment
BombermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 26-8-2006
Berichten: 18
15-11-2005 21:30

maurice schreef:

dus ik denk dat "waar ga je de samples voor gebruiken?" de belangrijkste vraag is.
Hallo iedereen. Dit is inderdaad misschien makkelijk om te weten inderdaad. Ik heb zelf van dit soort kwesties helemaal totaal geen verstand. Ik produceer jumpstyle-muziek (aftakking van hardstyle). Ik kan standaard geluidjes/vocals gaan downloaden en gebruiken, maar dan heb ik nooit precies wat ik wil. Waar ik dus momenteel op doel is "iets" waarmee ik mijn eigen stem zuiver op de computer krijg (want een gewone microfoon in de computer-microfoon-ingang = 10 x niks natuurlijk).

Wat wil ik met deze opname dan doen? --->> Nou mijn stem hoeft niet afgesteld te zijn op zang. Ik zing niet en ik oefen niet voor Idols. Ik ga deze opname vervormen/vetter maken (reverse, reeverb, delay, echo enzzz.) en deze dus in mijn muziek gebruiken.

Hoe kan ik dit alles voor een niet te gek dure prijs voor elkaar krijgen en wat heb ik hiervoor nodig?

Alvast bedankt voor de tot nu toe nuttige reacties iedereen! Ik heb er totaal geen verstand van, van zoiets, dus ben blij dat jullie meer weten! happy :)

Groetjes, hoor graag van jullie!
Paul Raaijmakers
cdj800-powerrr
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 29-9-2024
Berichten: 13473
16-11-2005 10:56

maurice schreef:

maar een goeie mic (zal me worst wezen wel merk/type/toepassing) is niet het enige. een standaart geluidskaart en een simpel mixertje leveren geen goede kwaliteit.
Heb toch echt jaren lang vinyl gedigitaliseerd vanaf een Thorens TD-160 met Ortofon Super OM 10 element (of was het nou een Night Club E???), zelfbouw RIAA versterkertje naar een SoundBlaster 64 PCI (is Ensoniq Audio PCI). Kwaliteit was ronduit PRIMA!

Tegenwoordig moet je haast onder stenen gaan zoeken om een slecht klinkende geluidskaart te vinden. Natuurlijk kan het altijd mooier (puntjes op de "i" kunnen echter soms wel HEEL erg $$$ zijn).

Tipje: Behringer heeft een Firewire geluidskaart voor een schijntje (FCA-202). Goeie microfoon voorversterker erbij (liefst los met ingebouwde fantoom), goede condensatormic uit de China stal en gaan met die kiwi ;-)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-11-2005 11:04
Nee, dat hangt er sterk vanaf welke jij kent.
Het zou wel eens kunnen zijn dat ik er meer ken dan jij, en er ook meer VAN ken, maar dat laat ik uiteraard in het midden.

Ik respecteer de mening van iedereen, maar wens niet "beledigd" te worden op mijn kennis van zaken. Aan dit soort conversaties heeft de OP dan ook hoegenaamd niets. Dus laat het ons misschien een beetje gewoon houden.
Dat is onzin,een sm58 geeft je nooit de "open" en "warme" sound van deze grootmembraam.
Het klinkt een beetje als het kost minder dan 100 euro dus zal het wel niets zijn.
Tja, zo kom je dus ook nooit te weten of het inderdaad zo is.
Dat is mijn mening daarover. Ik werk zeer professioneel, met professioneel materiaal. En ja, ik heb ook heel goedkope condensatormics gebruikt. Daardoor weet ik, dat deze niet de sound opleveren die nodig is voor een degelijke opname. Jij besluit dat een sm58 niet de "open" en "warme" .... Dit is uiteraard correct, maar een grootmembraancondensator die je als particulier onder de 100 euro koopt (ik heb het dus duidelijk niet over inkoopprijzen), geeft ook niet deze sound.
Als ik zeg dat het ding 300euro kost geloof je het ook, en dan is hij natuurlijk wel goed.
Het gaat hier niet over prijzen geloven. In elke prijscattegorie komen mics voor die toch een pak minder goed zijn, terwijl de prijs vaak het tegendeel doet vermoeden. Ik ben absoluut op de hoogte van wat de markt te bieden heeft, en zal zeker nooit redeneren zoals jij aanhaalt hierboven. Je kan niet automatisch zeggen dat een mic van 300 euro heel goed is, en een van 200 euro slecht. Maar, grootmembraancondensatormics onder de 100 euro zijn voor mij op een aantal gebieden zeer zwak.

Wel moet ik toegeven dat er een aantal uitzonderingen zijn, die wel bij de "topsound" kunnen meedraaien, en die heel goedkoop zijn. Dan heb ik het niet over grootmembraancond. mics, maar over een doodgewone cond mic, zoals bijvoorbeeld de CO11 van EV. Deze heeft een prachtige kwaliteit, én naambekendheid, en de particulier koopt hem voor een mooie 94 euro btw inc. Voor opname van zang, of blaasinstrumenten is dit de perfecte oplossing wanneer er weinig budget is. Maar dit is voor mij persoonlijk dan ook een van de enige uitzonderingen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-11-2005 15:31

prosoundandlight schreef:

Het zou wel eens kunnen zijn dat ik er meer ken dan jij, en er ook meer VAN ken, maar dat laat ik uiteraard in het midden.
Mijn naam zal je misschien anders doen vermoeden, maar ik denk dat dat wel meevalt.
Ik respecteer de mening van iedereen, maar wens niet "beledigd" te worden op mijn kennis van zaken.
Pardon? Ik was niet diegene die eerder een shure sm58 zou pakken dan een goedkope studio mic onder de 100 euro.
Aan dit soort conversaties heeft de OP dan ook hoegenaamd niets.
Dat klopt, vandaar dat ik met een low budget aan kom draven die ook nog eens betaalbaar en goed is. Tevens gaat het om de prijs/kwaliteit verhouding.De andere genoemde apparatuur is immers ook geen studio pro spul.

Je moet naar het "totaal" plaatje van de OP bekijken.
En nooit vergelijken met waar jij zelf mee werkt.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-11-2005 16:01

KVM schreef:

Mijn naam zal je misschien anders doen vermoeden, maar ik denk dat dat wel meevalt.
Ja, uiteraard, dit was misschien wat overdreven gezegd, sorry daarvoor.
Pardon? Ik was niet diegene die eerder een shure sm58 zou pakken dan een goedkope studio mic onder de 100 euro.
Daar zitten we blijkbaar gewoon met een klein meningsverschil. Ik ga er nu niet op terugkomen, je kent mijn mening hierover. Je moet deze mening in de context plaatsen van dit topic. Ik heb trouwens een voorbeeldje aangehaald van iets wat niet in deze redenering past, een uitzondering.
Dat klopt, vandaar dat ik met een low budget aan kom draven die ook nog eens betaalbaar en goed is. Tevens gaat het om de prijs/kwaliteit verhouding.De andere genoemde apparatuur is immers ook geen studio pro spul.
Dit doe ik ook, ik gaf als voorbeeld een CO11 van EV. Geen grootmembraanstudiocond, maar wel een zalige, kwalitatief zeer goede, mic. Ik blijf daar absoluut van de mening dat jij mij geen goedkopere mic kan aanbieden, die dezelfde kwaliteit haalt. Maar zoals ik al (veel) zei, is dit een uitzondering.
Je moet naar het "totaal" plaatje van de OP bekijken.
En nooit vergelijken met waar jij zelf mee werkt.
Dit is zeker waar, voor de OP is dit budgetmateriaal zeer zeker de beste oplossing. Voor hem is dit alles al mooi en duur genoeg, en meer heeft hij inderdaad niet nodig. Dus, heel mooi, maar kom gewoon niet zeggen dat die goedkope mics heel goed zijn. Enkel daar wil ik naartoe.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-11-2005 16:26
Dus, heel mooi, maar kom gewoon niet zeggen dat die goedkope mics heel goed zijn. Enkel daar wil ik naartoe.
Dan wil ik toch nog even een misverstand uitleggen.
Heel goed is naar mijn menig wat anders als behoorlijk.
Je legt hierbij de "lat" veel te hoog.

Ook vakbladen waren verrast wat "goedkope" studio microfoons te bieden hebben. En daar zitten wel degelijk uitschieters tussen.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
16-11-2005 16:36
Ik heb ook goedkope studiomics, die voor vele toepassingen wel voldoende zijn. Wanneer er gevraagd wordt om iets op te nemen, en er is geen budget, dan heb ik ook niet meteen de ingesteldheid om een paar peperdure Neumanns of i.d. mee te nemen. Dan lukt het ook wel met een paar goedkopere dingen. Dat is dus zeker waar. Maar ik vind, al dan niet persoonlijk, dat de echt goedkope studiomics toch een pak minder kwaliteit (hoorbaar!!!!!) leveren. Je hoeft niet meteen een fortuin te geven aan de superieure mics, maar dan toch liever verder sparen voor de middenklasse (indien geen budget).
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-11-2005 16:53

prosoundandlight schreef:

Maar ik vind, al dan niet persoonlijk, dat de echt goedkope studiomics toch een pak minder kwaliteit (hoorbaar!!!!!) leveren.
In een "blind test" haal je hem er niet uit.
Volgens jou kan hij niet "open en warm" klinken, helaas is dit wel waar.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)