Forum > Algemeen Forum

Waar vervoeren jullie de drive in mee?

(2184 reacties. Pagina 155 van 219)
Moderator(s): Dré
YoghurtStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2002
Laatste: 6-8-2023
12-10-2010 18:36
Vergis je niet wat Transporters 2e hands kosten. Met 4000 euro koop je onder de Transporters alleen een barrel met schade dat al 4 ton heeft gelopen, de restwaarde ligt gewoon gigantisch hoog op deze bussen. Voor een beetje propere Transporter moet je echt wat meer centjes neertellen.

2e hands Vito's zijn misschien net voor dat bedrag te krijgen, maar let daarbij goed op roestvorming, dat is een bekend euvel bij oude vito's (vooral degene die in Spanje zijn gebouwd).

Beetje Scudo is wel te krijgen voor dat bedrag, Ford Transits ook, vraag bij Trafics en soortgelijken altijd goed naar de onderhoudsgeschiedenis en wat voor dingen er aan verspijkerd zijn, een bekend bij probleem bij deze wagens zijn de versnellingsbak (ergens rond de 130.000km) .
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
12-10-2010 18:47
Achtereenvolgens:

- Ducato / Boxer / Jumper: motorisch zeer goed, vooral de ongeblazen versies. Let op de roestduivel. Oude modellen zijn een beetje gedateerd.... De scudo/expert/jumpy is ook prima, maar mag maar 1100kg trekken. De 1.9d is wel lekker zuinig.

- Mercedes Vito / Sprinter: motorisch goed, maar roest speelt helaas veelvuldig op.

- Trafic / Vivaro / Primastar: motor prima, enkel de 6-bakken zijn soms problematisch. Zijn nog niet zo lang op de markt, dat je bussen met roest ziet. Als je een bus met een hoge km stand ziet, is het vaak de 80pk versie met 5-bak. De Renault master krijgt bij hogere kilometerstanden 'gedoe' met de verstuivers en de dieselpomp.

- Hi-Ace: Zo goed als onverwoestbaar, rijden vaak zonder noemenswaardige problemen naar 400.000km, maar roest krijgt op den duur ook vat op de auto.

- Transporter: De T4 is qua motoren niet slecht. De 2.5TDI is de mooiste motor, qua levensduur en kracht. Let op rottende wielranden en roest. Bij de T5 moet de 1.9TDI (80pk) behoorlijk werken in deze bus, is niet de meest geschikte motor. De LT is qua levensduur erg goed, maar hopeloos ondergemotoriseerd...

- Transit; mijn minst favoriete, maar dat is persoonlijk. Waterpomp gaat niet zo lang mee en de roestduivel komt vrij vlot langs.

- Hyundai H200; ik hoor wel eens van klanten dat na 200.000 km de fut er echt uit is en er dan veel problemen komen, maar zelf heb ik daar weinig ervaring mee...(met de auto)

Wanneer ik 4000 te besteden had (excl. btw?) dan zou ik uitkijken naar een ducato of een hi-ace. Maar helaas begint het pas bij 5000+ een beetje interessant te worden qua aanbod, dan kun je namelijk ook nog nette vivaro's etc. kopen. Wellicht is het dus verstandig om nog even door te sparen. Bussen beneden de 5000 zijn vaak afgebeuld, slecht in de lak, kilometers boven de 250.000 etc.

Als je wel gaat kijken naar een bus, gebruik dan je gezonde verstand. Als het te mooi lijkt, dan is het dat vaak ook. Als je de algehele staat een beetje bekijkt en je kijkt naar de km-stand, dan moet het plaatje kloppen. Een uitgeleefd interieur met een km-stand van 100.000 is niet logisch, etc. Luister goed naar de motor. Tikkende geluiden kunnen onbeduidend zijn, maar ook aangeven, dat de motor aan het eind van zijn latijn is.

Kijk vooral ook onder de bus. Hoe is de staat van de dragende delen? (Roest?) Hoe zijn de banden afgesleten? Liggen de plaatdelen een beetje netjes op zijn plaats? (Zijn de naden naast motorkap aan beide zijden even breed?) Wat gebeurt er, als je een noodstop maakt? Wanneer de bus dan 1 kant op duikt, kan het betekenen dat de bus schade gehad heeft. Dit geldt ook voor het loslaten van het stuur. Een beetje trekken mag wel, maar compleet van de weg raken is niet best.

Kijk ook even achter de tankklep. Slecht bijgewerkte schades komen daar vaak aan het licht, omdat ze vaak het deel van de tankdop niet netjes meespuiten. Last but not least; probeer eens te kijken of er boekjes zijn ingevuld en hoeveel eigenaren de bus gehad heeft. (op marktplaats wordt dit vaak aangegeven) Een bus met veel eigenaren kan wijzen op een probleemauto.

Veel succes!
I am a TimeDriver!
Watt-XtraStandaard Lid
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
12-10-2010 21:18
waar ook even rekening mee moet worden gehouden,

je zegt dat je de bus ook prive wilt rijden, dus moet je bijtelling gaan betalen over de catalogusprijs. Dit bedrag, ik meen 25% wordt bij je inkomen opgeteld.
Daarnaast, ik weet dat je beginnende ondernemer bent... let op dat je wel als volledige onderneming wordt gezien, dus je urencriterium moet kloppen, 1225 uur per jaar werkend aantoonbaar voor de belastingdienst. (jij doet een voltijd studie, dus ze kunnen zeker gaan twijfelen)

Mocht namelijk blijken dat je maar beperkt ondernemer bent, (voor de belastingdienst) dan kan het zomaar wezen dat je geen grijs kenteken mag rijden, en of je moet flink gaan bijbetalen.

Ontopic maar weer, het is nu wel mooi tijd om een nieuw voertuig aan te schaffen, prijzen zijn erg gekelderd! Waar je nu nog wel eens leuke deals kunt maken zijn de bedrijven waar de showrooms en of buitenplaatsen vol staan met auto's.. Een kleiner bedrijfje welke hoofdzakelijk in personen auto's handelt wil dat ene busje vaak ook wel graag kwijt.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
RoystraverStandaard Lid
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
21-11-2010 21:15
Ik heb een Hapert beestje gekocht.
Zal van de week even foto's maken, nog een jaartje wachten, en dan mag ik hem zelf rondrijden laugh :D
OnnogeelenStandaard Lid
Sinds: 18-4-2005
Laatste: 3-4-2018
22-11-2010 00:28
Leuke wagen, ga je zeker plezier van beleven! Rijden inmiddels 3 jaar in vrijwel exact dezelfde Hapert aanhanger rond, en doet nog altijd goed zijn best. Ligt super achter de wagen, en kan een goede stoot verdragen. 2 maanden geleden veren van de klep vervangen, omdat deze weinig baat meer hadden. Wordt echter wel 3 à 4x per week gebruikt. Verder geen problemen mee, zul je zeker gaan merken!

Edit: zie volgens mij wel dat je 2 deuren erin hebt zitten, en geen klep? Dan zul je het veren probleem dus niet tegenkomen, maar lijkt me wel lastig!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
22-11-2010 09:16

roystraver schreef:

Ik heb een Hapert beestje gekocht.
Vervang de koppeling wel even door een met slingerbegrenzing. Vooral als hij achter een personenwagen komt te hangen ben je erg blij met die verandering.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Dimi_vStandaard Lid
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
22-11-2010 10:03

onnogeelen schreef:

zie volgens mij wel dat je 2 deuren erin hebt zitten, en geen klep? Dan zul je het veren probleem dus niet tegenkomen, maar lijkt me wel lastig!
Ik heb juist een wagen met deuren gekocht en gekozen voor een oprijramp ipv een klep. De redenen: mij werd afgeraden om bij een hoogte van 150 een klep te nemen omdat de helling dan behoorlijk steil is (raad pas aan va een bouwhoogte van 180cm), en mijn wagen wordt zelfs nog 10cm lager gemaakt anders past ie niet in de garage sneaky :V Verder betaal je zo'n 600 euro voor zo'n klep maar blijkt wat betreft restwaarde weinig tot niets toe te voegen (ik ga er niet van uit dat ik hem weer snel weg doe, maar toch). Dan maar een ramp proberen razz :p
Jakkes72Standaard Lid
Sinds: 14-3-2004
Laatste: 8-4-2018
22-11-2010 12:58
Zelf heb ik er nog geen moment spijt van gehad dat ik een ramp heb.....
'k heb regelmatig de ramp door de (geopende) deur kunnen steken en dan lossen....
foto's:
klik
klik
klik

Gekocht bij www.aanhangcars.nl

De opstaande rand heb ik er door een vriend op laten lassen.
EAW JF260e / SB250 : was een lekker setje... Nu Brooklyn Audio..., een betere set
Dj-nspStandaard Lid
Sinds: 20-12-2008
Laatste: 21-3-2013
22-11-2010 16:44
glijd dat niet?
?Quote?
RoyStandaard Lid
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
22-11-2010 16:51
Groot voordeel van een ramp die niet aan je aanhanger vast zit is.. Dat hij niet aan je aanhanger vast zit laugh :D.

Moet je ergens in de locatie een klein trapje op of af of sta je op een podium dan kun je daar ook mooi de ramp voor gebruiken.
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)