Forum > Algemeen Forum

32 Ampere verdeelkast ook te gebruiken op 16 Ampere aansluiting

(108 reacties. Pagina 2 van 11)
Moderator(s): Dré
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
18-2-2003 21:33

dj mikkie schreef:

op zich zou het wel moeten kunnen maar zou je niet zelf een 15,9A zekering er tussen kunnen zetten ofzo?
Die bestaan niet. Tenzij je ze zelf kunt maken.
Door internet beperkt
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
18-2-2003 21:35
Nee, ten eerste bestaan die niet. Ten tweede laat je dat doen!
Ik wil een 32 Ampere verdeelkast aanschaffen. Is die ook te gebruiken als er een 16 Ampere aansluiting is?
Op het zekeringverhaal na (niet onbelangrijk!) kan het wel degelijk. Je maakt een kabel 16A - 32A kontra. De 16 A gaat in het net, de 32 op je verdeelkast.
Het is me namelijk te duur om ook een 16 Ampere verdeelkast aan te schaffen.
Wat een gezeik. Andre heeft er een kant & klare liggen voor nog geen 90 euro...
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
18-2-2003 21:40

Niek Bolscher schreef:

Wat een gezeik. Andre heeft er een kant & klare liggen voor nog geen 90 euro...
Dat weet ik. Maar volgens dre zitten daar geen automaten in en kan je hem dus niet gebruiken.
Door internet beperkt
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
18-2-2003 21:51

Niek Bolscher schreef:

Wat een gezeik. Andre heeft er een kant & klare liggen voor nog geen 90 euro...

DJ Sietse schreef:

Dat weet ik. Maar volgens dre zitten daar geen automaten in en kan je hem dus niet gebruiken.
Bij 16A hoeven er in jouw verdeelkast geen zekeringen te zitten. Die zitten in de stoppenkast. Als je toch in je verdeelkast zou zekeren (ook op 16A) dan weet je niet welke zekering er eerder uitgaat: die van jou of die van de zaal.

Met andere woorden: koop gewoon een 32A verdeelkast en een 16A naar 32A verloop en gebruik je 32A verdeelkast ook gewoon op een 16A aansluiting. Niks mis mee, probeer alleen niet teveel stroom te trekken (nooit leuk als er een zekering uitvliegt).

Zelf hebben we een Connex PV 32/6 (www.connex-online.de). Een aanrader!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
18-2-2003 22:10
Oke bedankt! Weetje waar ik die kan kopen?
Door internet beperkt
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
18-2-2003 23:50
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 19-2-2003 12:34
Stond weer een hoop bla bla in dit onderwerp laugh :D

Let op:
32a kast: ik neem aan dat je in deze kast gewoon een stuk of zes 16a groepen met een stopcontakt hebt zitten?
Nou prima dan. Het is helemaal geen probleem om een 32 kast naar een 16 stekker om te zetten. Je moet allen wel zoals reeds aangegeven er om denken dat je die zes apart met 16a afgezekerde stopcontakten niet tot hun nek belast, anders vliegt de 16a 3 fase er uit.

Dan nog hoef je niet bang te zijn, want de hoofdzekeringen van het pand zullen dan gewoon heel horen te blijven.
Als er nl een 16a 3 fase aansluiting is, dan is de hoofdzekering minstens 25a. Dit geld ook al in een gewone huisinstallatie. Daar is de hoofdzekering altijd 25a. Behalve in hele oude huizen. Daar is hij nog wel eens 20a.

Het is wel een probleem als je het omgekeerde probeerd. (Op een 32 systeem een 16 ompolen)
Zeker als er geen zekeringen tussen zitten.
Dan zou je per stopkontakt op 32a afgezekerd zijn. maw als je dan te hoog belast of er is kortsluiting, duur het te lang voordat de stop er uit vliegt. Meestal heb je dan al een aardig fikkie sad :(
sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-2-2003 08:54

DJ Sietse schreef:

Oke bedankt! Weetje waar ik die kan kopen?
Wij hebben hem bij Rolight in Enschede gehaald. Ik zag dat er in de webshop hier vergelijkbare dingen (van een ander merk) staan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-2-2003 09:00

Tom schreef:

Dan nog hoef je niet bang te zijn, want de hoofdzekeringen van het pand zullen dan gewoon heel hoeren te blijven.
Hoeren? waar? shocked 8O
Maar eh... je verhaal klopt.

Dus samengevat: verloop van 16A (in) naar 32A (uit) geen probleem; verloop van 32A (in) naar 16A (uit) niet doen, tenzij je afzekert op 16A.

De Connex PV 32/6 zekert alle 16A uitgangen (dat zijn 2x3 schuko's en 1 16A CEE) apart met automatische zekeringen en heeft bovendien een ingebouwde aardlekschakelaar.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
19-2-2003 10:35
En als je dan toch verloopjes aan het maken bent, vergeet dan niet de PERILEX verloop. Veel zalen zullen zeggen dat ze GEEN krachtstroom hebben. Als je dan in de keuken gaat sneupen zie je eigenlijk altijd wel een Perilex zitten.

EEN GROOT NADEEL: Er wordt nogal vrij omgesprongen met de aansluitstandaard. Officieel MOET een Perilex 3-fase bedraad worden (3xL,N,PE). Vaak wordt hij echter als volgt bedraad: L+N, L+N, PE.

Altijd GOED controleren dus voor je de aansluiting gaat gebruiken.

Als je een distributiekastje koopt, neem dan gelijk een met aardlekschakelaar. Die 75 euro extra kan letterlijk levens sparen.

Vaak zorgt de nabijheid van zekeringautomaten voor een stukje selectiviteit (dus vaak is het zo dat jouw 16A automaat er eerder uitvliegt dan de 16A automaat die zich verderop in het net bevindt) MAAR da's geen garantie. Bij een 32A in -> 16A automaat heb je een ZEER duidelijke selectiviteit.

Steeds meer zalen nemen een 32A aansluiting. Vaak wordt deze echter wel afgezekerd op 25A (omdat je dan nog met 2.5 kwadraad kabel uit kunt (in NEDERLAND)). Ook dat is dus iets om rekening mee te houden.

Zorg ook dat je geaard werkt. Bij ons is alles geaard (tot aan de meubels toe). Officieel schijnt het zelfs zo te zijn dat je de truss moet aarden. Bij ons hangen er tientallen aardverbindingen naar de truss toe (omdat ELK apparaat dat aan het lichtnet hangt ook geaard is). Vandaar ook dat de enige regel waar wij zelf op zondigen de "aard je truss" regel is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
19-2-2003 13:58

Dré schreef:

En als je dan toch verloopjes aan het maken bent, vergeet dan niet de PERILEX verloop. Veel zalen zullen zeggen dat ze GEEN krachtstroom hebben. Als je dan in de keuken gaat sneupen zie je eigenlijk altijd wel een Perilex zitten.
Wat is Perilex? En wat is sneupen? En is Perilex dan ook iets als krachtstroom? Zo ja, hoeveel ampere kan je daaruit trekken?
Door internet beperkt

Terug naar forum Reageer (zonder quote)