Forum > Algemeen Forum

Truss

(172 reacties. Pagina 12 van 18)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
25-12-2003 15:27

DJ Bastisito schreef:

Is VEEL sneller en bija net zo stevig.
Het is niet alleen sneller, de verbinding is ook beter en veiliger dan een systeem met boutjes en moertjes. Een lengte truss met quick-lock koppelingen zal niet op een koppeling scheuren.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
26-12-2003 13:48
waarom door 2 delen? omdat wij een tijdelijk bouwwerk maken waar we ook nog eens mensen onder door (kunnen) laten lopen. Dit resulteert in een groter risico en dus moeten we de veiligheidsfactor vergroten.

Bij takels, steels ed. geld een vf van 10! terwijl in het normaal gebruik in havens ed met 5 wordt gerekend. maar daar zal een kraan machinist dan ook direct stoppen als er iemand onder de last loopt. Dat is zelfs verboden, kijk maar eens op een beetje kraan, staat er groot op.

Omdat wij dus mensen onder iets door willen laten lopen en het een tijdelijk bouwwerk is, verdubbelen we de veiligheidsfactor. voor truss is dat dus van 1,5 (staal/alu constructie) naar 3 Dit houdt dus in dat je ten aller tijden het max opgegeven gewicht ten minste door 2 moet delen om safe te zijn. Gebruik je hoeken in je constructie, dan zelfs door 4 delen tenzij het boxcorners betreft.

En ja voor alle slimmerikken onder ons. Als er dus staat max 200 kilo, geld dit voor in bv de bouw. het zal dus begeven bij ongeveer 300 kilo en om zeker te zijn hangen wij daar dus maar 100 kilo in. Doe je het anders, succes met je verzekering als er iets mis gaat.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
26-12-2003 13:59
Ik vindt dit bovenstaande toch wel heel eigenaardig. Als truss en statieven gekeurd zijn, wil dat zeggen dat ze het gewicht waarvoor ze gekeurd zijn goed kunnen dragen. In de keuring is al een ruime overbelasting meegenomen (Volgens Dré soms wel een factor 5, heb het zelf nog niet kunnen testen wink ;) ).
Truss wordt niet in de bouw gebruikt, alleen maar bij disco's en drive-ins daarvoor is het ook gemaakt. Bij de keuring zal dan ook echt wel rekening mee gehouden zijn dat het een "tijdelijke opstelling boven mensen" is. De veiligheidsfactor nog verder vergrote vindt ik dan ook niet nodig. (een aanhanger die 1000 kilo gekeurd mag dragen ga je voor de veiligheid toch ook niet met 500 kilo belasten).
Dat wil niet zeggen dat ik het goed van je vindt dat veiligheid boven alles gaat, liever door 2 delen dan een dooie, maar ik denk dat de keuring streng genoeg is, en dat de verzekering niet moeilijk zal gaan doen.
Maar als jij een document vindt waarin staat dat je de maximale belasting door 2 moet delen, geef dan effe een linkje.
correct me if I'm wrong...
BoellieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-4-2003
Laatste: 14-7-2006
Berichten: 174
26-12-2003 14:46
toch kan een belastingsprobleem ook bij profesioneel en goedgekeurede truss grote gevolgen hebben.

Dan toch maar factor 2 delen, al ga je perongeluk over je eige berekening heen dan is er altijd nog de veiligheids buffer van de fabrieksopgave.

Maar bij alles dat hangt geld gewoon hoe veiliger hoe beter.
gear: A&H Xone:32, 2*Akiyama Acura, Redsound Soundbite, Stanton Finalscratch 2.0, Ableton Live 5.2, Sennheiser HD-25, Syrincs M3
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
26-12-2003 15:56
tuurlijk is die truss gekeurd. maar niet waar wij hem voor gebruiken. ik zal als ik van de week tijd heb wel ff het een en ander opzoeken en evt hier posten. Maar ga er maar van uit dat een groot deel in de machine richtlijn omschreven staat. en neem maar van mij aan dat als jij het niet door 2 deelt en het komt omlaag de verzekering wel moeilijk doet en jou zelfs kan beschuldigen van grove nalatigheid. voor statieven geld het zelfde, als ze niet zijn uitgevoerd met een dubbele veiligheid (rem en pin o.i.d.) door 2 delen. en als je truss op meer dan 1 statief zet, het aantal statieven maal 75% van het lichtste statief nemen als maximaal toelaatbare last. dus 2 statieven met dubbele borging die per stuk 100 kg kunnen hebben, mogen met ze tweeen nog maar 150 kg tillen.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
KlunzVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 390
29-12-2003 20:31
Ben even wezen zoeken in wat boeken en op het net.

Het zit zo dat we voor alles wat we voor tijdelijk ophangen/neerzetten, rekening moeten houden met het feit dat er mensen onder toegelaten kunnen worden. Dit geeft een zeker risico en dat moeten we beperken. Dit kan op 2 manieren.

1
Zorg d.m.v. dranghekken, barricades of andere afzettingen dat er geen mensen in de buurt kunnen komen. Dit houdt dus in dat als jij een truss of statief van zeg 3 meter hoog neer zet je alles af moet bakenen in een straal van 3 meter rondom dit object. Dit is dus heel veel werk, kost veel vloerruimte en is in de praktijk vaak onuitvoerbaar. (ook een dj is mens, het gaat dus niet om alleen de bezoekers)
2
We verkleinen de kans op een eventueel misgaan, door de veiligheidsfactor te vergroten (x2). Aan een 1 tons takel hang je dus als er niemand onder kan komen 1 ton. Kunnen er wel mensen onder komen of is dit zelfs gewenst, dan hangen we aan die zelfde takel nog maar 500 kg. Dit geld dus voor alles waar we iets aan hangen, takels, steels, harpen(gekeurd) en dus ook truss.

Bij de tabellen opgegeven door de trussfabrikanten worden dus getallen gegeven voor een specifieke lengte van een specifieke soort. Als je met deze gewichten rekent, zal er dus ook niks met je truss gebeuren (vf=1,5). Maar die trussboer zegt niet tegen jouw dat je mensen onder of in de buurt van die truss moet laten. Jij doet dat wel, en dus moet jij je veiligheidsvoorziening voor elkaar hebben. Dit houd dus in de praktijk in dat we de max toelaatbare last door 2 delen. Mocht er dan toch wat misgaan, kun je aan de hangt van je tekening en gewichtentabel (die je trouwens bij je op show hoort te hebben) aantonen dat je je best hebt gedaan om het risico te verkleinen.

Ik hoop zo wat duidelijkheid te hebben verschaft, eventuele vragen lees ik wel weer.

klunz
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
29-12-2003 20:42
Beetje flauw van me razz :p , maar de bron. Ik kan namelijk niet geloven dat de strenge keuring van truss, statieven, takels enz. Bedacht is voor situaties waar je er NIET onder door loopt. Mijn idee zou zijn dat de keuring rekening houdt met het feit van mensen onder de opstelling en daarvoor ook zo'n ruime overbelasting hanteerd. Maar als jij wetgeving kan vinden waarin staat dat je het door 2 moet delen en dat de verzekering dit eist zal ik dat voortaan ook hanteren wink ;) .

Verder waardeer ik je aanpak van veiligheid.
correct me if I'm wrong...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
29-12-2003 23:41

martijn schreef:

doorsparen is het beste. nu moet ik wel zeggen, dat er ook nog zat andere statieven te koop zijn, die NIEt in de webshop staan. VMB maken mooie statieven voor relatief weinig geld.
www.new-line.nl/merken/vmb/79.1

Ik kom er steeds niet aan toe om deze statieven toe te voegen aan de webshop (en dan te bedenken dat ik een aantal zelfs op voorraad heb shocked 8O ).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
29-12-2003 23:46

ME schreef:

Beetje flauw van me razz :p , maar de bron. Ik kan namelijk niet geloven dat de strenge keuring van truss, statieven, takels enz. Bedacht is voor situaties waar je er NIET onder door loopt.
En bij luidsprekerspecs gaan we er niet vanuit dat de fabrikant wel eens het mooie grote getalletje weer zou kunnen geven... Oftewel: Als een fabrikant ermee weg kan komen om mooie getalletjes te geven dan kun je er op rekenen dat hij dat ook doet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
30-12-2003 02:31

Dré schreef:

En bij luidsprekerspecs gaan we er niet vanuit dat de fabrikant wel eens het mooie grote getalletje weer zou kunnen geven... Oftewel: Als een fabrikant ermee weg kan komen om mooie getalletjes te geven dan kun je er op rekenen dat hij dat ook doet.
Ja idd. Bij de budgetreeksen van luidsprekers nemen we dan ook de rms waarde met een korreltje zout. Echter bij proffesionelen boxen mag je hopelijk toch wel van echte waarde uitgaan (jouw zelfbouwsetjes zijn toch ook met gegevens gemaakt die WAAR zijn). Waarom zou dit niet voor truss gelden. Die hobbytrussjes die zogenaamd 70 kilo kunnen dragen flikkeren in elkaar. Maar gekeurde statiefen kunnen hun belasting wel aan???

Ik denk dat Truss, Statieven en Takels die gekeurd worden door een onafhankelijk bedrijf toch wel veilig zijn. Maar misschien ben ik gewoon naief.....
correct me if I'm wrong...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)