Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 13 van 19)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 13473
8-3-2008 19:40
Ik zou niet meer zonder willen. De kassa heb ik uitbesteed aan de Rabobank (secure server en applicatie). Voor kosten kun je het beste informeren bij je bank. Reken op ca. 40 euro per maand + 50 cent per transactie.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 9491
10-3-2008 11:30
Het zelfde ben je kwijt om een pinapparaat per maand te leasen....
En de transakties zijn dan iets goedkoper.
Zelf heb ik er eentje ooit aangeschaft, en betaal alleen jaarlijks 200 euro onderhoud en service..
Ongeveer de helft van de klanten maakt bij mij gebruik van pin aan het einde van de avond en is er dan zeer over te spreken.

Maar voor optredens die je vooruitbetaald wilt hebben, zou ik gewoon een rekening bijsluiten bij het kontract,
waar je in zet dat het voor een datum betaald moet zijn.

Dat meteen afreken via i deal, is meer voor webshops.
Als je dat bij een boeking doet, lijkt het mij erg dwingend over komen.
En er is nnog een juridische haak, men heeft het recht om bij een internet aankoop de zaak binnen een bepaalde tijd ongedaan te maken....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-3-2008 10:47
Ik heb ook eens een vraagje met betrekking tot de belastingdienst.

Van de week kreeg ik een brief van hen met het verzoek een gespecificeerde werkuren verantwoording te overhandigen. Het betreft een verantwoording over het jaar 2005, is tevens het jaar waarin ik ben begonnen.

Nu heb ik wel een gedeelte genoteerd van de zaken die ik gedaan heb, echter zit ik hiermee niet aan de normering van 1250 uur.
Heeft iemand dit ook al eens gehad en zo ja hoe opgelost? Heeft betrekking op de zelfstandigheids aftrek.

Noteren jullie verder jullie gewerkte uren?
Belletje naar mijn boekhouder leverde het volgende op: belasting gaat uit van een uurloon van 30 euro ongeveer, rekensommetje: 1250*30 is 37500 euro. Heb je een dergelijke omzet of meer dan zal er geen vraag meer zijn naar urenverantwoording, zit je eronder dan kan het goed wezen dat je je uren moet verantwoorden.

Hoe hebben jullie dit geregeld? Kan mij voorstellen dat er vele drive-ins zijn die deze omzet niet halen..
Let op geldt alleen als je gebruik maakt van de zelfstandigheidsaftrek, kleine, startende ondernemers.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 27-9-2024
Berichten: 5308
12-3-2008 11:24
Bij een lage omzet stelt de belastingdienst vaak de vraag hoeveel uur er is besteed. Logisch, als jij het hele jaar maar € 5.000 omzet hebt gedraaid is het niet direct aannemelijk dat je heel veel tijd daaraan hebt besteed. Het kán natuurlijk wel, maar je hebt de schijn tegen.

Bijna geen ondernemer houdt zijn bestede uren precies bij. Naar eer en geweten inschatten dus én je inschatting kritisch bekijken (dat doet de belastingdienst nl. ook). Als je je staatje hebt gemaakt wil ik er wel even naar kijken.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-3-2008 12:03
hallo victor,

bedankt voor het aanbod, ik weet gewoon dat ik in 2005 inderdaad geen mega omzetten heb gehaald. mede doordat ik ook begonnen ben per mei, met terugwerkende kracht, ik had nog een baan voor 3 dagen en ging een dag in de week naar school, mijn belastingadviseur, accountant heeft echter wel de zelfstandige aftrek toegepast. Het geheel ligt nu bij hem en wordt bekeken. 2006 zal een twijfel geval worden, maar indien ik mijn nieuwe opleiding, (inmiddels 3de leerjaar) mee mag rekenen omdat het ten goede komt voor de onderneming dan is er geen probleem en heb ik er gewoon recht op. 2007 is absoluut geen probleem en zal ik niet lastig worden gevallen door de Belastingdienst laugh :D

Wil er vooral mee aangeven dat je dus ruim 2 jaar na dato gewoon een brief van de belastingdienst kunt verwachten en effe nog meer gegevens ter beschikking moet kunnen stellen. Is meteen een aandachtspunt voor beginnende drive-inns, verhuurders die willen inschrijven.

Maar had graag ook andere gehoord hoe zij dat aanpakken?
wel of geen zelfstandige aftrek, (kleine ondernemers regeling). En of iemand al eens een zelfde brief heeft ontvangen en hoe dit opgelost.

Voor mij houdt het waarschijnlijk in dat ik een gedeelte terug moet betalen.

ps: onder uren vallen ook: reisuren, voorwerk uren, boekhouding, overleg, inpakken, schoonmaken en onderhoud enz. Dus niet alleen de uren op klus. (Het moet wel in verhouding zijn natuurlijk) laugh :D Dus niet 8 uur voorwerk en 2 uur draaien.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
12-3-2008 12:11

Watt-Xtra schreef:

Dus niet 8 uur voorwerk en 2 uur draaien.
Maar hoe controleert men dat? Jij schrijft toch gewoon 10 uur?

Overigens vind ik 8 uur voorwerk nog wel weinig voor sommige klusjes. Vorige week een Apres Ski feestje (had ik nog nooit gedaan) en daar is echt wel meer dan 8 uur voorwerk in gaan zitten. De klus zelf kwam uit op een klein uurtje, want toen ik op locatie kwam kreeg ik te horen dat het niet doorging... angry
(Gelukkig wel betaald... Maar daar konden ze ook niet onderuit.)
MartinusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-8-2006
Laatste: 23-6-2021
Berichten: 118
12-3-2008 15:17
Dus het voorwerk en dingen als inkoop, mixes oefenen, website bijwerken etc. reken je gewoon tot de gewerkte uren?

Ik heb mij per februari 2008 ingeschreven, en op het formulier aangegeven dat ik 8 uur per week in de onderneming werk. Daarentegen is de totale omzet geschat op ongeveer 12 shows per jaar, en dan nog niet eens uitgebreide.

De Kleine Ondernemers Regeling ga ik WEL toepassen. Dan krijg ik dus ook een vergelijkbare brief?
"Luck is when preparation meets opportunity" (Seneca)
Tom1984Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 24-9-2024
Berichten: 172
12-3-2008 20:22
Nee, want de Kleine ondernemersregeling staat los van de zelfstandigenaftrek die hierboven werd aangekaart. In dat laatste is het inderdaad de norm dat je minimaal x aantal uren in het jaar hebt besteed aan je onderneming. Aan die voorwaarde hoef je niet te voldoen om gebruik te mogen maken van de KOR.

martinus schreef:

Dus het voorwerk en dingen als inkoop, mixes oefenen, website bijwerken etc. reken je gewoon tot de gewerkte uren?
Ja.
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-3-2008 21:24

tom1984 schreef:

Nee, want de Kleine ondernemersregeling staat los van de zelfstandigenaftrek die hierboven werd aangekaart. In dat laatste is het inderdaad de norm dat je minimaal x aantal uren in het jaar hebt besteed aan je onderneming. Aan die voorwaarde hoef je niet te voldoen om gebruik te mogen maken van de KOR.

martinus schreef:

Dus het voorwerk en dingen als inkoop, mixes oefenen, website bijwerken etc. reken je gewoon tot de gewerkte uren?
Ja.
A heb ik dus een aantal dingen door elkaar gehaald, ik heb het dus inderdaad over de urennormering... 1200 zoveel uur per jaar. Dit dus gekoppeld aan de zelfstandigenaftrek. Ik laat nog even weten hoe het precies afloopt, geheel ligt bij de boekhouder, accountant en die zorgt voor een oplossing. happy :)

Over voorwerk, tuurlijk heeft de ene klus meer voorwerk als de andere. Wanneer je decoratie op maat maakt bijvoorbeeld dan uit dit zich meestal ook in de prijs..

Mijn punt, 10uur voorwerk schrijven voor een bedrag van 100 euro zou niet verstandig wezen, omgerekend is dat belastingtechnisch slechts 10 euro de uur, kosten en dergelijke daar nog buiten gelaten.. Met een urentarief van 30euro (gebruikt door de belastingdienst) kom je er dus nooit aan. Vandaar mijn eerdere 30.000 euro aangehaald.
Zit je rond dit bedrag of erboven zul je geen problemen ondervinden met urenverantwoording.
Let op alleen van toepassing indien er zelfstandigenaftrek heeft plaatsgevonden!!

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken.. Makkelijk is anders!! laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Marc EbbersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2005
Laatste: 17-1-2023
Berichten: 598
28-3-2008 11:58
Dit is geregeld

Maar Ik moet mijn facturen 7 jaar bewaren, dit mag ook digitaal neem ik aan?

En is een digitale factuur die naar de klant wordt gemaild voldoende of moet ik deze zwart op wit meegeven?

Alvast bedankt happy :)
Focus on the customer and the rest will follow.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)