Forum > Zelfbouw Speakers

Vraag over zelfbouw hoornluidspreker

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
OthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 12-1-2005
Berichten: 7
5-12-2004 14:09
ah en trouwens, hornresp heb ik ook...
gevonden via een link op dit forum

is dat dan een goed simulatieprogramma?

Het probleem is ook een beetje dat we met beperkingen zitten van grootte van de kast ...
OthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 12-1-2005
Berichten: 7
5-12-2004 21:17
ok ik heb wat meer info...

het gaat om een RCF L12L750

hij zou willen proberen om er vanaf 110 Hz tot 2kHz een zo gericht mogelijk geluid uit te krijgen...

Hij wil een zo vermogelijk spreiding in het horizontale vlak en een zo klein mogelijke in het verticale vlak.
Hij is dus van plan om meerdere hoornkasten op elkaar te zetten in een array zodat ze fungeren als 1 grote.

De ideale afstand voor de difuser heb ik niet echt gevonden op die engelse site.

ik weet wel dat de oppervlakte van de hoorn exponentieel moet stijgen maar in het begin zit je met de difuser dus dan ligt dat anders ...
dan zou hij horizontaal verder moeten open gaan terwijl hij verticaal constant blijft dus berekenen leek me niet echt eenvoudig ...
OthStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-11-2004
Laatste: 12-1-2005
Berichten: 7
10-12-2004 19:39
iemand nog tips?
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1344
16-12-2004 01:28
De ideale afstand voor de difuser heb ik niet echt gevonden op die engelse site.
Normaal gesproken zo dichtbij als mogelijk en met dezelfde vorm als de konus. Je zult dan dus rekening moeten houden met de Xmax, het toegevoerde vermogen en de daaruit volgende membraam-uitslag.

Er lopen hier op het forum wel een paar mensen rond met verstand van fase pluggen, ze reageren alleen niet wink ;).
Misschien dat deze kick ze wakker schud.

Fase pluggen toepassen is volgens mij sowieso nog een vrij nieuw gebied bij de zelfbouw PA.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MartijnvaanderingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-7-2004
Laatste: 2-11-2008
Berichten: 68
16-12-2004 07:29
dit idee? https://www.preference-audio.com/phaseplug.htm
In het land der blinden is 1 oog koning
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 1344
16-12-2004 12:59
Niet helemaal. Hier wordt de stofkap weggelaten zodat de faseplug aan de luidspreker kan worden vastgemaakt. Bij o.a zelfbouw fasepluggen wordt de fase plug voor de stofkap (en konus) gemonteerd.

Zoals veel modellen van Funktion-one toepassen:

Al zijn de meeste fase pluggen eenvoudiger van opbouw.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
16-12-2004 16:06

martijnvaandering schreef:

dit idee? https://www.preference-audio.com/phaseplug.htm
Het fase plugje op die tekening heeft betrekking op een fase plug zoals deze bij direct stralend speakers wordt toegepast. Ik ben het niet geheel eens met de beschrijving die achter de link te vinden is, en ik mis een puntje. De fase plug bij direct stralende drivers lost namelijk het probleem van in gesloten lucht achter de stofkap op. Dit is ook op te lossen door de poolkern te door boren wat je vaker ziet. De phase plug heeft inderdaad ook invloed op het HF gedrag van een konus luidspreker.

Een phase plug bij hoorn loaded pa toepassingen zijn anders, en er hangt dan ook een ander verhaal achter. De voordelen welke ik tot nu toe in een phase plug zie (ik ben zeker geen expert op dit gebied) zijn: beter hf weergave, en meer controle over de afstraling.

De betere HF weergave is te verklaren doordat er minder lucht ingesloten zit tussen membraam en hals. Ingesloten lucht gaat als laagdoorlaat filter werken, en dat wil je niet bij een mid hoorn.
Als de hals gelijk is aan sd heb je geen plug nodig aangezien er al geen lucht in gesloten kan zijn! Maar wordt de hals kleiner, dan raad ik aan om een phase plug in te zetten.
Het is dan zaak deze zo dicht als mogelijk bij het membraam te krijgen. En je kan door de plug nauwkeurig aan de hand van het membraam vorm te geven al bij de center van het membraam met een hoorn verloop beginnen.
De plug aan de driver zelf bevestigen lijkt mij de beste optie. Je moet dan de stofkap weg halen, en hopen dat je ruimte zat heb om een schroefdraar te tappen in je driver. Lijkt me nog een lastig klusje.

Afstraling is ook een leuk puntje bij phase plugs. Als je twee hoorns pakt met dezelfde lengte en het zelfde momd oppervlak, maar bij de ene een kleinere hals toepast. Dan zie je dat de openingshoek van de hoorn met de kleine hals groter is. Door hier een phase plug toe te passen verplaats je het oppervlakte van de hals verder van het center van de hoorn af zodat de hoek van e buiten onderling klein kan blijven. (ik hoop dat het een beetje duidelijk is)
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
16-12-2004 16:12
Hier een plaatje van een doorsnede van een midhoorn met phase plug. De phase plug is toegepast om het halsvlak kleiner te maken dan SD zonder dat er lucht word ingesloten (de plug is nog niet voorgeven aan de kant van de driver omdat er niet genoeg gevens waren over de vorm van het membraam). En zonder dat de openingshoek word vergroot.

Een kleinere hals zorgt voor een hogere gevoeligheid en beter HF weergave.

https://groups.msn.com/_Secure/0QQAwA7ETEoPRSuSyFhqf3ZXSGOacLEtnrRJ08nisNFd2IXKe1tXGyRMY4avTy2kV!Cx1zVg!7GCMlVtfG6TvY8bMlZs3r10rQ37qsCcB5f4/pp.GIF
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 784
16-12-2004 16:20
Beste Michiel,

De faseplug zorgt ervoor dat er minder weglengte verschillen kunnen optreden voor golven die vertrekken vanaf verschillende plekken op de membraan. Dus ook bij een hoorn waarbij het halsvlak gelijk is aan het konusoppervlak is een faseplug nodig als die hoorn hoog moet komen. Verkleinen van de ingesloten luchtmassa is een tweede effect maar het gaat vooral om het elimineren van weglengte verschillen.

In jouw plaatje kun je dit mooi zien. Stel je voor dat die plug er niet was dan zou er vanuit het midden van de konus ook geluid in de hoorn worden gestraald. Ten opzichte van de afstraling van de rand van de konus zou dit al een behoorlijk weglengte verschil leveren bij de mond van de hoorn. De plug voorkomt dit tot op zekere hoogte.

MVG Contour
MichielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
Berichten: 222
16-12-2004 16:53
Inderdaad!!! Dat was een puntje wat ik zelf ff kwijt was. Had er al is over gelezen, maar kon er net zo gauw niet op komen. ashamed :$

Persoonlijk blijf ik nog een verdeelde mening hebben over een phase plug of niet.
Ik ben bezig met een hoorn geladen hifi setje waar de mid wordt weergeven door een 10 cm breedbander met een 250 Hz tract trix hoorn er voor. Deze hoorn heeft geen phase plug, sd is gelijk aan de hals. En hf weergave is geen moeite. Pas in de buurt van 7-9 KHz begint het snel weg te vallen. Ik cross overgings op 5 Khz omdat een tweeter in het bovenste stukje naar mijn mening veel beter klinkt als een grotere conus weergever. En dit klinkt werkelijk geweldig. Ik denk dan ook dan een hoorn zonder phase plug waar sd gelijk is aan de hals ook voor PA een erg goed resultaat kan geven! Enig nadeeltje is dat je met de phase plug meer spl uit de driver kan halen in het HF gebied zonder dat de vervorming toe neemt.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen op te expirimenteren op dit gebied. Mijn inkomen als arme student laat het niet toe om nog eens een 8" driver aan te schaffen puur voor wat expirimenten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)