Forum > Zelfbouw Speakers

Geluidsset 1500 man

(139 reacties. Pagina 12 van 14)
Moderator(s): Dré
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
10-9-2005 15:36
Interferentie heb je natuurlijk altijd. Als je echter met 4 stacks werkt is het directe geluid vaak sterker dan het indirectie geluid, waardoor de inferentie vrij klein is.
Door internet beperkt
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-9-2005 18:49

DJ Delay schreef:

Ik kan niet zien wat voor een zaal het is. Ik ging er van uit dat het ongeveer hetzelfde is als in een kleinere ruimte, en zonder gang. Zelf zou ik het nogsteeds wel doen hoor, maar in jouw geval (iets hoger budget dan wijrazz :p) zou je ook naar iets anders kunnen kijken.
Je haalt nu alles door elkaar, ik zoek geen set.
Ik plaats alleen een opmerking naar aanleiding van jou post. Bij het zaalvoorbeeld met de gang rondom heb ik tevens maten geplaatst dus daar prop je never nooit niet 1500man in.
Om het geluid ook duidelijk te houden in de gang staan daar kleine boxjes die dezelfde kant opkijken als de hoofdset. Met een delay unit ertussen hoor je geen duidelijke overgang in je geluid als je vanuit de gang de zaal inloopt. (zonder delay line is dit wel duidelijk hoorbaar)

Tevens ken ik genoeg "galmbakken" waar je dit soort opstellingen beter niet kan doen. Je wordt knetter als dj of band van al je terug komend geluid.

Het is hetzelfde als geluid verzorgen in een kerk, dat vergt de nodige ervaring.
Maar als je zonder delay draait, met in iedere hoek een stack, dan heb je toch geen probleem ? Dit gaat toch gewoon goed? Anders zou je altijd nog op mono kunnen draaien, maar dat lijkt mij niet zo'n goed idee voor zo'n feest.
Wat heeft mono geluid er mee te maken? Is het dan ineens wél goed?

Neem een groter voorbeeld, hoe denk je hoe ze in de arena het geluid verzorgen, en op zeer grote festivals?

Martin.
kvm entertainment
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
12-9-2005 15:10

DJ Delay schreef:

Ik kan niet zien wat voor een zaal het is. Ik ging er van uit dat het ongeveer hetzelfde is als in een kleinere ruimte, en zonder gang. Zelf zou ik het nogsteeds wel doen hoor, maar in jouw geval (iets hoger budget dan wij razz :p) zou je ook naar iets anders kunnen kijken.

Je haalt nu alles door elkaar, ik zoek geen set.
Maar de topicstarter wel
Wat heeft mono geluid er mee te maken?
Als je stereo draait, en je hebt in iedere hoek een speaker(stack) staan, en je hebt links en rechts geluid, heb je dus vier anderen soorten geluid.
-Links zonder delay (normaal dus),
-rechts zonder delay (ook normaal dus).
-Links met delay(met delay omdat je daar minder ver vanaf staat dan van de andere speakers )
-en rechts met delay.

Als je dus in een grotere zaal staat, hoor je dit natuurlijk eerder dan op een klein feest, waar de speakers (ook al staan ze in de hoeken) nog redelijk dicht bij elkaar staan. Zou je dit voor 1500 man doen (grote zaal dus) is er de kans dat als je vooraan staat, je de speakers die achterin staan er iets later doorheen hoort. Dit klinkt niet. Ik dacht (zeg niet dat het klopt) dat als je dan op mono zou draaien, je het kan vergelijken met rechts en links, maar dan is het meer voor en achter.

Ik ben er al wel achter dat je in grote zalen dit dan beter niet kunt doen, maar in kleine zalen kan ik geen reden bedenken waarom je niet in iedere hoek een speaker zet (omdat ze dan toch best dicht bij elkaar staan, en het geluidsvertraging (delay) te klein is om op te merken).

Voorbeeld ter verduidelijking:
-Je staat voor in bv. de ArenA. Daar staan voor en achter stacks. Je staat voorin. Je hoort dan het geluid van voor, en een halve seconde daarna hetzelfde geluid, maar dan van achter, 100 meter verderop. Dan zit er ook nog verschil in het geluid dat van rechts en links komt (stereo), waardoor het helemaal onverstaanbaar wordt. Draai je nou op mono daar in de ArenA, dan hoor je maar 2 soorten geluid. Het geluid van voorin, en het geluid van achterin. Ik kan het fout hebben, maar het lijkt mij al beter te verstaan dan dat je 4 soorten geluid hebt.
Voor achter dacht ik te kunnen vergelijken met links rechts.

-Sta je nou in een zaaltje van bv. 5 bij 5 meter, dan hoor je het geluid van iedere speaker(stack) uit iedere hoek zo goed als tegelijk. De tijd dat het geluid erover doet om 1 meter of 5 meter af te leggen, scheelt lang niet zo veel als dat het 100meter in de ArenA moet afleggen.

Daar zat ik een beetje mee in de knoei. Hopelijk is het nou duidelijk wat ik bedoelde.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
15-9-2005 13:10

henkie oet nee schreef:

Wat Dre zegt een EAW set waar je minimaal 1500 man mee aankunt is vele malen duurder dan de duurste DAP set.
hier een fotovan een EAW set waar je minimaal 1500 man mee aankunt.
Geheel wordt aangestuurt door acht keer Labgruppen fp6400.

mooi! om welke eaw-set gaat dit?
KobazzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-11-2004
Laatste: 8-8-2010
Berichten: 80
15-9-2005 22:56
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 17-9-2005 12:23
Lijkt op een KF 750 set.
LucStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-3-2003
Laatste: 14-1-2013
Berichten: 385
16-9-2005 21:17
1 x bewerkt. Laatst door Luc op 17-9-2005 18:46
Het is al eens eerder voorbij gekomen, maar ik zeg het nog maar een keer: kijk nog eens naar een setje labsubs. Momenteel staat er nog steeds een mooie set van 6 stuks te koop en de verkoper wil er GRAAG vanaf gezien zijn teksten en regelmaat van adverteren.

Oriënteer je eens zou ik zeggen, kijk eens wat men over het algemeen aan toppen op deze kasten zet e.d. Maak een afspreek met betreffende aanbieder en ga eens luisteren, wellicht kan hij je veel vertellen over bijpassende toppen en aansturing van zo'n set.

ALS ik 1500 man zou moeten bespelen EN ik zou het budget voor een bijpassend budget daarvoor hebben, dan zou ik serieus overwegen een set labjes als laag neer te zetten. Natuurlijk moet je verder kijken dan je neus lang is, MAAR; deze kasten hebben zich bewezen en staan garant voor het echt zware werk, lekker wegstouwen in tenten/open lucht! En gezien het lopende aanbod (welke al voor een aantrekkelijke prijs waar wellicht nog over te onderhandelen valt...), zou ik maar eens kijkje gaan nemen...
In het verleden behaalde posts bieden geen garantie voor de toekomst...
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
18-9-2005 12:22
Maar klopt het een beetje wat ik hierboven uitlegde?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
20-9-2005 15:10

DJ Delay schreef:

Maar klopt het een beetje wat ik hierboven uitlegde?
Een delaystack (of normaliter een delayarray) in de ArenA die meer naar achteren staat, staat ook naar achteren gericht en niet op het publiek dichterbij de frontset.

Aangezien een line-array een relatief kleine spreidingshoek heeft, zul je van die delaystack als je dichtbij de frontset staat echt heel weinig (relatief niets) horen, behalve hoogstens wat reflecties tegen de tribunes die terugkomen in de richting van het podium (en helaas is dat in de ArenA wel wat meer dan "wat", maargoed. Da's een ander vak: Akoustiek. Dat komt pas in het 2e semester dit jaar wink ;)).
Light Image
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
20-9-2005 22:28
Maar maakt het dan wat uit of je op mono of stereo draait? Als ik het goed begrijp niet dus?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
21-9-2005 14:50

DJ Delay schreef:

Maar maakt het dan wat uit of je op mono of stereo draait? Als ik het goed begrijp niet dus?
Enige reden om mono te draaien is volgens mij, dat de mensen links of juist rechts in de zaal geen instrumenten missen. Het naar links pannen van een gitaar in een klein zaaltje maakt niet veel uit, maar zodra je het hebt over een afstand van rond de 40 meter tussen de 2 front-arrays zul je toch maar net meemaken dat je favoriete gitarist op de andere array is gepand, dan waar jij voor staat..
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)