Forum > PC related Forum

Geluidskaart

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
DacideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 31-3-2014
24-9-2004 17:18
Jammer,
ik had dus idd graag een volledige externe kaart. dit vanwege het feit dat ik mijn laptop (ibm thinkpad T42) wil gebruiken om mijn mixen op te nemen. Hier is dus geen plaats voor een interne kaart.
"he who makes a beast of himself escapes the pain of being a man" Dr. Johnson
Dj quintenStandaard Lid
Sinds: 20-10-2003
Laatste: 29-5-2008
25-9-2004 13:20
Bedankt voor de info fracktone, top!

Wat ik zelf belangrijkste is, is goed geluid. Kan me echt ergeren aan slecht geluid. Voor me draaitafles is het zo dat ik toch alleen maar over me koptelefoon mix, dus enige wat ik in eerste plaats nodig zou hebben is een fatsoenlijke mixer en een sennheiser hd25 oid. De monitoren, die ik wel heb, is echt meer voor de mensen die meeluisteren.

Zoek een geluidskaart waar ik oa het één en ander op wil aansluiten; mixer uiteraard, cd speler, md speler. Wat eventueel ook zou kunnen is om alles op me mixer aan te sluiten, en dat ik maar 1 line in nodig heb voor in m'n geluidskaart. Wil uiteraard vaak me demo's opnemen en wellicht in toekomst wat meer ermee doen. Omdat ik muziek altijd op me computer luister, wil ik daar juist het top geluid uit krijgen. Heb nu een hkardon setje (subwoofer, twee speakertjes) maar de geluidskaart is verschrikkelijk. Wil ooit een syrincs m3-220 voor me computer kopen, zou dit een goede combinatie zijn met een door jou aanbevolen 'waveterminal'(192???)?

groeten,

Stefan
- Praten is een kunst, communiceren een gave -
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
26-9-2004 17:38

Dacide schreef:

Jammer,
ik had dus idd graag een volledige externe kaart. dit vanwege het feit dat ik mijn laptop (ibm thinkpad T42) wil gebruiken om mijn mixen op te nemen. Hier is dus geen plaats voor een interne kaart.
Natuurlijk is er een goede externe kaart te koop.
www.esi-pro.com/

Martin.
kvm entertainment
FracktoneStandaard Lid
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
27-9-2004 09:23
Ik begrijp dat ik het een beetje onduidelijk geformuleerd heb, met "geen echt goede oplossingen" bedoelde ik dat er geen goede "allround" USB kaart is.

De door KVM genoemde kaarten zijn zeker goed maar daarom wilde ik eerst weten waar hij voor gebruikt dient te worden. "geluidsopnames/editing" is namelijk een heel ruim begrip.
De Gigaport AG (€ 189,00) is een heel goede kaart maar heeft geen ingangen dus je kunt er niet mee opnemen. Deze valt dus al af.
De Waveterminal U24 (€ 199,00) is top kwaliteit maar heeft slechts 2 in- en 2 uitgangen oftewel maar 1 stereo in en 1 stereo uit. Als je hem ook voor DJ gebruik wilt toepassen dan heb je over het algemeen toch minimaal twee stereo uitgangen nodig.

Andere mogelijkheden zijn de MAYA 44 USB en de MAYA EX/EX5.
De MAYA 44 USB (€ 149,00) heeft 4 in en 4 out. Met ASIO drivers. Wil je echter ook (voor sommige programma's alleen mogelijk) WDM gebruiken dan werkt dat alleen op maar twee in- en uitgangen.

Als je de laptop wilt gebruiken om je mixen op te nemen dan is denk ik de MAYA EX (€ 99,00) al voldoende.
Deze heeft twee (2) ingangen en zes (6) uitgangen. Het nadeel is echter dat deze geen ASIO drivers meegeleverd krijgt. Verwacht echter geen super hoge kwaliteit van deze kaarten maar voor niet professioneel gebruik is het meer dan voldoende.

Dan is er nog de teratec USB kaart te koop (rond de 70 euro maar dat weet ik niet precies). Dit is echter de verouderde versie van de MAYA EX die voorheen te koop was onder de naam MAYA 5.1 USB.

Vergeet ik nog enkele andere merken te noemen maar ook die hebben allemaal hun beperkingen.
Is je budget echter tussen de 500 en 1000 euro dan kun je natuurlijk wel alle kanten op en kun je precies kiezen voor dat wat jij nodig hebt.
FracktoneStandaard Lid
27-9-2004 09:56

DJ Quinten schreef:

Bedankt voor de info fracktone, top!

Zoek een geluidskaart waar ik oa het één en ander op wil aansluiten; mixer uiteraard, cd speler, md speler. Wat eventueel ook zou kunnen is om alles op me mixer aan te sluiten, en dat ik maar 1 line in nodig heb voor in m'n geluidskaart. Wil uiteraard vaak me demo's opnemen en wellicht in toekomst wat meer ermee doen. Omdat ik muziek altijd op me computer luister, wil ik daar juist het top geluid uit krijgen. Heb nu een hkardon setje (subwoofer, twee speakertjes) maar de geluidskaart is verschrikkelijk. Wil ooit een syrincs m3-220 voor me computer kopen, zou dit een goede combinatie zijn met een door jou aanbevolen 'waveterminal'(192???)?

groeten,

Stefan
De Waveterminal is hier zeker een goede keuze voor. Ook als je er zwaardere installaties (PA/Discotheek) aan gaat hangen presteert deze kaart gewoon super voor zijn prijs.

Ik verkoop hem veel aan artiesten die hem in eerste instantie gebruiken voor "on the road" (draaien bijvoorbeeld met PCDJ in de pauzes). Er zijn er zelfs die deze kaart ook zijn gaan gebruiken voor hun opname studio. Als reactie krijg ik vaak te horen dat deze beter klinkt dan hun huidige veel duurdere pro geluidskaart.
Dit is wel een mening en ervaring van klanten, ik zeg dus niet dat dit ook daadwerkelijk ook zo is oftewel, ik kan dit niet hard maken.
Mijn ervaring is echter wel dat dit een heel goede kaart is en dat veel klanten zich er over verbazen als ik hun oude kaart (ook de MAYA 44) voor deze vervang.
DacideStandaard Lid
27-9-2004 20:03
Bedankt voor jullie reacties...

Wegens tijdgebrek heb ik helaas geen tijd om alles op die site te lezen.

Ik heb dus (op dit moment) geen al te hoge eisen. Het enige waar het bij mij op dit moment om gaat is, dat ik mijn mixjes fatsoenlijk kan opnemen via mijn laptop. Zodat ik ze op mijn gemak eens kan terug luisteren om zo wat kritischer te oordelen over mijn eigen kunnen.

Het zou in elk geval mooi zijn als ik er een MD recorder op kan aansluiten (middels optical out).
Morgen zal ik de tijd nemen om jullie bevindingen te lezen.

Vriendelijk bedankt,
Tony
MassiveStandaard Lid
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
27-9-2004 21:08
Ondanks dat je opperde geen Creative te willen,
zou ik daar dan toch eens over nadenken!

Heb nu een week of 3 de Audigy 2 NX (met oa optical in én uit)
Handig klein bakje, geluidskwaliteit is prima, en afstandsbediening voor snel opnemen is in jouw situatie ook wel handig denk ik.
DacideStandaard Lid
27-9-2004 21:46
Die zal ik zeker eens overwegen. (heb er alleen een slecht voorgevoel bij)
FracktoneStandaard Lid
27-9-2004 23:05

massive schreef:

Ondanks dat je opperde geen Creative te willen,
zou ik daar dan toch eens over nadenken!

Heb nu een week of 3 de Audigy 2 NX (met oa optical in én uit)
Handig klein bakje, geluidskwaliteit is prima, en afstandsbediening voor snel opnemen is in jouw situatie ook wel handig denk ik.
Wat is de sample rate van de optical in op de Audigy. Zoals gewoonlijk zijn ze bij creative weer niet zo scheutig met de specificaties. Ik kan alleen een sample rate van 96Khz vinden. De meeste MD spelers hebben een uitgang op (normaal)44.1 Khz en soms de mogelijkheid van 48Khz.
Als de Audigy alleen 96Khz ondersteund heb je er niets aan voor je MD omdat je dan alles nog een keer moet resampelen om het normaal af te kunnen spelen.

Belangrijk punt om op te letten dus.
Ook heeft de Audigy een eigen 9V adapter nodig wat weer voor extra kabels en aansluitingen zorgt.
DJJDStandaard Lid
Sinds: 19-7-2003
Laatste: 29-11-2012
1-10-2004 16:48
Kijk anders eens bij de geluidskaarten op F**dback.nl.
Mijn broer heeft laatst een Maya 44 USB gekocht voor zijn laptop.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)