Sampler! Yahama SU10
(28 reacties. Pagina 1 van 3)Moderator(s): Dré
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 18-3-2003 09:10 |
Heeft er iemand wat informatie over deze sampler? ik kon namelijk maar heel weinig vinden! en ook ff een vraagje (ben totaal niet technisch ) Hoe sluit je een sampler aan? gewoon op je mengpaneel? | |
G.O.D. M.A.D.E. M.E. F.U.N.K.Y. | |
SkitStandaard Lid Uit: België Sinds: 3-11-2002 Laatste: 13-2-2016 Berichten: 295 | 18-3-2003 10:40 |
Meestal kun je dat doen als er een Send/return in/uitgang op je mengpaneel zit | |
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen. | |
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 18-3-2003 11:03 |
ik heb zelf een Beat 4 mixer van JB ik ben echt een leek op dat gebied... weet jij of daar zo'n uitgang op zit? weet jij dat misschien dre? | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 13473 | 18-3-2003 11:34 |
Als je mixer een send/return heeft (staat in de handleiding (bij jouw mixer is er GEEN send/return optie overigens)) dan kun je de sampler daar heel handig in plaatsen. Heb je die optie niet (bijvoorbeeld bij een XTC) dan kun je de input van de sampler aansluiten op de master out van je mixer. De output van de sampler (de return) zet je dan op een niet gebruikt kanaal. Let dan WEL op dat als je het kanaal van de sampler aanzet op de mixer, je de input van de sampler NIET doorkoppelt naar z'n uitgang (want dan heb je een heerlijk lusje met alle ellende van dien). Nadeel is dat je nu alleen signalen kunt samplen die op de master aanwezig zijn. Een andere optie is de input van de sampler te koppelen aan de koptelefoonuitgang van de mixer. Niet erg high-end maar het werkt wel (alleen moet je dan goed op niveau's letten). Nu kun je WEL signalen samplen zonder dat ze in het mastersignaal aanwezig zijn. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 18-3-2003 12:48 |
De SU-10 is een verouderd toestel, en wordt bij mijn weten niet meer geproduceerd. Ik heb een tijdje gezocht hiernaar voor je, maar heb niets gevonden, ook niet op Ebay... Het zal dus best wel moeilijk zijn om er nog ééntje op de kop te tikken. Maar niet getreurd, sinds 1999 is er een nieuwe sampler op de markt, de SU-200. Deze kost rond de € 400 (BTW incluis). Deze heeft zoveel features (voor z'n prijsklasse), dat je ze best even naleest op de site van Yamaha: www.yamahasynth.com/pro/su200/index.html Alhoewel ik er nog niet mee gewerkt heb, schijnt hij uitermate gemakkelijk in het gebruik. De handleiding van de SU-200 heb ik al helemaal doorgelezen, het ziet er allemaal gemakkelijk en logisch uit, toch iets wat belangerijk is voor de DJ. De SU-200 is bedoeld voor de DJ, je kan er echter ook mee produceren, maar de hoofdzaak is toch om deze te gebruiken bij je live-performances. Handleiding: www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/dutch/synth/SU200Nl.pdf Lees ook eens volgend document: het is een beetje saai maar er staan best wel nuttige zaken in. Je zult er veel uit leren. www.yamahasynth.com/d_pro/d_su700/shb.pdf Bovendien kun je op de site van Yamaha een demo spelen van dit apparaat (met shockwave). Daar kan je kiezen tussen 4 stijlen: Techno, Hip-Hop, Big Beat en Brazilica. Zeker proberen, dit is zeer leuk! | |
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 18-3-2003 17:57 |
Hey mensen dank jullie wel tot zover... maar veroudert... betekend dat ook gelijk SLECHTER? ik wil deze sampler alleen maar gebruiken omo af en toe gebruiken bij het draaien om stukjes te herhalen. Van de info die ik heb, zegt dat hij 58 sec kan sampelen. Voor mij lang genoeg... maar iom even terug te komen op mijn vraag: is veroudert, ook gelijk slechter? (anders zie ik af van de koop ) | |
DjLeon_VStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 18-3-2003 Laatste: 25-4-2008 Berichten: 240 | 18-3-2003 19:37 |
Dré schreef: Als je mixer een send/return heeft (staat in de handleiding (bij jouw mixer is er GEEN send/return optie overigens)) dan kun je de sampler daar heel handig in plaatsen.Heb je die optie niet (bijvoorbeeld bij een XTC) dan kun je de input van de sampler aansluiten op de master out van je mixer. De output van de sampler (de return) zet je dan op een niet gebruikt kanaal. Let dan WEL op dat als je het kanaal van de sampler aanzet op de mixer, je de input van de sampler NIET doorkoppelt naar z'n uitgang (want dan heb je een heerlijk lusje met alle ellende van dien). Nadeel is dat je nu alleen signalen kunt samplen die op de master aanwezig zijn. Een andere optie is de input van de sampler te koppelen aan de koptelefoonuitgang van de mixer. Niet erg high-end maar het werkt wel (alleen moet je dan goed op niveau's letten). Nu kun je WEL signalen samplen zonder dat ze in het mastersignaal aanwezig zijn. | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 18-3-2003 21:22 |
Verouderd betekend zeker niet slechter. De SU-10 is al enkele jaren oud, maar bood voor die tijd heel wat sampler voor z'n geld! Het was één van de eerste 'budget' samplers, zowat samen met de 'Boss SP-202 Dr. Sample' (deze laatste werd vervangen door de recentere SP-303, hieromtrent kun je de zoekfunctie gebruiken op dit forum). Maar zoals eerder gezegd, zul je moeite moeten doen om dien nog te vinden. Als je er één tweedehands op de kop kunt tikken, dan heb je geluk... Persoonlijk zou ik voor de nieuwere SU-200 gaan. Foto: www.yamahasynth.com/pro/su200/image/zoom.jpg Deze heeft bovendien 6 effecten aan boord (+ scratch + time = 8). 4 van deze effecten (+ scratch = 5) kun je op de audio-ingang gebruiken, dus de sampler is ook een effectenbox! Alhoewel de scratch-funcie natuurlijk niet bedoeld is om het analoog scratchen te vervangen, is het een leuke aanvulling. Je kunt hem gebruiken met 6 AA batterijen of een (helaas niet meegeleverde) netadaptor. Met de batterijen zing je het tot maar liefst 8 uur uit! Wat heel goed is, is dat je je samples kunt back-uppen op een smartmedia geheugenkaart (een 64 MB versie kost zo'n € 30). Op het intern geheugen van de sampler kun je 88 seconden geluid opslaan (mono, 22kHZ), wat heel wat is. Wil je hogere kwaliteit dan zul je wat tijd moeten inboeten, MAAR kun je helaas de effecten niet meer gebruiken (op dee samples toch). Dit is wel spijtig. Doch de belangerijkste eigenschap is misschien wel de 'loop-track-play' knop, die geselecteerde samples tegelijkertijd afspeelt EN hun BPM synchroniseert (= gelijkstelt). Heel gemakkelijk. Een ander voordeel is het grafische LCD scherm. Vermijd aankoop van een sampler met LED-schermpjes, ze vertellen je echt veel te weinig informatie. Wil je je loops mixen in een plaat of cd, dan kun je het tempo (BPM) van wat afgespeeld wordt gemakkelijk instellen met een 'tap' knop. Gewoon drie of vier keer kloppen en mixen maar! Resamplen is ook mogelijk, plus vele andere zaken. Dit bericht wordt zo stilaan te lang, dus lees er wat over. Heb je nog vragen, stel ze gerust. Ik zal ze zo goed mogelijk trachten te beantwoorden. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 18-3-2003 21:36 |
DjLeon_V schreef: Wat is het nadeel dan van het sampelen van signalen die alleen op de master aanwezig zijn (m.a.w ik snap niet echt wat je daarmee bedoelt :$ | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
SnakeEffect Guru Uit: België Sinds: 17-2-2003 Laatste: 19-4-2014 Berichten: 675 | 18-3-2003 21:45 |
Wat je wel kan doen en velen niet weten, is je sampler tussen mengpaneel en draaitafel / cd-speler schakelen. Zo kun je je samples op voorhand arrangeren, ookal heb je géén mixer met send / return mogelijkheden. Nadeel is dat je een draaitafel met digital-out nodig hebt, of je moet een phono voorversterker (preamp) aanschaffen. (de SU-200 heeft immers geen phono-ingang met RIAA filters, zoals je mengpaneel dat wel heeft) Wat ik nog had vergeten te zeggen: bij de SU-200 wordt een CD-rom geleverd boordevol samples. Je kunt deze dus gebruiken op je sampler, maar hiervoor heb je wel een smartmedia kaart + kaartlezer nodig. (om de samples in het geheugen van de SU-200 te laden) In de fabriek stoppen ze het geheugen van de SU-200 vol met samples, Bank A zijn Hiphop samples, Bank B Techno en Bank C Big Beat samples. Je kunt dus bij aanschaf direct aan de slag! | |