Forum > Licht

"Mooi Spul" - Lichteffecten uit de jaren 70/80/90.

(3681 reacties. Pagina 183 van 369)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-8-2009 10:50

Timothy schreef:

Persoonlijk zou ik willen opteren om er de PAR56 reflector in te stoppen met een raylight lamp van 300 Watt (en de bekabeling parallel maken), maar ik twijfel gezien de reviews en opmerkingen aangaande reflectoren en raylights in shortcans...
Er is volgens mij ook niemand hier die Raylight in een shortscan heeft.
On the road zie ik het echter regelmatig. Kwestie van iets vaker een kleurenfilter wisselen. Daarnaast is natuurlijk de vraag of je de lampen altijd "voluit" gebruikt. Vergeet echter niet dat DE Railight lamp 500watt is.

Martin.
kvm entertainment
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
15-8-2009 10:55
Ik heb een setje 500W raylight in PAR64 shortjes zitten. Nooit rare dingen mee gehad verder...

Enige dat ik me kan voorstellen, is dat er in de shorts geen gaas zit om een eventueel omlaag vallende lamp tegen te houden. Neem dus filterhouders met gaas!
Niet goed, wel hard!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-8-2009 11:15

KVM schreef:

Timothy schreef:

Persoonlijk zou ik willen opteren om er de PAR56 reflector in te stoppen met een raylight lamp van 300 Watt (en de bekabeling parallel maken), maar ik twijfel gezien de reviews en opmerkingen aangaande reflectoren en raylights in shortcans...
Er is volgens mij ook niemand hier die Raylight in een shortscan heeft.
On the road zie ik het echter regelmatig. Kwestie van iets vaker een kleurenfilter wisselen. Daarnaast is natuurlijk de vraag of je de lampen altijd "voluit" gebruikt. Vergeet echter niet dat DE Railight lamp 500watt is.
Martin.
Vandaar mijn vraag: ik heb gezien dat er ook een raylight lamp van 300W bestaan (ik zou eens moeten opzoeken waar het ook was). Maar los daarvan zou het ook gaan om hier een 500 Watter in te plaatsen?

Het probleem van het rooster voor een uitvallende lamp is volgens mij/voor mij niet aan de orde: dit toestel zou ik enkel staand gebruiken, dus zwaartekracht zal niet van toepassing zijn (maar toch bedankt voor de tip: had niet aan dit gevaar gedacht!)
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
15-8-2009 14:00
even foto bekeken.
Pas je wel op met je bedrading?
zo te zien is deze nu niet echt geschikt om 6x300/500 watt netjes te kunnen voeden.
Zo te zien zijn het wel oude par 56 behuizingen.
Je bent dus vrij flexibel in wat je erin wilt stoppen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-8-2009 21:52

Tom schreef:

even foto bekeken.
Pas je wel op met je bedrading?
zo te zien is deze nu niet echt geschikt om 6x300/500 watt netjes te kunnen voeden.
Zo te zien zijn het wel oude par 56 behuizingen.
Je bent dus vrij flexibel in wat je erin wilt stoppen.
Bedrading wordt sowieso ook vervangen hoor (door 2,5 mm² - vandaag net gehaald). Ik moet dus enkel weten of ik er (terug?) PAR's van maak (met raylightreflector en -lamp) of het systeem neem van 40V-lampen in serie (maar ik vind zelf niet zo snel die 40V-lampen (150W - 6,35fitting) terug...)
Wat bedoel je met "vrij flexibel in wat je erin wil stoppen"? Dat ik inderdaad er raylights kan insteken? Levert dit dan mogelijks problemen op met de filters (doorbranden door warmteontwikkeling?)

Misschien een derde gedachtengang: zijn er andere - vrij courant te verkrijgen - 40V-lampen die ik kan gebruiken voor deze toepassing? (en de serieschakeling behoud.) Er zitten immers overal toch al controlelampjes op voor een kapotte lamp in serie na te gaan (neonlampjes). Mochten er nog andere lampen bestaan die kunnen gebruikt worden met een verkrijgbare reflector, liggen hier misschien ook mogelijkheden...?

Ter info: heb de 300W raylight lamp teruggevonden: Philips 6874p 300W/240V GY9,5 (raylight). Deze zou ik tot nader orde willen gebruiken ter vervanging. Zou dit mogelijk zijn (ttz geen problemen geven met doorbranden van filters etc...)?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
15-8-2009 22:24
Anders neem je toch de HT (high temperature)-versie van Lee? Die filters kunnen echt veel hebben, en uren achter elkaar zal het effect waarschijnlijk toch al niet aanstaan.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
15-8-2009 22:34
Is inderdaad niet de bedoeling om dit uren na elkaar aan te zetten, anderzijds moet er toch een zekere veiligheidsmarge zijn.
Mijn vraag was hier enkel om na te gaan of de adviezen die hier op het forum reeds werden gegeven aangaande raylights en shortcans ook op de 300W versie van toepassing zijn, én ofdat dit te maken had met de warmteontwikkeling van de raylightlamp (en het risico op inbranden van de filter).
Als dit niet het geval is, dan ga ik gewoon voor deze optie: 6 300W-lampen die naast elkaar staan zwenken, dat zal wel een mooi effect opleveren! (Nu nog even nadenken over de kleurencombinatie van de filters, maar heb nog wel even tijd om er over na te denken. laugh :D Toestel zal morgen niet af zijn hé! laugh :D )
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
16-8-2009 15:21
Alles zit in de afstand van de lamp tot het filter,
zo te zien in jouw geval is dat erg wening, dus bij al te hete lampen (raylight is heet) zullen de filters het niet lang volhouden vrees ik.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
16-8-2009 17:23

Tom schreef:

Alles zit in de afstand van de lamp tot het filter,
Vergeet het brandpunt van de raylight reflector niet!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
17-8-2009 10:10
dat zeg ik dus, de afstand van de lamp tot het filter....dat geld voor elke lamp
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)