Forum > Opmerkingen

Snelheid New-Line, nu overtuigd!

(83 reacties. Pagina 2 van 9)
Moderator(s): Dré
John_voofStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2003
Laatste: 12-5-2016
Berichten: 206
13-4-2005 21:26
0 msec verwerkingstijd. 401 actieve bezoeker(s).
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
13-4-2005 21:34
Inderdaad, het laadt hier allemaal als een trein! Gelukkig heeft Dré zijn koppie er wel bij, en laat hij alle onnodige zooi achterwege.

Echter IIS shut up :X Zou toch wel Apache verwachten, en dan een lekkere Linux bak. wink ;)

Kom je alleen weer in de knup met ASP, is PHP niet wat Dré? happy :)

En waarom heb je destijds gekozen voor ASP als ik vragen mag? PHP heeft meer functies, beter beschikbaar, je moet er alleen wat langer voor gaan zitten ... laugh :D
OmErtaStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2005
Laatste: 23-12-2008
Berichten: 236
13-4-2005 21:39
dat is gewoon een kwestie van geloof, persoonlijk zou ik ook voor php gaan(gratis,...) maar ja ieder zijn voorkeur tenslotte hebben ze ongeveer dezelfde functionaliteit.
SinuzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-5-2004
Laatste: 7-4-2020
Berichten: 199
13-4-2005 21:40
Je zegt het zelf al, asp heeft veel onnodige zooi die php ingebouwd heeft er niet inzitten, en is compacter dus. (verder zal ik me niet in de discussie wat nou beter is mengensneaky :V)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-4-2005 21:45

Dré schreef:

PS: Die verwerkingstijd is dus de tijd die het duurde vanaf het moment dat de IIS server begon aan de pagina tot het punt waarop hij de pagina (bijna) afsloot. Het zegt dus NIETS over de tijd die daarna nodig is om de pagina bij jou te krijgen (dat laatste zou ook erg moeilijk te bepalen zijn).
Ging mij vooral om de tijd die het kost om de pagina bij mij te krijgen, oftewel, het pure webdesign-gedeelte dat je hebt gedaan. Verwerkingstijd is ook vrij uitzonderlijk laag te noemen, maar daar merk ik inderdaad met zo'n BELACHELIJK trage verbinding als vandaag op school weinig extra van.
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
13-4-2005 21:46

RutgerLAN schreef:

Echter IIS shut up :X Zou toch wel Apache verwachten, en dan een lekkere Linux bak. wink ;)
Men kiest vaak waar men reeds ervaring mee heeft. Ik heb in de jaren daarvoor een factureringsprogramma geschreven in access (en later een boekhoudmodule en voorraadbeheer). Ik had dus reeds ervaring met access EN met VBA (erg lijkend op Vbscript). Vandaar de keuze voor ASP. In eerste instantie draaide EN het forum EN de webshop op Access databases maar DAT werd een ramp toen het wat drukker begon te worden. Gelukkig kon ik in stapjes overstappen op een SQL Server systeem (eerst gebruik makend van de reeds bestaande code en daarna stapje voor stapje de meest belangrijkste pagina's zo snel mogelijk omzetten naar stored procedure/trigger methodes).

Nog even voor de goede orde: De reden dat velen voor PHP (Apache, MySQL) combi kiezen is niet omdat het nu allemaal zoveel beter zou zijn... De grootste drijfveer is het feit dat ze GRATIS zijn. En gratis lijkt natuurlijk (zeker in eerste instantie) helemaal niet duur.

Als er ook maar iemand is die zou denken dat bijvoorbeeld MySQL qua performance zou kunnen tippen aan SQL Server (het database backend dat ik sinds een jaar of 2-3 gebruik) dan zou die persoon zich toch maar eens in de materie moeten verdiepen.

Maar... Er is hoop. MySQL heeft, 100 jaar na dato, nu schijnbaar ook de stored procedure uitgevonden. Geef ze nog 100 jaar en ze vinden ook nog de trigger uit ;-)

Bij ASP kun je kiezen uit VBScript en j@vascript (beiden server sided natuurlijk). Bij ASP.NET kun je proggen in de taal die je zelf lekker vindt (tot aan C++ en C# aan toe). Ook kun je modules compileren en de DLL op de server draaien. Er zijn dus ook voor ASP zat dingen mogelijk MAAR je zult wel voor alles extra moeten betalen.

Maar... Als ik het nu allemaal over zou moeten doen dan zou ik doen wat anderen doen. Oscommerce pakketje voor de webshop , PHPNuke als portal en PHPBB voor het forum. Waarom? Omdat het nu veel voordeliger zou zijn dan al die honderen en honderden uren die ik zelf heb lopen proggen (en ook de hosting zou een stuk voordeliger zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-4-2005 21:49
Maar de snelheden die nu te bereiken zijn in de New-Line-wereld, zouden dan NOOIT te behalen zijn wink ;)
Light Image
RutgerLANStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 5-2-2019
Berichten: 387
13-4-2005 21:57
Een GOEDE Linux bak is rete stabiel. Dat zul je nooit en te nimme kunnen zeggen over Windows bakken. (geheugen loopt vol, allemaal onnodige zooi krijg je meegeinstalleerd, en als klap op de vuurpijl!: Virus gevoelig, wat je met een server ZEKER niet moet hebben!)

Ook het beveiligen is in Windows allemaal een stuk lastiger/moeilijker.

Ik ben en blijf dan ook zweren bij Linux! laugh :D (niet alleen omdat het gratis is ...)

En vaak als je voor Linux kiest, ga je automatisch voor LAMP. Dus ja. wink ;)
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-4-2005 22:01
Over New-Line totaal geen klachten wat betreft uptime etc, en dat blijkt toch op Windows te draaien wink ;) Het blijft een kwestie van configureren, zowel hardware als software. Kun je het mee eens zijn of niet, het blijft een feit. laugh :D
Light Image
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
13-4-2005 22:02
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 13-4-2005 22:04

jeroenvdv schreef:

Maar de snelheden die nu te bereiken zijn in de New-Line-wereld, zouden dan NOOIT te behalen zijn wink ;)
Absoluut. Maar da's niet de verdienste van ASP, niet de verdienste van IIS maar hooguit de verdienste van SQL Server in combinatie met een bijna dwangmatige wil alles zo compact, simpel en snel mogelijk te willen doen ;-)

En dat de software dan door sommigen (zoals onlangs gebeurde) wordt afgedaan als zijnde verouderd, simpel en/of achterhaald... Ach.

De afgelopen maanden heb ik ca. 100 verschillende forumpakketten geanalyseerd (en wat ideetjes opgedaan) en geen enkele van die pakketten hield de lastvisitlist van de gebruikers bij in de EIGEN database.

Een mooi voorbeeld van een "less=more" forum vind ik het forum van ciruitsonline. Geen poespas maar wel vlot EN alle info staat erin (geldt trouwens voor hun hele site). Ook tweakers is hier en daar erg compact (maar sommige gedeeltes beginnen toch wel een beetje "bloated" te worden).

<<<<<

Apache is stabieler dan IIS. IIS (5.0 en lager) had het probleem van geheugenlekken (veelal ook veroorzaakt doordat slechte proggers objecten niet expliciet afsloten en destroyden). IIS 6.0 kan eens in de zoveel tijd nieuwe threads opstarten die dan sessie voor sessie het werk van de oude thread overnemen, waarna de oude tread gekilled wordt. Een erg goede ontwikkeling.

Viri... Het is altijd zaak dat de provider in kwestie elke DAG controleert op de nieuwste versie en/of patches. Deze feature is niet bepaald voorbehouden aan IIS of Apache (beiden hebben deze "feature" van het hebben van fouten en gaten).

Snelheid en stabiliteit wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de kwaliteiten van de programmeur. Bij IIS en Apache beide is het een eitje om waardeloze flutcode te schrijven.

PS: ASP.NET biedt een aantal dingen die in PHP absoluut niet mogelijk zijn. Alleen is de overhead daarbij zo gigantisch dat ik het voorlopig maar even links laat liggen.
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)