Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe top/line-array kast ( 4x8" )

(139 reacties. Pagina 13 van 14)
Moderator(s): Dré
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
14-4-2011 12:19

PvG schreef:

Met akoestisch koppelen van 2 drivers bedoel ik dat het rendement van de drivers omhoog gaat. 3dB extra winst naast het feit dat je 3dB output wint omdat je het dubbele vermogen uitstuurt: 2 subs naast elkaar geven 6dB meer output dan 1 sub.
Gaat het rendement van 2 HF compressiedrivers ook met 3dB omhoog als de hoornmonden "koppelen"? Mijn buikgevoel zegt van niet, omdat de compressiedriver nagenoeg geen drukverhoging "ziet" bovenop de drukverhoging door de compressie (m.a.w. verwaarloosbaar)?? Iemand die weet hoe het zit?
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Maar akoestische koppeling is gewoon interferentie. Als je een golffront hebt waarbij alle golven in fase zijn (kunnen we vanuit gaan bij waveguides) en je maakt dat golffront twee keer zo lang krijg je door de destructieve en constructieve interferentie een theoretisch half zo grote spreiding en daardoor een verdubbeling van de geluidsdruk. Míjn onderbuikgevoel zegt dat de directiviteit van een bron daar niks(of weinig) aan af doet. (Ga maar na, op een bepaalde afstand vanaf 2 drivers onder dezelfde hoek overlappen ze elkaar bijna volledig) Sterker nog, de directiviteit van een bron wordt ook al verkregen door dit principe.

De vraag is of alle waveguides ook op 1 lijn in deze kast zitten. Zo ja, dan heb je wel de akoestische koppeling maar een vrij minieme verticale spreiding in de hoge frequenties.

PvG schreef:

Als je echt veel van deze drivers hebt: ja, je hebt dan zoveel over in het hoog dat je het ook niet zo zwaar hoeft te belasten en dus best de kantelfrequentie wat lager kunt leggen. In deze set zitten er echter (vooralsnog) maar 2 per kant...
Verder is de 4510 bij 1kHz nog niet op volle sterkte, dus is het waarschijnlijk makkelijker de response recht te krijgen door vanaf 2kHz te crossen.
Je noemt zelf 134dB voor het laag en 137dB voor het hoog (uitgegaan van 2 hoogdrivers). En dat in een 3-weg set met kantelfrequenties op 125Hz en 1-1.5kHz mid en hoog ongeveer hetzelfde *gemiddelde* akoestische vermogen moeten kunnen produceren. Nou zit het HPF op de 8" speakers in dit geval waarschijnlijk wat hoger maar de natte vinger zegt toch wel dat er ook wel iets lager gecrosst kan worden. Maar dat hoeft natuurlijk niet meteen 1kHz te zijn. wink ;)
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
15-4-2011 00:41

René Eppink schreef:

PvG schreef:

Met akoestisch koppelen van 2 drivers bedoel ik dat het rendement van de drivers omhoog gaat. 3dB extra winst naast het feit dat je 3dB output wint omdat je het dubbele vermogen uitstuurt: 2 subs naast elkaar geven 6dB meer output dan 1 sub.
Gaat het rendement van 2 HF compressiedrivers ook met 3dB omhoog als de hoornmonden "koppelen"? Mijn buikgevoel zegt van niet, omdat de compressiedriver nagenoeg geen drukverhoging "ziet" bovenop de drukverhoging door de compressie (m.a.w. verwaarloosbaar)?? Iemand die weet hoe het zit?
Ja ik begrijp wat je bedoelt. Maar akoestische koppeling is gewoon interferentie. Als je een golffront hebt waarbij alle golven in fase zijn (kunnen we vanuit gaan bij waveguides) en je maakt dat golffront twee keer zo lang krijg je door de destructieve en constructieve interferentie een theoretisch half zo grote spreiding en daardoor een verdubbeling van de geluidsdruk.
Hmm. We zeggen nog niet hetzelfde. Ik doel niet op interferentie, maar op efficientie van de driver: hoeveel elektrische energie wordt er omgezet in (totale) akoestische energie. Jij zegt: half zo grote spreiding en daardoor een verdubbeling van de geluidsdruk (je bedoelt +3dB neem ik aan? happy :) ). Maar dan is de totale akoestische energie nog steeds gelijk toch: 2 keer zoveel akoestisch vermogen door het halve oppervlak? Dan is het rendement niet toegenomen in mijn ogen, je hebt alleen het geluid meer gericht.

Als je 2 subs naast elkaar zet en er 100 Watt totaal elektrisch vermogen in stopt (50W per sub), win je 3dB t.o.v. 1 sub waar je 100 Watt in stopt doordat de drivers ingeval van 2 subs een hogere akoestische impedantie zien (neem even aan dat het BR kastjes zijn en dat de uitgestuurde golflengtes veel langer zijn dan de subs en dat er dus geen interferentie optreedt). Hier is het rendement dus wel verdubbeld.

Maar tja, geldt dit laatste ook voor HF compressiedrivers + hoorns?
't is maar een hobby...
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
18-4-2011 04:01
Ja, met compressie drivers ook, alleen hangt het van de constructie en de plaatsing van de compressie driver af of deze ook in staat is om de voordelen te kunnen benutten..
Daar is een Wave Guide dus uitermate geschikt voor!!
..Je Ducktape brood voeren...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
12-6-2011 21:56
Nou het heeft even geduurt maar inmiddels een heel aardige instelling kunnen maken, testen en vandaag wordt de topkast voor het eerst ingezet.

toppen beginnen bij 140 hz, mid loopt door tot zn beetje 1400 hz, en de waveguide neemt het over tot bovenin. exacte processor instellingen zal ik van de week even uitlezen en weergeven.

Wat we nu al hebben gemerkt, 2Kw op de 4 midspeakers is eigenlijk nog net te weinig. De amp gaat gewoon Volluit! De labgruppen 1300 op de waveguides speelt in slaapstand, jemig wat gaan die krengen hard, ver en zuiver. Headroom over tot en met!

De set speelt nu 3 dagen op een kermis, als dj set, op een hoge constructie de beide topjes naast de DJ gekantelt naar beneden over een plein spelend waar al snel 1000 man kan staan. Afstand tot de eerste gevel zn beetje 80 meter. Op de grond een setje van 4 dubbel 18" bassen, 2 stuks achter elkaar spelend. De topkast heeft geen enkele moeite om de bassen bij te houden.

Klank is gewoon heel recht, strak zuiver en het mid wat misschien zou achterblijven kunnen we met DJ werk niet merken.
We hebben al veel verbaasde blikken en vragen gekregen waar de topkasten zouden zijn.. laugh :D

Fotootje zal ik van de week plaatsen, net als de bevindingen na 3 dagen te hebben gespeeld.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
13-6-2011 01:12
Meer vermogen op die midspeakers gaat weinig helpen: de paar dB die je zou kunnen winnen met wat extra power verdampen grotendeels door de powercompressie (2kW is al veel voor deze 4 2" VC drivers).
Je komt zeker te kort in het low-mid (140-300Hz)? wink ;) Toch een 12" of 15" voor het low-mid?

PS: Ik ben nog steeds niet overtuigd dat hoogdrivers (met elk een aparte hoorn of waveguide) akoestisch koppelen. Het membraan van de ene driver ziet (nagenoeg) geen de drukverhoging door de andere driver en dus krijg je geen rendementsverhoging, alleen 3dB door power verdubbeling. Alleen ingeval van 2 drivers op 1 hoorn verwacht ik een rendementsverhoging.
't is maar een hobby...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
13-6-2011 10:42
@peter, Opzich klinkt het geheel heel erg oke hoor, niet eens echt een gemis van het lowmid. De amp welke er nu achter speelt speelt echter constant op zn max.. Bij flink gasgeven knipperen de clip lampjes vrijwel constant, terwijl je niet het idee hebt dat de speakertjes al aan hun max zitten, Veel harder zal het idd niet gaan, is vooral bedoelt om de amp iets te ontlasten..

Er is al een plan om nog eens 2 kasten bij te bouwen, met alleen de 4* 8" speakers erin. Het geheel zal dan net wat meer body geven, door zn extra membraam oppervlakte en de verdubbeling van het aantal speakers. De bms speakertjes kosten de kop ook nog niet eens, alleen die verrekte kast... daar gaat weer zn hoop tijd en werk inzitten! wink ;)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
13-6-2011 11:29
Hoe belast je de mid amp nu? 8 Ohm (2x serie, 2x parallel), 2Ohm (4x parallel) of 2x 4Ohm (2x parallel)? Gebridged?
Door de midspeakers anders serie/parallel te schakelen zou je de mid-amp(s) wat optimaler kunnen belasten.
't is maar een hobby...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-6-2011 12:09

PvG schreef:

PS: Ik ben nog steeds niet overtuigd dat hoogdrivers (met elk een aparte hoorn of waveguide) akoestisch koppelen. Het membraan van de ene driver ziet (nagenoeg) geen de drukverhoging door de andere driver en dus krijg je geen rendementsverhoging, alleen 3dB door power verdubbeling. Alleen ingeval van 2 drivers op 1 hoorn verwacht ik een rendementsverhoging.
Oké, 2 subs koppelen dus wel. Een paar meer subs dan ook vast wel. Maar stel we zetten een hele hoop subs op een rijtje die allemaal akoestisch met elkaar koppelen. Als we er dan nog eens een keer een rijtje subs bij naast zetten, koppelen die opeens niet meer met het eerste rijtje?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
13-6-2011 12:31
René, volgens mij heb jij het weer over het afstraalgedrag van een array van speakers...
Ik heb het over het rendement (akoestisch vermogen/electrisch vermogen) van de motor/driver: als de drivers elkaar niet "zien" (door drukverhoging), dan kan er geen rendementsverhoging zijn. Bij hoogdrivers met elk een aparte hoorn zullen de drivers elkaar nagenoeg niet "zien": de hoge frequenties worden 1 kant op afgestraald en de driver ernaast "ziet" daar weinig tot niets van. Bij lage frequenties is dat wel het geval. Als je 2 hoogdrivers op 1 hoorn monteert zullen de drivers elkaar wel "zien".
't is maar een hobby...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
13-6-2011 12:56
Nee, ik vraag precies wat ik vraag. Met als doel hetzelfde principe op een andere manier te visualiseren. Dat afstraalgedrag daarbij om de hoek komt kijken is inherent:
Geluid is in basisbeginsel altijd omnidirectioneel, ook hogetonen. De richtwerking van waveguides en compressiedrivers berust op hetzelfde principe als dat van een array van subwoofers, het principe van Huygens.

In jouw termen: Als subwoofers koppelen gaat de akoestische impedantie omhoog doordat het puntbronnen zijn, waardoor het rendement verbetert. Stel je nu een waveguide eens voor als een rij van allemaal superkleine drivertjes, ook allemaal omnidirectioneel (want geluid is nou eenmaal omnidirectioneel in basisbeginsel). Die superkleine drivertjes zien elkaar dus allemaal -> akoestische impdantie gaat omhoog. Als ik die rij met superkleine drivertjes 2 keer zo lang maak, oftewel een waveguide er bovenop, dan houdt dat natuurkundige principe niet opeens op.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)