Forum > Geluid

Koptelefoon voor onderweg

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 13459
21-1-2005 10:07
Ook oordopjes kun je gewoon zacht zetten. Ook een koptelefoon kun je dusdanig hard zetten dat je je oren verneukt. Ik snap je "nooit oordopjes gebruiken" claim dus voor geen meter!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Patrick van VugtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 466
21-1-2005 12:33

Dré schreef:

Ook oordopjes kun je gewoon zacht zetten. Ook een koptelefoon kun je dusdanig hard zetten dat je je oren verneukt. Ik snap je "nooit oordopjes gebruiken" claim dus voor geen meter!
Nou, het is wel zo dat oordopjes direct in je oor zitten (er zit niks van ruimte tussen). Dit schijnt een heel stuk slechter te zijn dan een koptelefoon. Volgens mij heeft 1 of andere universiteid dit onderzocht...
*Quukske*
SkitStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 3-11-2002
Laatste: 13-2-2016
Berichten: 295
21-1-2005 15:08
Die meegeleverde oortjes van mp3-spelers zijn gewoon ruk omdat ze niks kunnen verdragen en daardoor verschrikkelijk snel gaan vervormen, met alle gevolgen vandien. De koptelefoons zullen drivers hebben die wat meer kunnen hebben. Maar er zijn evenveel ruk koptelefoons alle rukkige oortjes.
Ik heb geprobeerd te stoppen, maar ik ben weer helemaal terug begonnen.
RobbieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2003
Laatste: 17-8-2007
Berichten: 116
21-1-2005 15:55
1 x bewerkt. Laatst door RobbieB op 21-1-2005 16:56

Patrick van Vugt schreef:

Dré schreef:

Ook oordopjes kun je gewoon zacht zetten. Ook een koptelefoon kun je dusdanig hard zetten dat je je oren verneukt. Ik snap je "nooit oordopjes gebruiken" claim dus voor geen meter!
Nou, het is wel zo dat oordopjes direct in je oor zitten (er zit niks van ruimte tussen). Dit schijnt een heel stuk slechter te zijn dan een koptelefoon. Volgens mij heeft 1 of andere universiteid dit onderzocht...
Nou, wij hebben dit op school laatst onderzocht bij Natuurkunde. Het aantal dB dat uit een (standaard-mp3-speler-)dopje komt bij Deep Dish - Flashdance (Dit is natuurlijk bij ieder nummer weer anders, maar veel zal 't niet schelen) op een iPod-mini met het volume maximaal open is 93 dB.

Volgens (de nieuwe) Binas is dat (ongeveer) gelijk aan een helikopter op 30 meter hoogte. Dezelfde test (zelfde volume, nummer en speler) met mijn PX100 leverde maar 74 dB op. En dat is ruim 6x zo zacht. Volgens onze leraar kwam dat omdat het oordopje het geluid rechtstreeks op je trommelvliezen zet. Bij een (open) koptelefoon is dit veel minder het geval.

Er is dus zeker wel iets van waar dat oordopjes schadelijker zijn. Natuurlijk verschilt dit ook weer per dopjes, koptelefoon, speler, nummer etc..

Ps. Het geluid uit de koptelefoon klonk ook gewoon veel beter dan de dopjes, natuurlijk kun je sennheiser niet vergelijken met goedkope oordopjes, maar ik denk (weet) dat een koptelefoon sowieso wel beter klinkt dan oordopjes.
En ik hoorde dat het goed klonk..
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
21-1-2005 15:57
Misschien moet je dat ook even aan Laidback Luke gaan uitleggen.
RobbieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2003
Laatste: 17-8-2007
Berichten: 116
21-1-2005 16:02

sylvia schreef:

Misschien moet je dat ook even aan Laidback Luke gaan uitleggen.
Ik denk dat dat wel meevalt met (ik dacht) Sony dopjes van meer dan 600 euro, artiesten gebruiken ook vrijwel altijd oordoppen. Dus ik denk dat de hoeveelheid dB bij deze doppen wel mee zal vallen.

Het nadeel van tegenwoordig is juist de jeugd (ik ben zelf 18 en behoorde eerst ook tot die groep) die al die goedkope mp3-spelers koopt en ze maar zo hard mogelijk zetten. En leg aan iemand van 14,15,16 maar eens uit dat hij dat niet moet doen omdat dat slecht is voor zijn oren. Geloven ze geen bal van. En al laat je ze de bovenstaande proef zien, dan hebben ze er nog schijt aan. Maar jah, over 20 jaar piepen ze wel anders.
En ik hoorde dat het goed klonk..
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
21-1-2005 16:09
Shure E5

Kan me niet voorstellen dat zoiets nou zo verkeerd klinkt laugh :D
Als m'n px100 het begeeft ga ik denk ik eens de instapper van Shure (E2) proberen.
Dj double bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2004
Laatste: 6-8-2005
Berichten: 8
21-1-2005 16:19
als je niet zo'n nek koptelefoon wilt zou ik gewoon een redelijk goedkope "dj" koptelefoon kopen. 1 die niet té goed afsluit. Ken genoeg mensen die hiermee rondlopen en het bevalt hun prima.

hier een aantal hoofdtelefoons die mij wel goed lijken voor wat je wilt:
www.new-line.nl/v/11188 (wel boven je budget)

www.new-line.nl/v/13294 (ook boven je budget, maar iets minder)

Als je zo'n model wilt zou ik toch wel zoiets er aan uitgeven. Als je een goedkopere koopt zijn ze snel veel minder stevig. En dat is iets wat je echt niet wilt hebben.
Victor JuniorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-4-2003
Laatste: 18-10-2015
Berichten: 1016
21-1-2005 16:19
Luke gebruikt Sony dopjes van een euro of 60, hij vertelt dat deze erg goed afsluiten, en dat het daarom niet eens zo hard hoeft.
Waar zit de cut op dit apparaat?
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
21-1-2005 19:03

dj double b schreef:

als je niet zo'n nek koptelefoon wilt zou ik gewoon een redelijk goedkope "dj" koptelefoon kopen.
Raad ik af. DJ Koptelefoons zijn SPL gericht, en zeker bij de goedkopere gaat dat ten koste van de geluidskwaliteit. Ze dempen ook nog eens, dus ongeschikt voor een wandelingetje of fietstochtje door de stad. En een smaakkwestie; met zo'n bakbeest op je kop is toch geen porum in het verkeer!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)