Forum > Muziek

Toekomst voor de cd-dj?

(160 reacties. Pagina 16 van 17)
Moderator(s): Dré
DJ TimStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2003
Laatste: 27-11-2012
2-3-2005 10:59
Eigenwijs zijn is niet altijd een slechte eigenschap wink ;) Ben ik ook zoals je uit mijn posts kan lezen. Effecten boeien mij ook niet heel veel, vind het wel leuk dat ze op mijn spelers zitten, maar zweer bij Dateq mixers, niet eens vanwege de lange faders, maar meer omdat bijna alles klopt aan die dingen, superstevig, niets in de weg en ik snap niet dat iedereen tegenwoordig maar een djm 600 on stage wil hebben. Doe mij maar een Dateq XTC, Apollo, LPM of GPM.

Om je dan maar een pluim te geven Fredje wink ;) Ik vind het toch leuk dat een ouwe rot in het vak de cd-speler in zijn set opneemt, er zijn er zat die het niet doen. En ik denk dat mijn stelling dat je beter alleen met cd spelers kunt draaien voor jou niet opgaat. Voor de meesten echter onder ons (zeker de broekies die nu net beginnen) vind ik het vreemd dat ze tegenargumenten hebben. Ze zullen namelijk nooit datgene doen wat jij met vinyl uitspookt. Een cd speler voltstaat dan.

Edit, onze conversatie verloopt lekker, we posten steeds langs elkaar heen, ik pitch vaak bij als ik dingen door elkaar laat lopen die eigenlijk niet kunnen, het is een uitdaging, zeker weten! En misschien dat ik die inderdaad over 10 jaar nodig heb, maar voorlopig ben ik blij zoals het nu gaat qua draaien, ben er een heel eind in na 10 jaar, maar het zo gek zijn als een deur met hele gekke combinaties zal idd nog wel even op zich laten wachten wink ;)
Ik ben niet het eerste wereldwonder maar ben er wel geweest
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
2-3-2005 11:04
helemaal waar maar de jonkies nu die dat ook jaren gaan volhouden komen vanzelf op het punt waar ik nu zit wink ;)
En voor alle duidelijkheid,wat ik op vinyl doe doe ik(probeer ik zoveel mogelijk) op cd ook.
Het is geen kwestie van ik weet het beter of ik ben de beste.
Ik loop heel lang mee en heb ook heel veel geinvesteerd om te leren.
Voor niks draaien ergens-jaren lang!!!
AUB,op mn knietjes!!
Kansen gekregen en gepakt,maar kansen moet je zelf maken!!!
Commentaar of s een keer naar een disco of feest is niet wat je op weg helpt.
Tientallen keren meegeweest als manusje van alles met diverse dj's,voor een slok en een schouderklop.
Vele feesten gedaan zonder winstoogmerk voor mezelf!!
Je profileren en inzetten.
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
2-3-2005 11:16

fredje schreef:

Voor niks draaien ergens-jaren lang!!!
AUB,op mn knietjes!!
Maar dat is iets wat een hoop dj's (vooral in het allround circuit, maar ook in de dance) tegenwoordig niet meer begrijpen. Getuige sommige posts in het "wat kosten jullie nou"-topic.

Niet dat het iets met de cd-vinyldiscussie te maken heeft, maargoed.
DJ TimStandaard Lid
2-3-2005 11:22
Heb ook vaak ergens gestaan voor nop, gelukkig hoeft dat tegenwoordig niet meer, maar ik hanteer nog steeds geen Tiesto tarieven (kon ik het maar) prijs ik mezelf uit de makrt. Je moet nou eenmaal iets opbouwen, je komt eerst naar de mensen toe en daarna komen ze naar jou toe. En feestjes waar ik dik voor betaald krijg om mijn eigen ding te doen zijn nog steeds schaars bij mij. Moet heel vaak ook dingen draaien die ik zelf niet leuk vind maar het publiek wel. Maar het is gelukkig tegenwoordig ook niet meer zo dat ik een heel klein beetje voor dat soort feestjes hoef te vragen. Maar als het aan mij ligt, trance, de hele avond razz :p
FredjeStandaard Lid
Sinds: 2-3-2003
Laatste: 20-5-2008
2-3-2005 11:25
Helemaal waar.
Wij(Horeca) zijn eigenlijk helemaal klaar met jonge DJ's.
Helaas maar de realiteit.
Ze kunnen het t best,weten het meest en hoeven niets te weten.
Maar dat publiek de graadmeter voor alles is dat willen ze niet begrijpen,ik voed ze wel op of ik draai toch!! etc etc.
Dat het publiek jouw salaris betaald en jou naar de top kan brengen is gewoon niet uit te leggen.
Vanaf begin 90 maken we dat hier mee en is alleen maar erger geworden.
Horeca is DJ,zonder Horeca geen DJ,geen feest geen locatie,geen publiek!!

In mijn vriendenkring(DJ's en aanverwanten) is bijna geen animo meer om iemand verder te willen helpen.
Heel jammer,maar ik blijf hoop houden,af en toe kom je weer s iemand tegen waar wat inzit en bereid is om te leren.
Vandaar ook mijn post in Beachbop gebeuren.
Ik heb er heel veel op weg geholpen of de deur op een kier gezet en waarom-omdat ik zelf zo begonnen ben!!
Maar ik stoot de laatste jaren eigenlijk alleen maar mn kop angry word steeds teleurgesteld,men ziet gewoon niet in wat er in de echte wereld speelt.En die tendens zet hier in het westen alleen maar door,feest-locatie,aub laat me met rust.
Ja maar ik ga de tent volkrijgen etc etc,jongeman.....
waar jij nu mee komt dat doen wij al vanaf 1990 en we zijn er klaar mee!
groet
it's just one of those Day's ,they come and they Go.
DJ TimStandaard Lid
2-3-2005 11:29
Tis doodzonde, maar de die hard zet door en de jonge patser valt uiteindelijk af. Als een beginner geen kritiek kan horen en denkt de beste te zijn na een jaartje of 2, mij prima, maar volhouden ga je het dan niet. Ik ken er maar 1 of 2 die het al snapten na een half jaartje, precies speelden wat men wilde horen en retestrak konden mixen. Dit soort mensen zijn ontzettend schaars en de meesten denken dat ze dit al kunnen.

Anyway, maar weer on topic wink ;)
SylviaEx Lid
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
2-3-2005 11:38
Om de discussie maar weer even richting cd-vinyl te trekken: de vele gratis downloadopties maken het voor steeds meer broekies met meer attitude dan kennis van zaken veel makkelijker om ook te gaan draaien. Te makkelijk, denk ik wel eens.

Voor de komst van Napster en voor de komst van de cd-brander moest iemand eerst bakken en bakken met geld in een collectie pompen om uberhaupt ergens aan de slag te kunnen gaan. Want ja, met tien Hitzone-cd-tjes kom je er niet op een feest.

Iemand die bereid is om al zijn geld in een collectie te stoppen, is iemand die "het" heeft met muziek, iemand die er al het andere voor opgeeft, zal over het algemeen een diepgaande kennis ontwikkelen. En na het thuis grijsdraaien van die honderden cd's kunnen sommigen, als ze het leuk vinden, aan de slag gaan als dj.

Nu pleuren steeds meer drive-ins wekelijks van Kazaa de hele Top40 op een cd of een laptop en gaan aan de gang. Maar als je al die nummers niet uit eigen zak hebt hoeven betalen, dan zullen er een hoop tussenzitten die thuis nooit gedraaid worden, en dus niet gekend worden. Mensen ontwikkelen geen eigen stijl meer, want ja het kost toch niks dus waarom zou je nadenken over wat je op een cd zet, gewoon doen, gewoon draaien, ze dansen toch wel want het is bekend. Niks aan en zéker niet origineel.

Originele cd's, origineel vinyl; op papier maakt natuurlijk het niks uit. In de praktijk echter staat vinyl voor mij (naast pure geld-uit-de-zak-klopperij door de muziekindustrie) toch meer voor kwaliteit, verdieping, een soort retro-oergevoel, terug naar de basics van de echte liefhebber. Maar dat is heel persoonlijk en zal voor iedereen anders zijn.

Uiteindelijk bepaalt het publiek wat je waard bent. Punt uit razz :p .
DJ TimStandaard Lid
2-3-2005 11:59
Opzich vind ik de legale downloadopties wel veel waard. Ik trek wekelijks trance releases binnen van ats digital, beatport en audiojelly. Liever vanachter mijn luie stoel downloaden dan de boer op moeten, ik heb het meteen digitaal en hoef niks te digitaliseren. HEERLIJK!!
En het is nog goedkoper ook dan dat ik het op vinyl ga halen. Vroeg of laat wordt dit denk ik wel de tendens, alles wat op vinyl uitkomt zal dan ook als legale mp3 in 320 te downloaden zijn om dezelfde tijd als de vinyl release. Ik vind het een positieve ontwikkeling, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Er zijn zat tegenargumenten te bedenken.
Patrick van VugtStandaard Lid
Sinds: 31-1-2004
Laatste: 14-10-2008
3-3-2005 19:32

Sylvia schreef:

Originele cd's, origineel vinyl; op papier maakt natuurlijk het niks uit. In de praktijk echter staat vinyl voor mij (naast pure geld-uit-de-zak-klopperij door de muziekindustrie) toch meer voor kwaliteit, verdieping, een soort retro-oergevoel, terug naar de basics van de echte liefhebber. Maar dat is heel persoonlijk en zal voor iedereen anders zijn.
Hier ben ik het volkomen mee eens, ik denk ook niet dat vinyl helemaal gaat verdwijnen. Er zullen altijd mensen zijn die naar vinyl blijven grijpen. (like me)
Hoewel ik moet toegeven dat cd's verrekte handig zijn (geen hele koffer vol met maar 60 platen, die netzoveel weegt als een atoomonderzeeër) maar gewoon een koffertje met pakweg 100 cd's met ongeveer 1500 nummers er op...
*Quukske*
DannyK78Standaard Lid
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
7-3-2005 00:25
Ik merk dat er bij sommigen waaronder Dre en Sylvia begrip is voor de bedroom DJ die illegale downloads gebruikt.

Ik ben begonnen door stom toeval in een stamcafe. Met de aldaar aanwezige CD's op 2 hifi spelers en een krakend mengpaneel. Vlak daarna begonnen ook de downloads en na 2 jaar kwam de eerste supergoedkope thuismixset. Dus mij is de volgorde iets anders dan bedroom-dj en dan eerste optreden, maar met ongeveer 30 optredens per jaar voelde ik mij zeker geen pro aangezien de helft ervan al gratis was en andere helft voor 35 euro.

Ik begin (of maak het mezelf in elk geval wijs) dat ik nu de bedroom en beginner status begin te onrgroeien en ben begonnen met het "legaliseren" van mijn collectie. Dus zoveel mogelijk van mijn muziek op legale CD's zien te krijgen.

En ik kan je zeggen dat dat verdomde moeilijk is! Hoe kom ik in hemelsnaam aan 4 CD's vol aan illegale Bob Sinclair downloads terwijl ze bij midtown zeggen dat hij geen CD's heeft uitgebracht.

Van vinyl overzetten naar CD via de PC vind ik nog "eng" en ik weet niet of mijn 20 jaar oude platen speler nog wel strak op snelheid blijft afspelen.

Ik weet het, ik moet verder kijken dan ik nu doe, want verder dan een paar Hed Kandi CD's ben ik tot nu toe niet gekomen.

Leuk detail: als je 4 jaar lang eigenijk niets anders hoort dan MP3 in meestal 128kb/s dan merk je toch echt het verschil in qualiteit met een echte CD. Er zitten gewoon veel meer geluidjes in.

Ik denk dat ik maar eens een creditcard ga regelen, dat maakt het kopen via internet een stuk eenvoudiger.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag

Terug naar forum Reageer (zonder quote)