Forum > Geluid

Filterz oordoppen

(249 reacties. Pagina 16 van 25)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
7-1-2006 14:23
Nope. Het haalt het geluid gewoon 25dB naar beneden. Niet meer, niet minder. Jij maakt er meer van (en da's fout).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
7-1-2006 19:52
Weer iets geleerd.

Maar waarom zou ik dan eerder voor de 15dB moeten gaan als ik met de 25dB perfect overweg kan? Ik merk totaal geen verschil met mixen tussen wel of geen oordopjes. Het enige verschil is dat ik me met oordopjes totaal niet druk hoef te maken over het volume van mn monitor en HP. Ik kan ze gewoon op het gewenste volume zetten (meestal zo laag mogelijk...) zonder dat ik voor mijn oren hoef te vrezen. Bij 15dB demping is het mogelijk dat je je eigen onbewust toch (omdat je langere tijd aan hard geluid wordt blootgesteld) toch een klein beetje gehoorschade toebrengt. Aangezien het permanent is, wil ik die kans zo klein mogelijk maken, en heb daarom voor de 25dB gekozen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
8-1-2006 01:39

DJ Delay schreef:

Weer iets geleerd.

Maar waarom zou ik dan eerder voor de 15dB moeten gaan als ik met de 25dB perfect overweg kan?
Dat beweert niemand. Het is alleen zo dat wanneer jij 25dB demping echt nodig hebt om te kunnen overleven de herrie om je heen wel heel hard is en je beter de zooi wat zachter kan zetten dan een groter filter nemen. Het publiek staat namelijk ook in die herrie, meestal zonder doppen. Daarom zegt Dre dat 15dB meer dan genoeg is.

Ikzelf mix dan ook het liefst zonder doppen, dan zit iedereen op hetzelfde niveau en loop je allemaal dezelfde gehoorschade op(niets dus).
SjapperStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-11-2003
Laatste: 19-7-2012
Berichten: 376
8-1-2006 13:19
Ik vind dat een hele mooie gedachte, maar ik denk dat dat op grotere feesten niet haalbaar is. Daar verwachten mensen gewoon een bepaalde geluidsdruk (hoe belachelijk dat ook is!!!). Drive in shows kan ik mij op zich voorstellen, maar ook dan ontkom je mijn inziens niet aan gehoorbeschadiging. Die heb je nl. vrij makkelijk te pakken. Gaanderweg de avond wordt het geluid niet meer zo ervaren als aan het begin van de avond, en gaat het volume vaak toch omhoog. Of neem je je db-meter meermalen op de avond mee de zaal in?
Beauty hides in the deep
SteefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-9-2004
Laatste: 6-10-2007
Berichten: 63
9-1-2006 13:19
Idd. Als ik het geluid op een voor mij aangenaam niveau houd dan komen ze van alle kanten vragen of het niet wat harder kan.
Mixing them up......like this!!!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
9-1-2006 20:03
Maar ik houd zelf ook rekening met uitgaan. Je hoeft maar één keer naar een feest te gaan waar ze inderdaad op 110dB draaien, en je bent de ***. Dan ben je toch blij als je 25dB demping hebt! Het is dat ik ze niet alleen voor draaien gebruik, daar zou 15dB ook zat zijn ja, maar ik gebruik ze zo veel mogelijk, en wil niet geld uitgeven voor 2 verschillende filters. De zwaarste lijkt mij dan de beste oplossing, dus 25dB. Het is gewoon een stukje extra veiligheid voor mijn oren, en daarom raad ik iedereen de 25dB aan.
Ikzelf mix dan ook het liefst zonder doppen, dan zit iedereen op hetzelfde niveau en loop je allemaal dezelfde gehoorschade op(niets dus).
Bij jou wordt dan als het feest 4 uur duurt op minder dan 88dB gedraaid? En jij hebt dus ook nog nooit een piep/zoem/ruis in je oren gehad?

(Even voor de duidelijkheid, ik weet dat 88dB op 4 uur niet 100% correct is, maar dit is de standaart regel die ik kon vinden, ook op dit forum, dus vandaar.)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
9-1-2006 20:24

DJ Delay schreef:

Bij jou wordt dan als het feest 4 uur duurt op minder dan 88dB gedraaid? En jij hebt dus ook nog nooit een piep/zoem/ruis in je oren gehad?

(Even voor de duidelijkheid, ik weet dat 88dB op 4 uur niet 100% correct is, maar dit is de standaart regel die ik kon vinden, ook op dit forum, dus vandaar.)
Nee, in de top periode (1-3uur ofzo) tussen de 100 en 105dBA, daarvoor en daarna rustig opbouwen en weer afbouwen. Als je met een goed systeem draait en er een muzikaal iets uit laat komen(dus geen circelzaag in de houtzagerij) dan heb je geen piep in de oren, ik in ieder geval niet. De keren dat ik wel met een piep thuis kwam zijn op 1 hand te tellen en voornamelijk de oorzaak van geen, of zeer wazig afgestelde EQ.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
9-1-2006 20:36
Ik vraag me alleen wel af of je echt een piep (ed) moet horen om in de gaten te hebben dat je een gehoorbeschadiging opwekt. 1-3 uur op 100dB lijkt mij niet gezond. Heb je je oren al eens laten testen? Geen schade? Ik heb ze zelf ook laten testen, en ben toen heel snel op gehoorbescherming overgestapt!wink ;)

Als je 0dB schade hebt, dan heb ik uiteraard niks gezegd.wink ;) Dat je weet hoe hard het gaat vind ik al een vooruitgang, omdat ik eigenlijk ook regelmatig met een dB meter de zaal in zou moeten lopen. De dB meter komt zeker nog een keer! (budget...)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
9-1-2006 20:55

DJ Delay schreef:

Ik vraag me alleen wel af of je echt een piep (ed) moet horen om in de gaten te hebben dat je een gehoorbeschadiging opwekt. 1-3 uur op 100dB lijkt mij niet gezond. Heb je je oren al eens laten testen? Geen schade? Ik heb ze zelf ook laten testen, en ben toen heel snel op gehoorbescherming overgestapt!wink ;)

Als je 0dB schade hebt, dan heb ik uiteraard niks gezegd.wink ;) Dat je weet hoe hard het gaat vind ik al een vooruitgang, omdat ik eigenlijk ook regelmatig met een dB meter de zaal in zou moeten lopen. De dB meter komt zeker nog een keer! (budget...)
Getest wordt ik binnenkort weer(dop kwijt) voor nieuwe doppen, deze keer met koord laugh :D

edit
Net een test gedaan op https://www.oortest.nl en de uitslag is 4x 'goed' en 1x 'iets minder goed'.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
9-1-2006 21:50
Sorry hoor, maar die test is waardeloos.

Er wordt niet op verschillende frequenties op verschillende (exact goede!!) geluidsniveuas getest, wat een mooie plot van je gehoor opleverd. Nogal nutteloos al zeg ik het zelf.
Het geeft wel mooi aan of je doof bent of niet!laugh :D

Ik heb hem ook geprobeerd: constant geeft hij goed aan, terwijl ik toch echt een (lichte) gehoorbeschadiging heb!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)