Forum > Algemeen Forum

CD-R's, Buma, Muziekrechten etc.

(591 reacties. Pagina 12 van 60)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-2-2004 08:54
Ik zal het ze wel even vragen, als niemand hier op het forum hierover iets met 100% zekerheid kan zeggen.

Overigens valt mij meteen weer de wijze van interpreteren van mijn verhaal op. Ik heb niks gezegd over "binnen een paar dagen". Ik heb gezegd dat de ambtenaar ter plekke inschat en beslist wat redelijk is, en heb zo'n gevoel dat bijklussende prutsertjes die niet stevig in hun schoenen staan (want je schrikt je rot als je het haasje bent en je hebt je zaken niet in orde) vrij rap door de mand vallen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-2-2004 11:18
Daar zijn geen vaste bedragen voor. De officier van justitie kan een schikkingsvoorstel doen of jou dagvaarden (en dan voor de rechter een boete eisen).

Bij de hoogte van het schikkingsvoorstel of de boete kan van alles een rol spelen: ben je op grote schaal aan het kopiëren geslagen, verkoop je illegale muziek/software of gebruik je het alleen zelf, ben je lid van een criminele organisatie, is er recidive etc.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
De kawamanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-10-2003
Laatste: 10-7-2004
Berichten: 41
3-2-2004 13:22
En als die boete niet zo hoog is, kan je net zo goed de gok nemen. Draai je tien of vijftien keer met je illegale cd's. Hangt je een boete boven het hoofd, koop je alsnog de legale cd's!

Maar ik heb iig net bij de freerecordshop weer 20! legale cd's besteld! wink ;)
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-2-2004 13:27
En weer een 'vrije' interpretatie. Net veranderde de opmerking dat de termijn waarbinnen iemand moet kunnen aantonen dat-ie legale originelen bezit van 'afhankelijk van de controleur' in 'een paar dagen'. En nu verandert de opmerking van Victor dat de hoogte van de boete 'afhankelijk van een aantal factoren is' in 'niet zo hoog'.

Dat is wishful thinking.

Of je het risico op controle en boete wilt lopen moet iedereen voor zichzelf beslissen, daar maak ik mij niet druk om. Maar wat mij soms wel een beetje zorgen baart is de niet-realistische beweegredenen van sommigen onder ons.
ZzzzzzzzzzzzStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-6-2003
Laatste: 31-3-2011
Berichten: 45
3-2-2004 14:07
die paar dagen van mij was een voorbeeld. Als de termijn veel korter is gaat mijn verhaal niet echt op... Ik lees een bericht over het algemeen meer dan een keer voordat ik reageer en heb het dan over het algemeen ook wel goed begrepen. (helaas niet altijd...)

Dat de hoogte van de boete niet voor iedereen hetzelfde is is eigenlijk wel logisch maarik vroeg het me af. In ieder topic over illegaal gebruik van cd's staat alleen dat de boetes hoog zijn, maar nooit een bedrag. nu weet ik dus waarom. Weer wat geleerd!
blaat het niet dan schaapt het niet
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 9489
3-2-2004 15:32
Een hele gangbare boete bij de belastingen is 100% van de misgelopen aanslag.
Je betaald dus eigelijk twee keer zoveel als dat je had moeten betalen.

Ik kan me voorstellen dat zoiets bij BUMA ook geëist zou kunnen worden.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjBjornStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2003
Laatste: 24-6-2004
Berichten: 47
3-2-2004 16:45
Na alle topics over dit onderwerp zijn er eindelijk antwoorden en conclusies die een beetje met de waarheid overeen komen. Kan er niet 1 grote eindconclusie komen, ideetje?? Het is een complex gebeuren dit onderwerp maar t lijkt mij in ieder geval handig want iedereen heeft er mee te maken, en iedereen zegt en denkt ook wat anders!!!!! sad :(
Hoe weet een blinde of z'n billen schoon zijn na t poepen?
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
3-2-2004 17:33
Het probleem is vooral dat laatste, namelijk dat iedereen wat anders DENKT. Ik had gehoopt dat even snel te kunnen oplossen door de telefoon te pakken, de Buma te bellen en het verslagje van dat gesprek hier neer te kalken.

Wat gebeurt er? Omdat er een paar mazen in de wet zitten en omdat er in zéér geringe mate sprake is van een gedoogbeleid m.b.t. het draaien met CDR's (je moet nog altijd in het bezit zijn van de originelen), beginnen allerlei mensen die draaien met illegale kopieën hun eigen interpretatie van de wet te geven en allerlei truukjes te posten omdat ze denken hiermee de wet te kunnen omzeilen.

Wat mij betreft hebben alléén de mensen die draaien op gekopiëerde cd's en tevens de originelen in hun bezit hebben recht van spreken, recht van commentaar en recht op een 'kom maar op Buma'-houding, simpelweg omdat de wet hierin niet voorziet. De rest is pure speculatie.

Een samenvatting van de wet, behalve het stukje dat ik hierboven heb gegeven met een aantal zinvolle aanvullingen van mede-forummers, is niet te geven. Het blijft steeds weer uitdraaien op een interpretatie van een interpretatie van een broodje-aapverhaal.

Een optie is idd een sticky met een slotje waarin alleen de mods wijzigingen kunnen aanbrengen, maar ik denk dat het niet de taak van New-Line is om dit soort 'lastige' en aan wijzigingen onderhevige informatie samen te gaan vatten. Wanneer je als dj écht geïnteresseerd bent in de regels en richtlijnen, dan kun je het beste zelf even bellen met de Buma, of kijken op sites a la www.anti-piracy.nl . Dat is dichter bij de bron en dus minder ruisgevoelig dan een forum.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
5-2-2004 00:47

sylvia schreef:

Wat mij betreft hebben alléén de mensen die draaien op gekopiëerde cd's en tevens de originelen in hun bezit hebben recht van spreken, recht van commentaar en recht op een 'kom maar op Buma'-houding, simpelweg omdat de wet hierin niet voorziet. De rest is pure speculatie.
Precies die houding hadden wij een paar jaar geleden (en nu nog) toen we begonnen onze collectie EN compacter te maken EN te beschermen tegen diefstal. Ook TOEN zijn er diverse discussies en contacten geweest met Buma/Stemra (vandaar ook dat ik een aantal telefoonnummers (en zelfs namen) had). Toendertijd was er echter van gedogen nog geen sprake (we zouden, volgens de regels, toestemming moeten vragen aan de rechthebbenden (en die gewoonweg niet krijgen omdat de kosten voor deze rechthebbenden dan hoger zouden zijn dan de baten)).

Het is en blijft gewoon een lastige materie. Voor mij persoonlijk geldt het principeverhaal. Als ik een origineel gekocht heb en kies om die veilig weg te leggen en daarna een kopie van die origineel te gebruiken dan is dat MIJN keuze. En (zoals we toen ook al zeiden) als Buma/Stemra/NVPI het daar niet mee eens is... Sleep me maar voor de rechter! Ik heb, voor het samenstellen van m'n collectie, een slordige ton in guldens naar de platenmaatschappijen gesleept en daarmee MEER dan m'n deel aan rechten afgedragen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ElceeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-11-2003
Laatste: 22-6-2007
Berichten: 215
10-2-2004 04:17
Helemaal mee eens Dré. Zelfde geldt wat mij betreft voor het draaien van een gedownloade remix terwijl je het origineel hebt.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)