Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 14 van 19)
Moderator(s): Dré
Andy S&LStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-2-2006
Laatste: 28-12-2018
Berichten: 275
28-3-2008 12:09
Gefeliciteerd!

Is het zo'n grote moeite om dit uitteprinten? wink ;)

Het mag digitaal, maar een pc-crash of een kwijtgeraakte usb-stick kan een hoop stress veroorzaken...
Twitter mee met @andycobbennl
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
28-3-2008 12:12

Marc Ebbers schreef:

Dit is geregeld

Maar Ik moet mijn facturen 7 jaar bewaren, dit mag ook digitaal neem ik aan?
Het kan zijn dat de inspecteur daar geen genoegen mee neemt. Ik heb er echter voor gekozen om het toch digitaal te bewaren. Als de inspecteur daar bij controle geen genoegen neem neemt dan mag hij ze natuurlijk te plekke alle 10.000+ x aantal jaargangen die hij wil controleren afdrukken (papier en toner genoeg op voorraad (hoop ik)).
En is een digitale factuur die naar de klant wordt gemaild voldoende of moet ik deze zwart op wit meegeven?
Wij versturen facturen digitaal (met als optie een papieren factuur tegen betaling). Momenteel zijn ze nog wel "open" (en ik weet niet of dat eigenlijk wel mag) maar we zijn bezig met een systeem waarbij ze digitaal gecodeerd worden verstuurd (en dus niet meer te hacken/veranderen zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
28-3-2008 12:41
Ik weet toevallig dat webreus ook digitaal factureerd, deze zijn zover als ik weet ook niet gecodeerd.

Dus dan worden het denk ik digitale Facturen.

(Het mooiste zou zijn een php/asp site waarbij automatisch de factuur gegenereerd word, en verzonden.

Ook leuk is de digitale handtekening, dan kun je het contract ook digitaal ondertekenen.)

Maar ik moet even reel blijven aan z'on site hangt ook een kostenplaatje, dus voorlopig nog niet helaas.

Al denk ik er weleens overna.
Focus on the customer and the rest will follow.
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
28-3-2008 21:14

Marc Ebbers schreef:

Ik weet toevallig dat webreus ook digitaal factureerd, deze zijn zover als ik weet ook niet gecodeerd.

Dus dan worden het denk ik digitale Facturen.

(Het mooiste zou zijn een php/asp site waarbij automatisch de factuur gegenereerd word, en verzonden.

Ook leuk is de digitale handtekening, dan kun je het contract ook digitaal ondertekenen.)

Maar ik moet even reel blijven aan z'on site hangt ook een kostenplaatje, dus voorlopig nog niet helaas.

Al denk ik er weleens overna.
Webreus...sad :( (Maar dat terzijde)

Wanneer je facturen via de mail gaat versturen, die nog niet betaald zijn, dan kun je er vergif op nemen, dat je erg lang moet wachten op je geld / de wereld herinneringen en aanmaningen verstuurd. Als ik kijk naar mijn eigen situatie, dan merk ik dat ik facturen die ik per mail ontvang ongemerkt vergeet te betalen. Dat heeft in mijn ogen een aantal oorzaken:

1. Je moet een aantal handelingen verrichten om de factuur toch op papier te krijgen, zodat hij in de administratie kan worden ingeboekt. (Vind onze accountant leuk) Deze handelingen zijn ietwat omslachtig, in verhouding tot het openen van een envelop, dus ik wil het uit gemakzucht wel eens 'vergeten'.

2. Je mails kunnen in spamfilters blijven hangen, waardoor de klant je factuur niet eens ontvangt. En geloof me, de gemiddelde klant is niet echt ingesteld op het ontvangen van facturen per mail. Het 'vermogen' van de gemiddelde mens om met een computer om te gaan is lager dan wij ons vaak voorstellen. Ze weten dus niet eens, dat mails in spamfilters kunnen blijven hangen.

3. Pas bij het versturen van de herinnering, gaat er een lampje branden over jouw mail, die is de vorige keer omdat er bijvoorbeeld een telefoontje tussendoor kwam vergeten...Klinkt misschien lullig, maar als ik bijvoorbeeld jouw mail zie binnenkomen en er op klik om hem te bekijken en er belt juist op dat moment een klant die mij 10 minuten bezig houdt, dan ben ik bang dat ik niet altijd in staat ben om daar verder te gaan, waar ik voor het telefoontje kwam, opgehouden ben.

Ik heb dus het liefst gewoon een factuur per post. Deze ontvang ik, rubriceer ik op datum 'te betalen voor...', boek ik in en betaal ik netjes op tijd. Ik wil niet beweren, dat het bij iedereen zo verloopt, maar in mijn geval is dit nu al een paar keer voorgekomen. Als ik een emailfactuur niet direct print en inboek, gaat het mis. Ik wil er best tegen wedden, dat er meer mensen zijn, die dit overkomt.

Kijk, voor vooruitbetaalde facturen (ideal etc.) is deze werkwijze prima. Mensen hebben al betaald en hebben vaak al tig meldingen gehad, die geprint niet zouden onderdoen voor een factuur. Alleen, bij verkopen op rekening zou ik er niet gauw aan beginnen. Daarbij komt ook, dat het je dan meer geld en tijd kost om het allemaal uit te pluizen en de herinneringen te versturen, dan een pak papier en een tonercartridge.

---

Over een digitale boekhouding; ik heb nog niet meegemaakt, dat een belastinginspecteur alle facturen wilde gaan inzien...meestal doen ze wat steekproeven op basis van bijvoorbeeld bankafschriften, v+w rekening. Stel je hebt in een bepaald jaar ene giga order gehad, dan zal hij je gewoon naar die factuur kunnen vragen. Als jij die dan alsnog uit je systeem tovert en hij verschilt niet met je bankafschrift qua bedrag, dan zal de belastinginspecteur er vast niet moeilijk over doen. Helemaal niet als blijkt, dat je boekhouding verder gewoon goed in elkaar zit en er geen gekke dingen in staan. Maarrrr....de belasting zou de belastinging niet zijn als ze er wel moeilijk over kunnen gaan doen. De ene inspecteur is de andere namelijk niet...

John
I am a TimeDriver!
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
31-3-2008 10:41
Ik heb de facturen ook liever per post, omdat ze inderdaad toch op papier moeten komen voor de boekhouding. Nou is het niet zo'n moeite om 'm even uit te printen, maar ook ik vergeet dat wel eens. Ik heb daar in het verleden ook regelmatig problemen mee gehad met mijn oude hosting, die stuurde ook alleen maar facturen per mail. Mijn huidige host stuurt ze zowel per mail als per post.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
7-5-2008 12:08
Ik voer momenteel zakelijke activiteiten op een pricve rekening uit.

Dit is niet heel erg handig, Maar mag het wle gewoon?(Daarmee bedoel ik of de Bank het accepteerd?)

Alvast bedankt,
Marc
Focus on the customer and the rest will follow.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
8-5-2008 11:24
ja hoor, ik zou niet weten waarom niet. Zal de bank een zorg wezen waar dat geld vandaan komt. Alleen de belasting accepteert in sommige gevallen alleen aftrekposten die van een zakelijke rekening betaald zijn (bijvoorbeeld tankbonnetjes).

Een zakelijke rekening is voor jezelf gewoon makkelijk om het overzicht te houden en het staat wat professioneler en duidelijker als klanten je bedrijfsnaam moeten invullen bij de ontvanger in plaats van jouw prive naam.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
8-5-2008 20:18

YourLiVe schreef:

ja hoor, ik zou niet weten waarom niet. Zal de bank een zorg wezen waar dat geld vandaan komt. Alleen de belasting accepteert in sommige gevallen alleen aftrekposten die van een zakelijke rekening betaald zijn (bijvoorbeeld tankbonnetjes).

Een zakelijke rekening is voor jezelf gewoon makkelijk om het overzicht te houden en het staat wat professioneler en duidelijker als klanten je bedrijfsnaam moeten invullen bij de ontvanger in plaats van jouw prive naam.
Ik heb geen zakelijke rekening, en trek alles af (...) nooit problemen mee gehad.
Een enkele ( hooguit 1x per jaar ) klant vult de naam verkeerd in, maar als jij het op al je briefpapier etc. gewoon duidelijk vermeld, is er niets aan de hand.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er nooit in verdiept heb of het handig zou zijn, en wat de kosten van zo'n zakelijke rekening zijn.
Als het niet te duur is, kan ik er nog eens over nadenken. ( iemand idee?? ).
Van de andere kant gaat het al jaren goed, dus wat zou ik me druk maken?
Alles komt goed....
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
8-5-2008 21:18
Een zakelijke rekening zijn meer kosten aan verbonden ( in ieder geval bij de Rabobank) zo moet je kleine bijdrages betalen voor het storten van geld via de flappentap, gebruik van internetbankieren etc. iets wat bij een prive-rekening niet zo is.

Zolang je verder weinig contact hebt met je bank hoor je ze er niet over als je zakelijke transacties over een particuliere rekening doet, echter als je al es een keer op de koffie bij zo een piet daar heb je wel kans dat ze erover beginnen en je de rekening over moet zetten naar zakelijk. Maar dan kan je alsnog prive transacties uitvoeren op je zakelijke rekening natuurlijk wink ;)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
8-5-2008 23:34

CyberDance schreef:

Een zakelijke rekening zijn meer kosten aan verbonden wink ;)
Dank u wink ;)
Moet ik nog uitleggen wat ik er mee doe, of heb je 'm al door? laugh :D
Alles komt goed....

Terug naar forum Reageer (zonder quote)