Forum > Newbie Forum

2000 watt aggregaat met dap p-1600 en dap p-900

(172 reacties. Pagina 13 van 18)
Moderator(s): Dré
WsxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-9-2006
Laatste: 24-1-2012
Berichten: 73
27-1-2009 22:51

Douwe schreef:

De 10 Kva aggregaat van Boels is gestabiliseerd.
En ook de eerste die voor een redelijke prijs kunt huren.
Ben benieuwd hoe je aan die info komt?

https://www.boels.nl/index.aspx?chapterid=1743&contentid=3038&filterid=977&GroepID=6957

Zoals je ziet is het pas vanaf 70kva gestabiliseerd.

Daaronder zeker niet. Heb het in het verleden bij verschillende vestigingen nagevraagd.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
27-1-2009 23:41
Nu is de vraag, wat is gestabiliseerd? De echte kleintjes hebben een rheostat regeling (mechanisch), de iets grotere hebben een simpele elektronische regeling, de grootste zijn microcontroller gestuurd. De spanning zal altijd geregeld moeten worden, en er zal altijd een tijd zijn, voordat de spanning weer op het gewenste setpoint is bij een wijzigende last. Een schakeling die ingrijpt voordat er een verschil ontstaat is namelijk niet causaal. Een instabiel systeem (zonder stabilisatie?) heeft geen grenzen, dus de spanning zal uiteindelijk oneindig dalen of oneindig toenemen (totdat er iets kapot gaat). Dit is natuulijk niet het geval, in principe is dus ieder aggregaat gestabiliseerd. De snelheid van reageren, en de uiteindelijke marge tot aan de gewenste spanning is echter het verschil in verschillende regelingen. Verder is een goede regeling van de netfrequentie alleen weggelegd voor betere aggregaten.

Gestabiliseerd in het foldertje betekent in het echt meestal een microcontroller sturing. Een gewone elektronische sturing hoeft echter helemaal niet verkeerd te zijn. Je kunt de proef op de som nemen door spanning (en het liefst ook frequentie) te meten terwijl je een (in verhouding tot het aggregaat) redelijke last in en uit schakelt. Bij een aggregaat van 2,5kVA bijvoorbeeld 2 lampen van 1kW. Als de spanning binnen aanvaardbare grenzen blijft (kortstondig +/-20% is voor kleine aggregaten al heel netjes), is dat al een prima uitgangspunt. Natuurlijk blijft een 30kVA aggregaat onder die zelfde 2kW belasting een stuk stabieler, omdat de verhouding dan veel kleiner is.
Niet goed, wel hard!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
28-1-2009 01:58
Bij dit bovenstaande verhaal sluit ik mij volledig aan! Echter wil ik er ook nog wat aan toevoegen. Hoe erg is de tijdelijke spanningsval voor de aangesloten apparaten? Neem van mij aan (ervaring) dat bijvoorbeeld een versterker veel minder last ondervind van een spanningsval dan een cd speler. Alle apparaten die 'simpel' stroom verbuiken (denk aan bijv een normale gloeilamp) ondervind nauwelijks hinder van de tijdelijke spanningsval. Als een arrgegaat tegen zijn max vermogen aanloopt, zakt simpelweg de spanning (waarbij een lamp dus gewoon minder fel gaar branden)
Apparaten die daarintegen gestuurd zijn met chips oid kunnen compleet ontregeld raken. (zeker als je op dezelfde aggregaat apparaten aansluit die veel vermogenwisseling vragen. Voorbeeld hiervoor is een een waterkoker of tostie apparaat, of simpelweg het aanklikken van een 1kw lamp)

Wil je dus gewoon zeker zitten, neem dan een te zware aggragaat. Sluit je simpele (continue) apparaten aan, dan kun je Totaal wattage maal 1.25 prima gebruken als richtlijn.
Alles uit, behalve het licht!
StimpEx Lid
Uit: België
Sinds: 2-2-2005
Laatste: 29-4-2009
Berichten: 71
28-1-2009 07:35
1 x bewerkt. Laatst door Stimp op 28-1-2009 10:02
manual v3000+
staat geen vermeldingen bij van 230v, alleen over 120v
als ik dan van ongeveer 5.5A mag uitgaan kom ik aan volgende berekening

12*230 + 5.5*230 = 4kva * 2 = 8kva

kan wel kloppen denk ik.
Zo moeilijk zijn de dt regels toch niet?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
28-1-2009 09:24
1 x bewerkt. Laatst door Joepurlings op 28-1-2009 09:44
Ja hoor, door de factor twee zit je wel veilig.

Stom trouwens dat ADJ geen vermogen voor 230 opgeeft, dat betekent dus eigenlijk dat je zekering nu ongeveer een factor twee te zwaar is?

Dat een versterker een min of meer statische belasting is klopt ook niet echt, vooral een versterker voor het laag kan flinke pieken trekken.

Edit: AD vervangen door ADJ
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
28-1-2009 09:35

joepurlings schreef:

Ja hoor, door de factor twee zit je wel veilig.

Stom trouwens dat AD geen vermogen voor 230 opgeeft,
Uhm... Mag ik gevoegelijk aannemen dat je over het hoofd gezien hebt dat de link naar de PDF hierboven naar American DJ puntje COM linkt?

Neemt overigens niet weg dat in veel gevallen American DJ Europe (overigens NIET gelijk aan AD-Systems) die informatie (en ook foto's) met grote regelmaat klakkeloos overneemt (zonder er ook maar een seconde naar te kijken of de info en afbeeldingen kloppend zijn voor Europa).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
28-1-2009 09:43

Dré schreef:

Uhm... Mag ik gevoegelijk aannemen dat je over het hoofd gezien hebt dat de link naar de PDF hierboven naar American DJ puntje COM linkt?

Neemt overigens niet weg dat in veel gevallen American DJ Europe (overigens NIET gelijk aan AD-Systems) die informatie (en ook foto's) met grote regelmaat klakkeloos overneemt (zonder er ook maar een seconde naar te kijken of de info en afbeeldingen kloppend zijn voor Europa).
Hallo Dré,

Dat heb ik wel gezien. De .eu site (American DJ kerkrade), bevat tegenwoordig echter alleen nog maar informatie over de huidige producten.

AD bedoelde ik niet... was de J vergeten razz :p

Met veilig zitten door factor twee doel ik trouwens op het gehele vermogen maal 2, niet 120V stroomsterkte delen door 2.
Niet goed, wel hard!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
28-1-2009 12:14

joepurlings schreef:

Dat een versterker een min of meer statische belasting is klopt ook niet echt, vooral een versterker voor het laag kan flinke pieken trekken.
Als je refereert aan mijn post, ik heb niet gezegd dat een versterker een min of meer statische belasting is, ik geef aan dat een versterker veel minder last ondervind van een tijdelijke spanningsval dan bijv een cd speler wink ;)
Alles uit, behalve het licht!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
28-1-2009 12:22
Hallo Kiebus,

Ik bedoelde het eigenlijk meer als aanvulling op jouw post.
Niet goed, wel hard!
Ruud_schepersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-11-2003
Laatste: 15-8-2013
Berichten: 297
28-1-2009 23:28
Volgens ADJ zelf: - Power Consumption: 5A @ 230V AC
Nu ook via de .eu te bereiken.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)