Forum > Newbie Forum

Wanbetalers

(243 reacties. Pagina 13 van 25)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
28-4-2009 22:59

Stimp schreef:

alsof ik zoiets echt zou doen. shut up :X
Een forum werkt daarin net even wat anders dan een praatje met vrienden in de kroeg. Wat je hier schrijft, staat als een huis en daar reageren mensen op, gewoonweg omdat ze degene achter de bijdrage niet altijd kennen en er geen ruimte is voor de relativering of een cynische glimlach zoals je die wel hebt tijdens een irl gesprek.

Dat is iets waar je je bewust van moet zijn op het moment dat je bepaalde uitspraken doet op internet.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-6-2009 15:15
Ik heb toch ook nog even een vraagje, maar eigenlijk om het omgekeerde.
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een bestelling gedaan bij een leverancier voor een product, deze heeft ons mondeling toegezegd dat dit €787,50 ging kosten. Nadat wij de order geplaatst hadden en materiaal binnen kregen, ontvingen wij een factuur van maar liefst €2194,56

Leverancier houdt vol dat de eerste toezegging nooit gedaan is en dat wij fout zitten.

Wij hebben binnen de gestelde termijn keurig €787,50 overgemaakt en de firma er meerdere keren op gewezen dat er wel degelijk een afspraak was over de eerstgenoemde prijs (is door 2 personen van onze firma in een fysiek gesprek met de leverancier afgesproken).

Inmiddels hebben we een vertegenwoordiger van de leverancier hier gehad, tig telefoontjes gepleegd, telkens met de belofte dat ze het zouden uitzoeken en dat ze ons zouden terugbellen.
Nu maanden later krijgen we een telefoontje dat er nog steeds betaald moet worden door ons en dat er geen korting gegeven kan worden op de factuur.

Ik was in ieder geval zeker niet van plan om het resterende bedrag te gaan betalen (zoals gezegd, het materiaal dat wij geleverd hebben gekregen is door ons betaald tegen de prijs zoals afgesproken).

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-6-2009 15:28
Als de door hen gerekende (factuur)prijs conform hun huidige prijslijst is en je hebt geen bewijs van je mondelinge prijsopgaaf vrees ik dat je toch echt zult moeten gaan betalen en absoluut niet sterk staat..
Light Image
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
18-6-2009 15:49
Ik ben het met Jeroen eens, het probleem van mondelinge afspraken is dat je het moelijk kan bewijzen. Maar heb jij niet voor ontvangst van de spullen moeten tekenen ofzo? Er zal toch wel een document zijn waar op staat welke spullen tegen welke prijs geleverd zijn en waar jouw handtekening onder staat? Waarom heb je de spullen dan niet gewoon teruggestuurd?
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-6-2009 15:49
Zie die prijsafspraak maar eens aannemelijk te maken bij de rechtbank. Het geleverde retourneren zal na een half jaar ook wel problematisch zo niet onmogelijk zijn, dus de kans dat je het bokje bent is zeer reëel. Eerlijk gezegd had ik bij de eerste lucht van onraad het hele zaakje meteen geprobeerd terug in te leveren in plaats van het een half jaar te laten doorsudderen.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-6-2009 16:40

hugovanmeijeren schreef:

Nadat wij de order geplaatst hadden en materiaal binnen kregen, ontvingen wij een factuur van maar liefst €2194,56
Waarom heb je het toen niet direct teruggestuurd?

Martin.
kvm entertainment
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-6-2009 17:03

hugovanmeijeren schreef:

€787,50 ging kosten
.....
factuur van maar liefst €2194,56
Het is me ook nogal een verschil trouwens.

If something is too good te be true...
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-6-2009 22:22
Terugsturen werd een beetje lastig aangezien het een partij hout betrof dat niet bij ons afgeleverd werd maar bij een andere firma. Tegen de tijd dat de factuur binnen was waren die platen al in hele kleine stukjes gesneden. sneaky :V

Aan de andere kant: volgens mij is een mondelinge afspraak gewoon bindend, maar dan moet je wel een getuige hebben en die is er.

Wat ik vermoed dat er gebeurd is is het volgende: de levering zou via de leverancier eerst bij producent 1 gehaald worden, maar deze ging failliet. Na lang wachten is de levering bij producent 2 besteld en afgeleverd.
Waarschijnlijk waren de prijzen bij producent 1 de aan ons genoemde prijzen en bleek dit (achteraf) bij producent 2 een stuk duurder te zijn.
Er is echter NOOIT aan ons meegedeeld dat de prijzen gestegen zijn.

Verder betreft het een product dat niet in het standaard assortiment van de leverancier zit, dus er is ook geen prijslijst.

En ja, je kunt wel zeggen: 'too good to be true' maar als mij een prijsopgaaf gedaan wordt (die gewoon zeer redelijk was, niet belachelijk goedkoop maar ook zeker niet te duur) dan ga ik er echt niet vanuit dat ik een factuur van bijna het driedubbele ontvang.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
18-6-2009 23:00

hugovanmeijeren schreef:

Aan de andere kant: volgens mij is een mondelinge afspraak gewoon bindend, maar dan moet je wel een getuige hebben en die is er.
Correctie: een niet belang hebbende getuige. Zie een rechter daar maar eens van te overtuigen.

hugovanmeijeren schreef:

En ja, je kunt wel zeggen: 'too good to be true' maar als mij een prijsopgaaf gedaan wordt (die gewoon zeer redelijk was, niet belachelijk goedkoop maar ook zeker niet te duur) dan ga ik er echt niet vanuit dat ik een factuur van bijna het driedubbele ontvang.
Het is niet voor niets dat offertes doorgaans schriftelijk worden afgegeven.
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
18-6-2009 23:12

Sylvia schreef:

Correctie: een niet belang hebbende getuige. Zie een rechter daar maar eens van te overtuigen.
En wanneer is iemand niet belang hebbend? In ons geval is de getuige overigens een familielid en géén vennoot. Misschien dat dat nog handig is om te vermelden.

En inderdaad, waren er schriftelijke afspraken opgesteld dan zouden we nu dit probleem niet hebben. Aan de andere kant wil ik nog wel een beetje vertrouwen hebben in de medemens, maar zaken zoals deze maken het daar niet beter op.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Terug naar forum Reageer (zonder quote)