Forum > Geluid

LEM Vs JBL (ea?) >>> en iedereen is welkom!

(211 reacties. Pagina 13 van 22)
Moderator(s): Dré
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
13-1-2005 12:15
En toch worden bij de duurdere merken speakers ingespeeld, oa bij Visaton.Honderden speakers worden tegelijk ingespeeld met een bepaalde frequentie gedurende enkele dagen.

Dit fenomeen ook gemerkt bij mijn 18sound subjes.Eerste klussen miste ik het sublaag,zat vooral een droge kick in maar na enkele maanden klonken ze wat vetter.
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
13-1-2005 12:29

davy gabriels schreef:

En toch worden bij de duurdere merken speakers ingespeeld, oa bij Visaton.Honderden speakers worden tegelijk ingespeeld met een bepaalde frequentie gedurende enkele dagen.

Dit fenomeen ook gemerkt bij mijn 18sound subjes.Eerste klussen miste ik het sublaag,zat vooral een droge kick in maar na enkele maanden klonken ze wat vetter.
Ik sluit mij hier bij aan, ik heb dit ook gemerkt met een B&C 15 TBX 40, dit speakertje kan redelijk wat vermogen aan laugh :D
Ik kan nu na vele uren, hem meer eten geven dan de eerste uren !!!!
Bij 1000 watt rms ging hij over zijn nek, nu krijgt hij minimaal 1500 watt rms op zijn donder zonder over zijn nek te gaan !!

Kweet ook niet hoe het komt, maar het is wel zo , gelukkig laugh :D
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
13-1-2005 12:47

sylvia schreef:

Vandaag hak ik de knoop door, en ik neig vooralsnog naar de ART325A.

Dit omdat de 325 het wanneer je 'm op z'n donder geeft nét wat langer netjes houdt. (En zoals iedereen inmiddels wel weet, wil ik zo min mogelijk met een extra sub werken, dus ik zal vaak tot aan het gaatje draaien.)

Verder is de 325 sowieso zuiverder in mid/hoog. Gezien de muziekgenres die ik draai op de feesten waar ik dit setje voor ga gebruiken (seventies, eighties, nineties en vrijwel geen house of andere dance), zijn zuivere vocals toch wel belangrijk.

Ik twijfel eigenlijk alleen nog omdat beuken, wat de 322 dus beter doet, gevoelsmatig nu eenmaal lekkerder klinkt.

Iedereen die mij nog aan het wiebelen wil brengen in de besluitvorming is welkom laugh :D .
Sylvia, ik denk dat je zo moet bekijken !
Een 15" zal zoiezo lager gaan, iets meer druk in het laag + hij zal iets verder dragen dan een 12" , da's duidelijk !
De keuze die je gaat maken tussen de 322 versus 325 is afhankelijk wat je ermee wil doen .
Zoals je zelf aangaf moeten ze in de meeste gevallen stand-alone kunnen werken, zonder extra sub !
Wil je groter gaan dan zal een sub onontbeerlijk zijn, dit is ook duidelijk !
Gut zei je !! doef, boeng, bop enz...
Met een EQ kan je een 325 laten klinken als een 322, maar het omgekeerde gaat niet omdat een 12" nou eenmaal zijn laaggrenzen heeft !

Ik wens je veel succes met jou keuze, toch denk ik dat de 325 de beste keuze zal zijn, zeker op langere termijn !

Héhé we worden nog een stelletje, jij 2 en ik 2 laugh :D ART 325 Ai bedoel ik dus ashamed :$
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
13-1-2005 13:03

davy gabriels schreef:

En toch worden bij de duurdere merken speakers ingespeeld, oa bij Visaton.Honderden speakers worden tegelijk ingespeeld met een bepaalde frequentie gedurende enkele dagen.
Simpel QC verhaal voor zover ik weet. Fouten (o.a. in constructie (lijm e.d.)) komen dan aan het licht.
Dit fenomeen ook gemerkt bij mijn 18sound subjes.Eerste klussen miste ik het sublaag,zat vooral een droge kick in maar na enkele maanden klonken ze wat vetter.
Een gemiddeld persoon kan een geluid een paar seconden onthouden. Kunstig dat jij dat (in ieder geval in je gedachten) op hebt weten te rekken tot een paar maanden ;-)

Gehoor en hersenen zijn vrijwel niet van elkaar te scheiden. En TOCH zul je dat moeten doen als je ook maar IETS zinnigs wilt kunnen bepalen in dit soort gevallen. En doordat dit in de praktijk niet gebeurt ontstaan de meest wilde verhalen (verhalen waarin ik vroeger zo heilig geloofde dat ik alle niet gelovers wel verketterd heb...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
13-1-2005 15:55
Mooi verhaal Dré laugh :D
Oo ja, toen ik mijn EAW set kocht werd mij dat ook aan geraden ( inspelen dus )
misschien dat ze bij bepaalde merken hun speakers al zelf al inspelen om te weten of het wel echt werkt ! k'zal geen namen noemen zeker shut up :X
Nu even terug naar Sylvia welke ze heeft aangeschaft ?
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-1-2005 16:15
Wiebelwiebelwiebel....

Er vanuit gaande dat er niet zoiets bestaat als "inspelen", en na nog eens goed het verkooppraatje op de RCF-site te hebben gelezen bij beide modellen (veel meer info is daar ook niet te vinden):

AT322A
With the perfect blend of the fast, high efficiency transducers, ART 322-Ai offers an extremely linear response and precise, deep low frequency control. The ideal cabinet for main front of house PA and monitoring, ART 322-Ai is the perfect solution where the power of a 2” compression driver is required for longer throw applications in larger venues.

ART325A
ART 325-Ai is the reference speaker in the new ART series. Ideal for installed situations, it is remarkable for clean midrange output and accurate high frequencies. Offering the ultimate intelligibility in vocal and Recorded Music, from live sound to playback, from monitoring to fixed installation applications.

Het is maar verkooppraat, maar héél per ongeluk wel praat die overeen komt met onze bevindingen gisteren (en die ook de keuze van Sis voor de 325 rechtvaardigt).

Het wordt de RCF ART322A. happy :)

Dit is in principe genoeg voor mijn toepassingen. En voor de situaties waarin dat niet zo is, huur ik er gewoon een ART705-AS sub bij.

Voor het geld dat de 322 minder kost koop ik meteen nette transporthoezen erbij. (Yoghurt en Showrental hebben ze gezien en waren er zeer van gecharmeerd.)
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
13-1-2005 16:27
Sylvia, het zal voor jou ongetwijfeld een goede keuze zijn !
Dat je een sub ART705 kan bij huren is mooi meegenomen wink ;)
Ik wens je daar veel succes mee en dat je er nog jaren plezier mag van hebben ! happy :)
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-1-2005 16:41
Bij deze iedereen bedankt voor het meedenken, via het forum, per mail en telefoon. Heerlijk gewoon. Natuurlijk ook Yoghurt, Showrental en Sietse bedankt voor de zeer verhelderende (doch nu geldverslindende) luidspreker-vergelijking. laugh :D

Dré, geen LEM dus. Hoewel ik ervan overtuigd ben dat ik voor het geld wat ik nu kwijt ben méér had gehad met 2x D-400 en 1x T-5SA. Maarja, het subding weegt toch 46 kg en in mijn vochtige schuur overleeft-ie dat niet. Ik verzin nog wel een andere smoes om toch nog een bezoekje aan Harlingen te brengen. Ben nog steeds benieuwd hoe je het daar voor elkaar hebt met werk en la Familia.
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
13-1-2005 16:49
Silvia, is een Electro-Voice SX360 niets voor je razz :p
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
13-1-2005 16:58
Maak haar gek!! laugh :D https://gathering.tweakers.net/global/smileys/bonk.gif
Dance the night away!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)