Sampler! Yahama SU10
(28 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 18-3-2003 21:53 |
Beste mensen! wat ben ik dat dit forum bestaat! Ik zie denk ik toch maar van de koop van deze sampler af omdat ik denk dat ik beter ff kan wachten... wat meer geld kan sparen... en een betere sampler kopen... Weten jullie misschien een goede sampler die niet duurder is dan 200E? (1e of 2e hands) of moet ik echt ff anders heel lang sparen | |
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y. | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 18-3-2003 22:05 |
Dat doet eens deugd, iemand die z'n vreugde betuigd om het forum (én de reacties op z'n vraag )! Verder moet ik je teleurstellen, de goedkoopste sampler die ik al tegengekomen heb (op het net) kostte € 350 nieuw (SP-303 op www.dj-laden.com ). Hier kost die dus al snel € 400 en meer. Wat ik zou doen als ik jou was: doorsparen voor een SU-200 (dat ben ik nu immers ook aan het doen, na de demo op Yamaha's site was ik meteen verkocht). Wil je echt serieus gaan samplen en producen, spaar dan door voor een SU-700 (prachtmachientje... kost al snel € 1000!) Aangezien je enkel wat live wilt loopen, volstaat een SU-200 al heel snel! Je kunt er, zoals eerder gezegd, veel meer mee doen dan loopen alleen... | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 13473 | 18-3-2003 22:12 |
Snake schreef: Dat doet eens deugd, iemand die z'n vreugde betuigd om het forum (én de reacties op z'n vraag )!Wellicht als ik ooit toe ben aan de toevoeging van Samplers aan het assortiment dat ik je kennis nog eens kan lenen? | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 18-3-2003 22:15 |
Zeker weten. Ik ben nog niet zo bekend met sampler technologie en dergelijke meer, maar als ik me voor iets interesseer, bijt ik me erin vast als geen ander. Het wordt bijna een verslaving... Verdere vragen zijn steeds welkom. | |
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 19-3-2003 08:01 |
Nou dre, als jij samplers in je assortiment neemt, dan ben ik je eerste klant | |
ArmaniStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-8-2002 Laatste: 26-8-2003 Berichten: 47 | 19-3-2003 16:42 |
Ik heb zelf enige tijd de Yamaha SU-200 gehad en ik kon niet zeggen dat ik er erg tevreden mee was. Het geheugen vond ik vrij beperkt, het lukte me maar niet om al die "banken" vol te krijgen met sample's. Elke keer kreeg ik de melding dat het geheugen vol was. En direct sample's afspelen van die SM-kaart lukt ook niet. Verder vond ik de effecten niet meer dan leuk en dat sratchpad is grappig, maar klinkt niet echt bijzonder. Maar goed, ik heb mijn Yamaha SU-200 daarom alweer snel doorverkocht. Mijn tip is dan ook: probeer 'm eerst goed uit en vraag jezelf dan af of deze wel die meerwaarde biedt die je zoekt. | |
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 19-3-2003 22:16 |
Snake... ik heb ff gezocht op internet over die sampler! en hoe meer ik erover lees hoe meer gecharmeerd ik van deze sampler raak... dus dat word lekker sparen :p maar wat mij niet duidelijk was over alle tekste die ik gelezen heb... kan je die A B en C knoppen (die ingesteld zijn met samples.) kan je die ook verandere? of is er een ander knopje waar je je eigen samples kan toevoegen? Groetjes | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 20-3-2003 09:41 |
Zoals gezegd stopt Yamaha in de fabriek het geheugen van de SU200 vol met samples. Natuurlijk kan je deze verwijderen en er je eigen samples instoppen. Dit kan door middel van een smartmedia geheugenkaart, waar je bijvoorbeeld gedownloade samples opplaatst. Wel heb je een apparaat nodig dat de samples op die kaart plaatst (docking station). Afhankelijk van de uitvoering van dat apparaat kost dit € 20 of meer. De files die je download mogen gewone WMA-files zijn, de SU200 zet deze automatisch om in een ander (gecompresseerd) formaat, dat door de sampler gebruikt wordt. Stel, je hebt een audio bron aan de ingang van de sampler geschakeld. Dit kan een draaitafel, cd-speler, md-speler,... maar ook een microfoon of de effect send van je mengpaneel (als je die hebt). Dan kun je met een eenvoudige druk op de toets van die ingang opnemen. Als besluit op je vraag; je kunt inderdaad de ingestelde samples veranderen, je kunt ze bewerken (start- en eindpunt veranderen, geluidssterkte veranderen, effecten toevoegen, ...). Wil je een nieuwe sample maken door middel van de effecten uitgaande van een oude sample, dan kan dit ook. Al wat je moet doen is het effect toepassen en op de resample knop drukken. Daarna vraagt het apparaat waar (op welke bank + welk pad) je de zojuist gemaakte sample wilt opslaan. Je kunt dus de oude sample vervangen of de nieuwe gewoon opslaan op een ander pad. Wat je ook nog moet weten: Het is en blijft een 'budget sampler'. Weliswaar biedt de SU200 veel meer dan z'n concurrent SP-303 van Boss (gemaakt door Roland, heeft een crappy LED-scherm). Verwacht dus geen studio-kwaliteit sampler, daarvoor is die ook niet gemaakt. Wil je wel een Studio sampler, dan zul je nog heel lang moeten sparen... Enkele nadelen: Het geheugen is inderdaad niet zo groot, maar wel voldoende als je een niet te hoge kwaliteit (= geen studio-kwaliteit) selecteert; dan heb je 88 seconden opslag (22kHZ, mono). Bovendien verminderd de 6-stemmigheid naar 2-stemmigheid als je HI-GRADE (44,1kHz, stereo; cd-kwaliteit) gebruikt. Niet echt aan te raden dus, Hi-grade kun je dus eerder beschouwen als een gimmick. Deze sampler is dan ook niet gemaakt voor studio gebruik, daarvoor neem je maar een Yamaha A5000 (kost rap € 2000). Als je verschillende samples afspeelt in verschillende kwaliteiten, kan er gekraak optreden. Als alle samples opgenomen zijn aan dezelfde kwaliteit, zou er geen probleem mogen zijn. Iets dat je dus zeker moet doen is steeds mono samples gebuiken (bij stereo halveert de meerstemmigheid, wat trouwens bij alle samplers zo is) met een kwaliteit van 22kHz of 11kHz. Hanteer je de laagste kwaliteit van 5,5kHz dan kan dit gekraak ook optreden. Laat je echter niet afschrikken door deze minder goede zaken, als je de laatste tip volgt zul je geen problemen hebben. Wat zeker waar is, is dat deze sampler heel veel waar voor z'n geld biedt, veel meer trouwens dan de Boss SP-303. | |
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 21-3-2003 08:18 |
Hey snake, ik hoef oook geen studiokwaliteit sampler... gewoon voor op mn kamer en evt op een feeestje... daaristie toch wel goed genoeg voor!? btw hoeveel centjes heb jij al gespaard? :p ik heb er al €150 bijna op de helft | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 21-3-2003 10:21 |
Eigenlijk heb ik al genoeg centen, maar omdat ik in juli eerst m'n 2de draaitafel wil kopen moet ik wat meer sparen nu. Ook heb ik 2 weken terug een Ortofon concorde Nightclub E (setje met 2 extra naalden) gekocht (kostte € 156). Het is immers altijd handig wat extra geld te hebben, voor platen bijvoorbeeld. De sampler ben ik van plan te kopen na m'n vakantiejob in augustus (redder aan zee). De SU-200 is een uitstekende keus voor op je kamer én op feesten, ik wou alleen eerlijk zijn en je alles (wat ik erover weet) laten weten. | |