Heb jij "plankenkoorts"?
(37 reacties. Pagina 2 van 4)Moderator(s): Dré
Perfect EffectsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 19-1-2005 Laatste: 15-2-2016 Berichten: 123 | 25-10-2005 22:00 |
Plankenkoorts heb ik geen last meer van (gelukkig). Ik ben tegelijkertijd light jockey, maar doe ook mee met het entertainment en roep vanalles door de mic, en zet met gewoon voor schut voortaan. Want ik heb er letterlijk schijt aan (voortaan wel), of ik nu voor 100 mensen sta of voor 1000. Maar in het begin was dat wel anders. Ik stond zenuwachtig naar mijn andere collega's te kijken, hoe die zichzelf helemaal lieten gaan, en ik durfde niet echt iets te doen zeg maar. En ik was ook heel zenuwachtig om iets door de microfoon te zeggen. Dat is toch wel een drempel die ik over moest, om echt te zorgen dat ik er geen last meer van heb. Wat soms ook helpt als tip, is om een favoriet nummer te luisteren van te voren (bij voorkeur rustig) om zelf ff te kalmeren en nergens aan te denken, voordat je het podium op moet. | |
Verhuur & verkoop van special effects | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 25-10-2005 22:19 |
djdimi schreef: Sylvia schreef: Ik schijt wel. Soms zelfs twee keer, récht voordat ik moet draaien, puur van de zenuwen. Dit heeft iets van 8 jaar geduurd, nu is het over.De allereerste keer dat ik moest draaien, was voor 800-1000 man in een uitverkocht Tivoli op Koninginnedag, een uurtje op prime time. Toen ben ik zelfs zwaar misselijk geweest van tevoren. Op de één of andere manier laat mijn lijf alles eruit op het moment dat ik daar niet op zit te wachten. Zal wel iets te maken hebben met hoe je met stress omgaat, of liever: hoe je niet met stress om gaat. Je kunt het proberen te negeren, maar dan komt er dus iets anders in opstand. Een gezonde dosis zenuwen heb ik nu in 50% van de gevallen nog wel, maar het wordt toch ook steeds meer routine. | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 14-11-2024 Berichten: 9491 | 25-10-2005 23:20 |
mijn ouders waren ook artiesten. Ben vanaf mijn tweede jaar vaak mee geweest, stond ook regelmatig voor publiek, dus ben er mee opggroeid.... Dus nee, ik heb geen plankenkoorts. Zou ook niet best zijn na 44 jaar.....on stage | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 25-10-2005 23:58 |
De eerste keer heb ik staan kotsen van de zenuwen. Daarna kwam ik er achter dat het uitgaans publiek over het algemeen rond het het tijdstip van een uur of 4 weinig meer door heeft en het dus complete onzin is om je ergens druk om te maken. Het enige waar ik nog wel eens iets van zenuwen van krijg is als ik weet dat er een "grote dj" achter me rug mee staat te kijken. Op zulke momenten wil ik altijd even laten zien dat ik het beter kan.... dan komen vaak een beetje zunuwen, ben ik weer schep en lukt ineens alles wat daarvoor niet wilde lukken. In alle andere gevallen maak ik me er soms een beetje makkelijk vanaf en doe ik maar 80% in plaats van 100%, niet dat het dan slecht is maar dan is de behoefte er niet om bovenmatig te willen presteren.... | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
VoltcontrolStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 9-6-2005 Laatste: 29-11-2011 Berichten: 465 | 26-10-2005 00:22 |
De eerste keer dat ik aan een dj contest meedeed enorm iig. daardoor set toen ook gigantisch verkloot . Maar ook omdat ik door de zenuwen wat teveel gedronken had voor ik op moest, daarna nooit meer een glas alcohol angeraakt bij dj'en. Nu meestal geen plankenkoorts, alleen als ik iets moet doen wat "groter" of onbekend voor me is heb ik het eerste kwartier wel de kriebels. | |
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek. | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 26-10-2005 00:34 |
Reind schreef: In alle andere gevallen maak ik me er soms een beetje makkelijk vanaf en doe ik maar 80% in plaats van 100%, niet dat het dan slecht is maar dan is de behoefte er niet om bovenmatig te willen presteren.... | |
JeroenVDVVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-6-2004 Laatste: 6-2-2016 Berichten: 4301 | 26-10-2005 00:36 |
Geen plankenkoorts, wel bij de grotere sets kriebels. En I like it Neem het gevoel dat je verliefd bent en de gelukkige loopt 10 x langs je, vermenigvuldig dat gevoel met 10 en je hebt hetgene dat ik heb voordat ik 't grote podium opstap. Na een paar plaatjes erin komen is dat ook meestal wel verdwenen. Had het tijdje geleden ook weer extreem, mainstage van een groot evenement waar ik overdag veel uren zou gaan draaien. Later die dag 's avonds in de grootste feesttent een uurtje de avond geopend en de tent voltrekken met 1500 man. Toen ik dat podium opmoest was de zaal helemaal leeg op de rij barkeepers na. Lekker erin beuken met de bekende jaren 90 house als Daft Punk, etc. Steeds commercieler en moderner gaan draaien, binnen half uur was de tent gevuld met 1500 man. Toen ik even nieuw cd'tje uitzocht en me weer terugdraaide naar de zaal waar 1500 man uit z'n dak ging kreeg ik ineens wel weer heftige kriebels. Maar dan lekker door draaien, totdat je op de schouder wordt getikt dat de volgende DJ's klaarstaan. (Overigens, die jongens die de avond verder totaal deden wisten de zaal niet vol te houden ). | |
Light Image | |
ReindStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 5-11-2002 Laatste: 16-1-2012 Berichten: 3032 | 26-10-2005 04:48 |
JeroenVDV schreef: Neem het gevoel dat je verliefd bent en de gelukkige loopt 10 x langs je, vermenigvuldig dat gevoel met 10 en je hebt hetgene dat ik heb voordat ik 't grote podium opstap.Ow ik word wel zenuwachtig als er van die vrouwen recht voor je neus zo gaan staan dansen dat je jezelf af vraagt waar ze in godsnaam mee bezig zijn. Als ze je dan ook nog eens als een bambi aan gaan kijken heb ik meestal zoiets van "ooooh maar ik kan ook over je heen kijken hoor". Ik zit namelijk op zo'n moment al te bedenken wat ik tegen ze ga zeggen als ik klaar ben met draaien.... Nu bedoel ik niet de gedachte om ze mee naar huis te nemen maar de gedachte om ze in 1 keer onder de grond te schoffelen met 1 one liner die ze noooooit meer vergeten (ik heb namelijk een hekel aan mensen die iemand ineens geweldig vinden omdat ie toevallig weet hoe een draaitafel + mixer werkt en dat ook nog eens te duidelijk laten blijken..... ik ben een vent, ik hoor te jagen. Das hun taak helemaal niet :-P). Als ik echter aan iets anders ga denken dan het draaien gaat het fout. Ik heb niet zoveel werkende hersen cellen en ik ben ook nog is van het mannelijke geslacht, 2 dingen tegelijk doen is dus in mijn geval onmogelijk ;-) | |
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen! | |
Bjorn habetsStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2005 Laatste: 9-10-2011 Berichten: 33 | 26-10-2005 09:19 |
hoihoi, ik heb wel degelijk plankenkoorts vooral de eerste 5 minuten heb ook pass 3 jar ervaring, gaat steeds beter na een uur of 2 lul ik gewoon alles door een microfoon wat ik wil zeggen, onzin of niet tip: presenteer eens aan mensen die je kent(sta je eff voor lul mara is niet zo erg als on stage) groetjes en succes ermee | |
kan plassen met zijn ogen dicht, richten is een ander verhaal.. | |
NiekStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 20-8-2002 Laatste: 10-7-2014 Berichten: 882 | 26-10-2005 09:40 |
Waar zijn de planken? Wanneer ik voor een grote klus niet meer nerveus ben wordt het tijd te stoppen... | |