Forum > Licht

Info mbt OUD lichteffekt (par 36 bal met strobo's)

(256 reacties. Pagina 2 van 26)
Moderator(s): Dré
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
21-9-2004 21:12
Thanx allemaal, Idd Jac van Ham heeft nog eerder John de Mooy in Rdaal overgenomen, die had een volle showroom met clay-paky, coemar, fal etc. Stond daar als kind al te kwijlen.

Echter bij het openen van het apparaat is er een nieuw "probleem" ontstaan. De middenmotor die de hefboom kan duwen/trekken om de bollen te openen/sluiten ontbreekt. De aandrijfstang [IMG]img77.exs.cx/img77/8936/aandrijf.jpg[/IMG] is nog wel aanwezig. Wie heeft er een idee? Zat zelf te denken aan een ruitenwissermotor van een vrachtwagen op zo iets.

Victor, wil je mij dat adres mailen van een evt persoon die zijn "licht"erover wil latens schijnen

Groet,

Jaco
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2004 21:35
Zal ik dan maar als verzamelaar van oud papier met het verlossende plaatje komen wink ;)
shocked 8O hij is wel erg groot eventueel op verzoek voor modemers kleiner te maken.
home.tiscali.nl/~7465/disco/satel.jpg

Folder is van 1983 en idd. Jac van Ham, Tilburg

Uit het gestuurde verhaal aan Gatso haal ik even dit eruit,
Reparatie zou zeker de moeite waard zijn (want dan zou u er nog flink wat geld voor kunnen vangen)
Het is min of meer wat de gek er voor geeft maar verwacht geen wereldprijs. We praten hier over een oud, afgeschreven effect. Ik weet niet of hij defect is maar het kan best zo zijn dat eventuele reparatie duurder is dan dat het app. opbrengt.

[EDIT] veel motoren in oudere effecten zijn gelijk aan wasmachine klok motoren (meestal 220volt) in jouw geval om de bol te openen heb je een motor van 6rpm nodig.
Je zou eigenlijk moeten kijken hoe het precies werkt, er zijn motoren die linksom of rechtsom draaien maar ook motoren die bijde kanten op kunnen (zoals bij een 90 graden zwenker d.m.v. een spijker die tegen een stoppunt aankomt) Deze "klok" motoren heb je in lichte uitvoering maar ook in zwaardere uitvoering.

Martin.
kvm entertainment
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
21-9-2004 22:01
Sjezus, wat bij jij voor een vent man..!! Geweldig dit soort materiaal. Echt supertof dat jullie nog van dit soort dingen hebben. Het is allemaal ver voor mijn tijd. Maar helemaal super. Ik ken iemand die al jaren bij Jac van Ham werkt (collega van Ben Wijers..idd Wytec..) die zal dit wel helemaal geweldig vinden.

Anyway ben toch van plan om iets met dit ding te gaan doen, past mooi in de verzameling. Toen KON ik het niet betalen, NU wil ik het betalen en is het er nauwelijks meer

Jaco
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2004 22:16

gatso schreef:

Sjezus, wat bij jij voor een vent man..!! Geweldig dit soort materiaal. Echt supertof dat jullie nog van dit soort dingen hebben. Het is allemaal ver voor mijn tijd. Maar helemaal super. Ik ken iemand die al jaren bij Jac van Ham werkt (collega van Ben Wijers..idd Wytec..) die zal dit wel helemaal geweldig vinden.
Loop als wat jaren mee. wink ;) Ik had archief kasten vol met mappen van diverse app. Heb nu nog alleen een zeer klein gedeelte met verlichting.
Het mooie van dit forum is dat veel mensen voor elkaar wat willen doen. Een foldertje scannen is dus een kleine moeite. Bovendien heb ik een redelijk goed geheugen kwa merken uit die tijd, die ik vaak nog wel aan een of andere brochure kan koppelen.

Voorop staan trouwens de werknemers van toen met naam.
En de prijs was volgens de folder excl lampen en btw.
Maar dat veranderd aan de waarde van nu niets.
Het is gewoon een geweldig effect om zelf te houden.

Martin.
kvm entertainment
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
21-9-2004 22:37
KVM, Stuur mij ff een mail met jouw email svp. Je staat op anoniem. Even checken of de naam hetzelfde is op jouw folder

Groet,

Jaco
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
21-9-2004 23:08
Vraag: zou een spiegelbolmotor >50 cm deze klus (openen en sluiten) kunnen trekken ??
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-9-2004 23:21

gatso schreef:

Vraag: zou een spiegelbolmotor >50 cm deze klus (openen en sluiten) kunnen trekken ??
Lees bovenstaande tekst voor eventuele uitleg.

Spiegelbol motoren zijn gelijk aan wasmachine klok motoren. Echter er zit verschil tussen, helaas kan ik de motoren om het verschil te laten zien niet onder de scanner leggen,en om even een foto te maken is momenteel teveel gepruts. Maar er zijn motoren met stevige metalen vertraging en met koper vertraging. De Koperen slijten behoorlijk (bij zware last) en bovendien kan je deze vaak met de hand draaien dus zijn die niet geschikt.

Kijk bovendien eerst welke draairichting je nodig hebt.

Martin.
kvm entertainment
GatsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-8-2003
Laatste: 20-5-2015
Berichten: 195
21-9-2004 23:32
Het ziet er naar uit dat de draai-richting niet uitmaakt. Je moet het als een soort "locomotief" wiel zien. de aandrijfstang zit aan de buitenkant van het wiel en niet in het centrum. ALs je de motor dan inschakelt (maakt niet uit links-rechts) dat zal hij openen en na het dode punt weer sluiten.

Erg cryptisch...I know
Als het toch niet uitmaakt doe dan maar iets van Clay Paky
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-9-2004 00:06
Ik snap wat je bedoeld alhoewel ik op de foto niet kan zien hoe precies "de vork in de steel zit". Heb je het wiel nog wel? hoe dik kan de as van de motor zijn?

De veren zorgen ervoor dat de bol niet met een klap door de vertraging van de motor gaat.

Heb je een spiegelbol motor? Ik nam als voorbeeld een wasmachine klok motor omdat die vaak 2e hands voor zeer weinig te koop zijn. Het is dan het proberen waard.
Let wel op de vertraging (rpm) en de kracht van de motor.
Een spiegelbol draaien is wel wat anders (kwa kracht) dan deze bol openen en sluiten.

Martin.
kvm entertainment
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 9473
22-9-2004 00:17
een zware spiegelbol motor, heeft meestal een prima aandrijving, en voldoende kracht.
een wasmachinne klokmotor is vergelijkbaar met een lichte spiegelbolmotor.
Ik denk dat je zo in zo een motor moet hebben die slechts één kant uitdraait.
Anders krijg je last met het dode punt van het openen en sluiten.

Het nadeel van die zware motoren is dat ze eigelijk voor grote bollen zijn en dus erg langzaam draaien.
Maar er zijn nog wel meer motoren hoor.
Je vind ook zat leuke motortjes in mixers, citruspersen, enz......
op de sloop. ik zou echter wel gaan voor een motortje op 230!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)