Forum > Geluid

Welke keuze X-15B, X-15HL of X-18B??

(126 reacties. Pagina 13 van 13)
Moderator(s): Dré
Dj FlashlightStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2003
Laatste: 22-12-2022
Berichten: 202
11-10-2011 16:56
De LB-184 toevallig?
ja...
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
12-10-2011 12:50
Ja, die is het, alleen met een ander front. Met 450 w rms gaan die kastjes al aardig te keer! Dan dansen ze zowat van hun plek af. Erg leuke subs iig!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 1233
29-11-2011 17:45
Hallow.

Zou er binnenkort nog eens een keer zo'n DAP testdag georganiseerd worden zou ik graag eens langskomen.
Ik ben heel langzaamaan mijn installatie aan het uitbreiden, ondertussen 2 stuks ax-10 (als dj monitor) en 2 stuks x-15.
De versterkers heb ik ook al liggen, nu enkel nog subwoofers, flightcases / rack en een speakermanagement system.
Wat betreft de subwoofers zit ik aan de x-reeks van Dap te denken, echter hier in de buurt (Leuven, België) zijn er weinig serieuze Dap dealers te vinden (lang leve JB-Systems). Ik kan dus ook nergens eens testen of luisteren. Nu heb ik al een mail gestuurd naar Highlite of ik hun open dag eens mocht bezoeken, helaas, enkel voor genodigden. Voor het speakermanagement system heb ik de Behringer dcx2496 op het oog, maar sta volledig open voor suggesties. Ik volg dan ook nieuwsgierig de discussies over de voor en tegens, echter ontbreekt het mij aan kennis om al die technische details te ontleden. Het is de bedoeling om de installatie te gebruiken voor privéfuiven, occasioneel verhuur of ontlening en enkele keren per jaar als pa voor evenementen georganiseerd door de lokale vrije radiozender van Leuven. Uiteraard is dat telkens op akoestisch oninteressante plaatsen als een fuifzaal, leegstaande loods, oude schuur of (wie weet) een keer buiten. De versterkers die ik gebruik, of ga gebruiken, zijn allen van JB-Systems.
Een C2-450 voor de twee ax-10, een C2-800 voor de x-15 en een ps1000 die bedoeld is voor subwoofers. Reden voor mijn keuze: in mijn ogen zijn dit degelijke bakken die behoorlijk presteren, en ik kwam ze (gebruikt) tegen voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Free beats!
Mc-sjengStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2008
Laatste: 9-7-2024
Berichten: 276
29-11-2011 20:16
Hallo Erwin,

Als ik je een advies mag geven, als je de ruimte en het vervoer hebt, koop 2 of 4 X-15HL kasten. Mits je natuurlijk met 2 man bent tijdens het opbouwen/ afbreken, alleen zijn die lompe kisten niet te hanteren.
Je huidige apparatuur voldoet, alleen kunnen de subs meer vermogen happen, mocht je 4 subs gaan kopen, een 2de ps-1000 zou zeker aan te raden zijn.
Even ter vergelijk, had zelf 4 hl kasten aan een vision 3500 hangen, ook 1 kast per kant(1200watt rms) met de clip ledjes zacht oplichtend geen enkel probleem!

Groet Jeroen.
Helaas gaat de cursus omgaan met teleurstellingen door omstandigheden niet door.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 1233
1-12-2011 16:48
Dag Jeroen.

Niet dat ik je oordeel in twijfel wil trekken, maar ik zou liefst eens luisteren naar zoiets. Al was het maar omdat smaken kunnen verschillen. Helaas is dat hier in de buurt onmogelijk.
Verder neem ik aan dat deze subwoofers wel zullen presteren op dansmuziek, maar kunnen ze bijvoorbeeld ook gebruikt
worden voor bands?
Free beats!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 1233
3-12-2011 13:47
Enfin, een Dap testdag georganiseerd door leden van dit forum zit er (voorlopig) dus waarschijnlijk niet meer in, concludeer ik uit het stilzwijgen.
Ik zal dan proberen ergens bij een grote zaak waar Dap verkocht wordt een demo'tje te regelen.
Hier in België zal dat niet mogelijk zijn, dus suggesties iemand voor een locatie net over de landsgrens?
New-line zou ik graag eens bezoeken, maar Friesland is me toch net ietsje te ver...
;)
Free beats!
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 8-7-2024
Berichten: 1233
15-12-2011 17:28
Ik zou toch graag nog wat doorbomen op dit onderwerp.
Ondertussen ben ik een setje x-15bhl's tegen het lijf gelopen, weliswaar gebruikt, maar toch nog in orde, en heb geen moment getwijfeld en ze gekocht. Een korte luistertest heeft me overtuigd, voor zover ze relevant was.
Nu zit ik met een aantal vraagjes. Wat mij het meest verbaasde was dat degene die ze verkocht, ze altijd passief heeft gebruikt in combinatie met x-15 topkasten, en zo heb ik ze ook beluisterd. Maar vergis ik mij nu ontzettend of hebben die x-15bhl's nu toch een ingebouwde filter? Hoe dan ook, ik ga zelf actief filteren, en zoals voorheen al aangegeven dacht ik hierbij aan de Behringer dcx2496, onder andere wegens de overwegend positieve reacties her en der. Nu is actieve filtering voor mij een volledig nieuw iets, evenals een pa setje met vier subwoofers, dus ik sta open voor tips and tricks wat betreft instellingen, opstelling etc.
Ik lees bijvoorbeelds dat er veel gewerkt word met twee subs per kant onder een topkast. Dat resulteert in (correct me if i'm wrong) een grotere hoornmond en dus meer volume/druk en een verlaging van de onderste frequentie. er vanuit gaande dat tonen beneden de 130 Hz niet richtingsgevoelig zijn (wederom iets dat ik gelezen heb) kan ik dan niet beter mijn vier subwoofers in het midden naast elkaar, of twee aan twee zetten voor een nog beter resultaat?
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)