Forum > Licht

rookvloeistof op andere manier te rook laten ontwikkelen

(16 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
4-9-2004 13:54
Ik weet niet of met droogijs klooien een optie is....... En anders inderdaad even een aggregaatje huren, kost niks heb je ook geen gesodemieter.

En even over het verhaal van vogelpoel, ik weet niet of die kennis uit de donald duck komt of dat het door het tijdstip komt maar het rammelt wat. Aan alle kanten om precies te zijn.
HjvogelpoelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2003
Laatste: 21-1-2010
Berichten: 141
4-9-2004 16:42
hmmm, nou ja dan zal het wel niet kloppen, maar ik kan mij toch echt een scheikunde les herinnen vorig jaar met parafine olie dat niet brand en wat wel brand. Als het namelijk verhit word dan word het gas... dan zijn het grote moleculen, op het moment dat je die kraakt dmv. gloeiend staalwol worden de moleculle gekraakt en worden ze geschikt om te kunnen branden. Bij een kaars is de lont het staalwol wat je anders verhit in een reageerbuis.
Wat inderdaad wel zo is is dat de kaarsen niet meer van parafine olie worden gemaakt aangezien de dampen die daarvan komen giftig zijn. Maar voor de rest kan je het evengoed met elkaar vergelijken.

zelf zou ik ook gewoon een aggregaat huren met rookdoosje
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
4-9-2004 17:24
hjvogelpoel, mijn exuses.

Wat jij zegt klopt volledig (Heb het maar ff nagezocht in me scheikunde boek)
Ik zal ff citeren:

"In de chemische industie wordt benzine gemaakt door een deel van de aardoliefracties met een hoog kookpunt te kraken. Dat betekend letterlijk dat koolwaterstoffen met lange ketens worden gekraakt tot koolwaterstoffen met korte ketens. De bruikbaarheid van aardolie word zo aanzienlijk vergroot."

Stukje verder:

"Een voorbeeld is het kraken van parraffine-olie. Parrafine-olie is een mengsel van alkanen met veel koolstofatomen per molecuul.".

Pag 102, 102 van Chemie HAVO, boek 1.

Op dezelfde pagina staat de proef met parrafine olie, en het bolletje staalwol.

Kaarsen klopt ook ;) www.kncv.nl/scheikundeprojecten/nl/page82.asp
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
4-9-2004 19:51
Weer een discussie die uitloopt in scheikundeles happy :)
Volgens mij was mijn laatste "scheikunde reactie" razz :p verwijderd door een van de mods, en eerlijk is eerlijk het is ook niet echt on-topic.
Ik ga hier dan ook geen onzinnig lange post van maken.........
Maar bedenk eens of een kaars ECHT een LONT nodig heeft om te kunnen branden, oftewel de stof parafine of andere. Als ik je verhaal lees zouden de moleculen groter worden doordat je je aansteker er boven doet en daardoor dus niet willen branden. Gebruik je lont dan wil het wel branden door kleinere moleculen?
(Erg leerzaam die havo scheikunde boeken, heb ze hier ook. Ik had de "mazzel" dat ik 4havo 2x mocht doen. Nog meer scheikunde, joepie.)
Back on topic.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
4-9-2004 22:49

hjvogelpoel schreef:

Tom, parrafinne olie ontbrand alleen als de molecullen klein genoeg zijn, oftewel als de molecullen te groot zijn ontbrand het niet en zullen de moleculen eerst gekraakt moeten om het te laten ontbranden.
(bij een kaars gebeurt dit bijvoorbeeld door de lont, als je een kaaars heb en je houde een vlam op de plek waar geen lont zit dan zal dat dus ook niet branden.)
Nou, douw jij maar eens een gasvlam op de zijkant van een kaars, een groot vuur zal jouw deel zijn.
Die gasvlam is dan immers de aanjager, en de parafine de brandstof.
Het is niet denkbeeldig dat het gasvlammetje gemorste rookvloestof tegen komt op een schddende carnavalswagen......
Maar goed back on topic.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DeWitStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-4-2003
Laatste: 15-10-2018
Berichten: 648
4-9-2004 22:57
VOLGENS MIJ zal dan gewoon 't kaarsvet smelten, en niet uit zichzelf branden.

En in het geval van de rookmachine zal de parrafine-olie gasvormig worden. Dit gas is echter niet (goed) brandbaar, de koolstofketens zijn te groot.

Al vraag ik me toch nog af of het wel de juiste manier is. Neem een aggregaat sneaky :V
Imagination is more important than knowledge - Albert Einstein
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
6-9-2004 11:15
Dit topic ging over het maken van rook, niet over scheikunde!

Tijd voor een slotje dus!
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Afgesloten topic