Forum > Geluid

Welke nieuwe geluidsset zou jij kiezen voor +/-7000,-

(262 reacties. Pagina 17 van 27)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
4-6-2009 20:25

Watt-Xtra schreef:

Een stapel hout geeft wel veel lawaai... maar klinkt het ook goed?? wink ;)
Maar je schreef ook:
Ik zie drive-in shows en beginnende bands ook regelmatig spelen met een naar mijn idee veels te kleine of goedkope low budget pa set. Zij zijn tevreden, publiek vooraan heeft schik en de uitbater de tent vol.
En ja, dan geef je het eigenlijk zelf al aan.

Boven een bepaald punt wordt de kwaliteit dusdanig dat de gemiddelde bezoeker tevreden is. Er zal wellicht geen WOW effect zijn MAAR wellicht is dat er ook niet aan het einde van de avond als er afgerekend moet worden (en de uitbater denkt "WOW, volgende keer maar een ander want dit kan niet uit")!

Met 2*X-12T + 3*X-18B per kant (goed aangestuurd) durf ik een feestje van 500 man wel aan. Ik zou het liefst mooier (en dus VEEL duurder) materiaal gebruiken (en heb dat ook gebruikt in mijn drive-in tijd) maar als de doelgroep daarvoor ontbreekt dan zijn dure mooie kasten niet meer dan in de weg staand (TE duur) hout.

Lijkt me best wel een uitdaging om zo'n soort (toch wel redelijk low budget) set goed te laten klinken door er een goed stuk processing op toe te passen. Alleen moet je daar wel de tijd en kennis in willen steken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DexterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-6-2004
Laatste: 7-8-2024
Berichten: 390
4-6-2009 22:48
Waar draaide jij vroeger mee dan Drè?
Aangezien je het over duurdere merken hebt, ik kan me herinneren dat je ooit met je zelf ontworpen Huisman spullen werkte of waren die ook in een hogere prijsklasse dan "dap sigment"? Of draaide je daarvoor met ander spul?
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
4-6-2009 23:45
Daarom moet iedereen ook voor zichzelf bepalen wat acceptabel is en wat niet.

Er wordt in eerste instantie door de TS gesproken over een goede set van een bekend merk.
Later worden er meerdere sets aangehaalt, en uiteindelijk een keuze gemaakt om met de aangehaalde dap set aan de slag te gaan, in mijn ogen niet toereikend voor een live optreden met 500 luisterende bezoekers, denken mensen er anders over, prima.

Het zal best gaan, maar verwacht geen wonderen.

To pieter, mijn synq's zullen idd wel tzt vervangen worden door labs wink ;) Op het moment even het geld op. (Zie de GAE Director set, deze wordt aangestuurt met per amprack, Crown 5000, Chevin 2000 en 1000 en xta 226 processor.)

Immers een aantal andere zaken aangeschaft. shocked 8O Hopenlijk volgende week er meer over te kunnen vertellen.

Mijn JBL gevulde bassen, dat zijn idd zelfgetimmerde zwarte dozen.. wink ;)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
5-6-2009 07:17

Dré schreef:

Met 2*X-12T + 3*X-18B per kant (goed aangestuurd) durf ik een feestje van 500 man wel aan.
Dré, ik denk dat Watt extra bedoelt een live optreden voor 500 man, en dan heb je doorgaans wel een pak meer power nodig. 3x 18" per kant zal misschien volstaan, maar qua midhoog kom je met 2x X12T per kant hopeloos te kort. Zoals jij zegt een feest voor 500 man zie ik met die set ook geen enkel probleem.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-6-2009 08:15

davy gabriels schreef:

en dan heb je doorgaans wel een pak meer power nodig.
Meer power heb je niet nodig, misschien dat een ander soort kast gewenst is.

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
5-6-2009 11:13
Hmmm. Laten we eens uitgaan van een ruisvloer (herrie die het publiek maakt) van 90dB. Om je mix goed hoorbaar te krijgen moet je daar met zo'n 6dB overheen (pin me hier niet op vast). Hou er nu eens rekening mee dat cd muziek qua dynamiek weinig voorstelt vergeleken met livemuziek, en je komt tot de conclusie dat bij livemuziek de pieken toch wat harder moet zijn als je de minder luide gedeeltes ook nog verstaanbaar wilt hebben.
Natuurlijk kun je een dikke eindcompressie over je mix zetten, maar wil je het resultaat enigszins in de buurt krijgen van de dynamiek van de cd (maar toch pruimbaar) dan mag je al lekker met de multiband aan de haal gaan en die mogelijkheid is er 9 van de 10 keer gewoon niet, naast het feit dat je ook nog met zo'n ding overweg moet kunnen.
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
5-6-2009 14:54
Ik wil graag deze link toch nog even in dit topic posten.

Naar mijn mening heb je voor dit bedrag een prachtige set die z'n geld ongetwijfeld dubbel en dwars waard is.
Echter op dit moment wel een beetje boven je budget, maargoed dan heb je ook wel A merk set. (welliswaar in een IVEN behuizing)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-6-2009 15:11

Hugoov schreef:

Echter op dit moment wel een beetje boven je budget, maargoed dan heb je ook wel A merk set. (welliswaar in een IVEN behuizing)
Dan is het ook geen A merk set.

Martin.
kvm entertainment
HugoovStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2005
Laatste: 12-6-2019
Berichten: 385
5-6-2009 15:55
De componenten die in deze set gebruikt worden zijn van dezelfde/vergelijkbare kwaliteit/kaliber als gebruikt in A-merk sets!

Oke misschien mag je het dan alsnog geen A-merk set noemen. De reden waarom ik deze link plaatste was meer om te laten zien wat er voor een dergelijk budget mogelijk is. De grap is dat als wij onze IVEN set naast een EV RX set plaats de RX set eigenaar toch wel als boer met kiespijn lacht als hij toe moet geven dat die IVEN set beter klinkt en een stuk minder kost.

Uiteraard weet ik maar al te goed het verschil tussen een "zelfbouw" (ik noem het IVEN) geluidsset en een "merk" geluidsset(is uiteindelijk ook ergens gebouwd..)
OVmusic.nl Licht&Geluid/Drive-in Show
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
5-6-2009 16:10

Hugoov schreef:

De grap is dat als wij onze IVEN set naast een EV RX set plaats de RX set eigenaar toch wel als boer met kiespijn lacht als hij toe moet geven dat die IVEN set beter klinkt en een stuk minder kost.
Dat kan ik mij niet voorstellen, EV is een merkset met een bepaalde (rest)waarde.
Een Iven set is en blijft zelfbouw. (speakerprijs)

Als ik 7000 euro moest investeren in een tweedehandsset, zou ik gaan voor een EV mt set (2 bass 1 top) met crown versterkers.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)