Forum > Algemeen Forum

Wat kosten jullie nou?

(2883 reacties. Pagina 183 van 289)
Moderator(s): Dré
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
22-4-2008 10:08

kevinos91 schreef:

Wij hanteren momenteel +-200 euro, ligt aan het aantal personen en het genre muziek ( Ik ben nu een eigen CD collectie aan het opstarten, waarvan ik alleen 60's en 70's heb momenteel ( overigens wel een leuke basis om mee te beginnen happy :) ))

200 euro is in mijn ogen nog iets te weinig, ik denk vooral met onze nieuwe apparatuur ( 2x CDJ200 en Dateq Styx ) dat we wel richting 250 euro mogen gaan. Het geluid is helemaal in orde, maar het licht bestaat uit slechts 8 par64, een ILDA laser, wat losse lichteffectjes en een Martin Pro 2000. ( Aangestuurd door een lite puter 4 laugh :D )
200 euro incl. of excl. BTW? Of geen BTW zeg maar? wink ;) Voor 175 euro incl. BTW heb je bij mij een show van 4 max. 4 uur, 2x CDJ 200, Behringer DJX-700, 2x Dap K-115 en Dap P-1600. Uiteraard alles in meubels en cases gebouwd. Geen licht.
Ook draaien we met 3 man. ( Wat je onder draaien verstaat, ) waarvan ik de DJ ben, mijn neef is de LJ en mijn broer 'loopt' alles te controleren, zorgt voor de conctacten etc. ( PR )
PR door een derde man? Hoeveel shows draaien jullie per jaar? shut up :X
Overigens zijn we wel (pas?) 8 maanden bezig, vandaar dat ik nog geen grote legale cd collectie heb. Zo als eerder aangegeven, ben ik nu aan het sparen voor cd's en wil binnen 1 jaartje toch wel een cd koffer vol hebben met oldies(60 70 80) en een beetje muziek vanaf 2000. Heeft iemand misschien nog tips voor mij ? ( Ik wil alle hitzones bij elkaar gaan sparen, is dit een goed idee ? )
Je zal een heel brede collectie moeten hebben, ik weet niet wat je doelgroep is... wij hebben jaren '70', '80, '90, club, house, kinder, Top40 etc. En ik neem altijd alles mee (valt nu nog wel mee, ong. 350 ORIGINELE CD's.)
Mijn broer ( PR ) heeft dus zijn laptop vol met mp3's staan, het is me ook nog steeds niet duidelijk of het legaal of illegaal is. De een zegt dat de horeca eigenaar een overeenkomst heeft met BUMA, en de ander zegt dat je hoe dan ook ( ook met legale cd's ) hangt als BUMA controleert. En dan gebruiken ze het argument dat CD's alleen gebruikt mogen worden voor thuisgebruik ( ook al zijn ze legaal ), nou dan vraag ik mij soms af waarom ik een legale cd collectie begin ( zekere voor het onzekere, en ik wil graag mixen op mijn CDJ200's laugh :D )
Ik heb hier pas de BUMA over gesproken (telefonisch). Zij wisten mij te vertellen dat het NIET toegestaan is om Mp3's af te spelen, al dan niet betaald. Zelf kopie's van CD's waarvan je het origineel zelf in bezit hebt, mag je NIET gebruiken (heel vervelend natuurlijk, want er kan wel eens een CD beschadigen en als dat meteen het vervangen van een exemplaar a 20 euro betekend...) Er is wel een oplossing: Als je (ik dacht) 90 euro per jaar betaald, mag je tussen de 1500 en 2000 van zulke nummers op gebrande CD's hebben. Zo zou je dus je beste nummers op CD kunnen branden en die mag je dan weer wel gebruiken. Zij vertelden mij dat dit de manier is waarop vele (bekende) DJ's dit deden. Maar wat van dit verhaal precies waar is... totdat ik alles heel erg duidelijk op papier heb staan, draai ik met originelen (wat dus ook betekend dat je veel muziek meesleept die je waarschijnlijk nooit zult draaien). Uiteindelijk is dit altijd legaal, mits je natuurlijk de rechten betaald of in je AV vastlegd dat de locatiebeheerder of opdrachtgever aansprakelijk is voor deze bijdrage en de eventuele boete ook voor hem is. Ik hoop dat een en ander zo duidelijk is geworden voor je...
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
22-4-2008 10:34

martinus schreef:

200 euro incl. of excl. BTW? Of geen BTW zeg maar? wink ;) Voor 175 euro incl. BTW heb je bij mij een show van 4 max. 4 uur, 2x CDJ 200, Behringer DJX-700, 2x Dap K-115 en Dap P-1600. Uiteraard alles in meubels en cases gebouwd. Geen licht.
Dit is zonder BTW, wij hebben nog geen KvK en BTW ( pas 8 maanden bezig, en weten niet of het super gaat lopen... Vandaar, én omdat BTW en KvK (nog) niet veel voordeel voor ons heeft.
PR door een derde man? Hoeveel shows draaien jullie per jaar? shut up :X
Wij hebben in 8 maanden ongeveer 7 optredens gehad, en dan is de winter tijd ( waar we de minste klusjes hadden ) meegeteld !

Is het nu wél of níet LEGAAL om GEKOCHTE cd's af te spelen voor publiek, of is het mogelijk om hier ook die 90 euro voor te betalen ?
Freelance diensten & LED Design
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
22-4-2008 10:39

kevinos91 schreef:

Is het nu wél of níet LEGAAL om GEKOCHTE cd's af te spelen voor publiek, of is het mogelijk om hier ook die 90 euro voor te betalen ?
Je zou kunnen denken dat je de eerste persoon op dit forum bent met deze vraag. Die gedachte is echter fout...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
22-4-2008 10:48

Dré schreef:

kevinos91 schreef:

Is het nu wél of níet LEGAAL om GEKOCHTE cd's af te spelen voor publiek, of is het mogelijk om hier ook die 90 euro voor te betalen ?
Je zou kunnen denken dat je de eerste persoon op dit forum bent met deze vraag. Die gedachte is echter fout...
Met deze gedachte liep ik rond voordat ik new-line kende, en nadat ik de topics er over had gelezen. Echter ben ik nog steeds niet uit mijn lijden verlost. Volgens mij weet BUMA zelf niet wat ze moeten, zo ook al in een aantal topics gelezen...

Het probleem is dat op dit forum wel alles wordt uitgelegd door opgeleide mensen, maar alles wordt dan ook meteen tegen gesproken door anderen.

Hoe dan ook ben ik reeds een legale cd collectie begonnen, dat is het belangrijkste happy :)
Freelance diensten & LED Design
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
22-4-2008 10:53
Voor het publiekelijk ten gehore brengen van muziek dienen rechten afgedragen te worden. Deze rechten staan los van de rechten die (bijvoorbeeld) afgedragen moeten worden bij de verkoop van een CD. Zeker weten dat dit uitgebreid in het forum ter sprake is geweest.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
22-4-2008 10:59

Dré schreef:

Voor het publiekelijk ten gehore brengen van muziek dienen rechten afgedragen te worden. Deze rechten staan los van de rechten die (bijvoorbeeld) afgedragen moeten worden bij de verkoop van een CD. Zeker weten dat dit uitgebreid in het forum ter sprake is geweest.
Ja, maar dan heb jij het al over de feesten waar iedereen toegankelijk is. Als je een besloten feest hebt, dan hoef je niet los van de cd's te betalen.

Maargoed, ik zal zelf ook eens een informatief gesprek aanvragen.
Freelance diensten & LED Design
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
22-4-2008 11:10

kevinos91 schreef:

Dit is zonder BTW, wij hebben nog geen KvK en BTW ( pas 8 maanden bezig, en weten niet of het super gaat lopen... Vandaar, én omdat BTW en KvK (nog) niet veel voordeel voor ons heeft.
Misschien vergis je je daarin, ik heb me nu ook ingeschreven, we doelen voorlopig even op 15-20 klussen per jaar en een beetje verkoop. Wat je je moet realiseren is dat je de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) kunt toepassen. Hierbij eet je eigenlijk van twee walletjes: Je kan de BTW van gekochte/gehuurde spullen terugkrijgen (standaard met BTW nummer) en je hoeft de BTW over geleverde diensten en producten niet af te staan (met een bepaald maximum, zie de site van de Belastingdienst). Als je kijkt hoeveel voordeel dat heeft... Wij over de eerste BTW aangifte over een maand ofzo, krijgen we al ongeveer 500 euro terug, en het scheelt ook nog eens een beetje over de geleverde diensten (wat dus eigenlijk gewoon extra winst is). Ik zou dus nog eens goed in overweging nemen of je echt geen Kvk/BTW wilt hebben. Daarnaast straalt het ook een stuk professionaliteit uit, die veel klanten toch wel aantrekkelijk vinden (zeker als ze iets meer uitgeven, shows van 200 euro vinden ze vaak al heel wat). Daarnaast kan je dan ook een fatsoenlijke Bedrijfsaansprakelijkheids- en inboedelverzekering afsluiten, nog meer zekerheid dus...
Wij hebben in 8 maanden ongeveer 7 optredens gehad, en dan is de winter tijd ( waar we de minste klusjes hadden ) meegeteld !
Wat doe je precies aan PR dan dat dat zoveel tijd kost? Ik doe dit allemaal nog naast een 32 urige baan, en een opleiding.
Is het nu wél of níet LEGAAL om GEKOCHTE cd's af te spelen voor publiek, of is het mogelijk om hier ook die 90 euro voor te betalen ?
Zoals Dré al zei: Zoek en gij zult vinden. Maar wat ze mij dus hebben verteld, is dat je originele CD's zo vaak mag draaien als je wilt, zolang je de rechten maar betaald (jij of de opdrachtgever dus). Die 90 euro gaat pas spelen als je dus gebrande CD's gebruikt waarvan je het origineel zelf in bezit hebt.

Als iemand het hier niet mee eens is, hoor ik het graag!

kevinos91 schreef:

Maargoed, ik zal zelf ook eens een informatief gesprek aanvragen
Met de BUMA bedoel je? Die zullen je ongeveer hetzelfde vertellen als wat ik al heb gedaan, en daarnaast weet ongeveer de helft van het personeel daar niet waar ze het over hebben... maar het valt te proberen happy :)
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
Kevinos91Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-2-2007
Laatste: 3-2-2014
Berichten: 258
22-4-2008 11:15
Wat je je moet realiseren is dat je de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) kunt toepassen. Hierbij eet je eigenlijk van twee walletjes: Je kan de BTW van gekochte/gehuurde spullen terugkrijgen (standaard met BTW nummer) en je hoeft de BTW over geleverde diensten en producten niet af te staan (met een bepaald maximum, zie de site van de Belastingdienst).
Dit is misschien wel een goed idee (was niet bekend over die mogelijkheid/optie), ik zal de site van de Belastingsdienst eens gaan bezoeken !
Wat doe je precies aan PR dan dat dat zoveel tijd kost? Ik doe dit allemaal nog naast een 32 urige baan, en een opleiding.
Mijn broer is de PR, hij zit ook nog op school, net als mijn neef ( LJ ). Ook ik zit op school ( DJ ), en samen is het een familie bedrijfje. We doen dit ook (nog) niet voor de kost, ik wil mij hierin wel zo ver verdiepen, dat ik er werk in kan krijgen.

De PR doet verder ook niet veel, hij helpt wel bij het opzetten van de drive-in show ed, maar daar blijft het dan ook bij.

Overigens, martinus is het goed als ik contact met je opneem via de mail ?
Freelance diensten & LED Design
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
22-4-2008 11:35
Tuurlijk!
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-4-2008 14:32

martinus schreef:

Misschien vergis je je daarin, ik heb me nu ook ingeschreven, we doelen voorlopig even op 15-20 klussen per jaar en een beetje verkoop. Wat je je moet realiseren is dat je de KOR (Kleine Ondernemers Regeling) kunt toepassen. Hierbij eet je eigenlijk van twee walletjes: Je kan de BTW van gekochte/gehuurde spullen terugkrijgen (standaard met BTW nummer) en je hoeft de BTW over geleverde diensten en producten niet af te staan (met een bepaald maximum, zie de site van de Belastingdienst). Als je kijkt hoeveel voordeel dat heeft... Wij over de eerste BTW aangifte over een maand ofzo, krijgen we al ongeveer 500 euro terug, en het scheelt ook nog eens een beetje over de geleverde diensten (wat dus eigenlijk gewoon extra winst is).
Klopt toch niet helemaal. De BTW die je betaalt over investeringen krijg je NIET terug, dat bedrag wordt eerst afgetrokken van de BTW die je ontvangt over de door jou geleverde diensten.

Stel dat je in een bepaald jaar 5000 euro ex omzet hebt, dan draag je normaal 950 euro BTW af (in totaal heb je 5950 euro van de klanten ontvangen dus). Je hebt echter voor 4000 euro ex BTW apparatuur gekocht, en betaalt daarover 760 euro BTW. 950-760=190 euro die je extra in de zak mag steken. Doe je het andersom en investeer je meer dan er binnenkomt, dan krijg je BTW terug van de belastingdienst. MAAR da's alleen het verschil tussen ontvangen en uitgegeven BTW, niet beide bij elkaar opgeteld.

Daarom is het verstandig om na het eerste/halverwege tweede kwartaal een plan te trekken, om ofwel (veel) meer te investeren dan er binnenkomt (je krijgt BTW terug, voordeel), OF (veel) minder te investeren dan er binnenkomt (je krijgt meer BTW binnen dan je zou mogen terugvragen, voordeel). Zorg er in ieder geval voor dat je niet precies quitte speelt, dan heb je namelijk GEEN voordeel van de KOR.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)