Forum > Geluid

LEM Vs JBL (ea?) >>> en iedereen is welkom!

(211 reacties. Pagina 12 van 22)
Moderator(s): Dré
ImcoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 6-9-2024
Berichten: 998
12-1-2005 18:53
Tja maar dat kan natuurlijk ook zuiver een pshychologisch effect zijn. Ik heb zelf nog nooit echt gehoord over inspelen van speakers. Betekend natuurlijk niet dat het onzin is.
Dance the night away!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 1344
12-1-2005 18:53
De hele Hifi-wereld speelt zijn luidsprekers in. High enders doen dat soms zelfs dagen met een 25 Hz toon en dergelijke. Er zou dus een kern van waarheid in kunnen zitten razz :p.

Het idee hierachter is dat o.a. de ophanging versoepeld door het inspelen. Ook het feit dat de T/S-parameters veranderen wordt vaak als reden aangedragen. Echter veranderd de Fs/Qts-verhouding nauwelijks en daarmee blijft de afstemming meestal vrijwel gelijk.

Ik meen mij in ieder geval te herinneren dat mijn 15" subs na ruim 8 uur testen beter begonnen te klinken.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-1-2005 19:36

sis schreef:

Trouwens Sylvia, net even gekeken naar Thomann cyberstore, de prijs voor een 325Ai is sedert gisteren gedaald naar 999 euro
Had ik ook gezien, dat is dus 1025 euro met Nederlands BTW-tarief. Komen nog bij de verzendkosten.

Mij zouden ze hier 1071 euro kosten. Voor dat prijsverschil haal ik ze niet in Duitsland, want service om de hoek is lekkerder. Spullen die mij zoveel kosten haal ik sowieso niet in het buitenland (1x mee op m'n bek gegaan), en zeker niet bij Thomann. Zij zijn het namelijk die mijn vragen per mail (zie hierboven) niet beantwoordden. Ik moet er niet aan denken hoe dat zou lopen met garantie-issues.

[EDIT] Ik had liever gehoord dat "inspelen" een broodje-aap verhaal was. Dan zou de keuze iets eenvoudiger zijn geworden. Maar we hebben ons er echt over staan verbazen dat het klonk alsof de 322 de 325 eruit speelde, met z'n zessen uiteindelijk zelfs laugh :D . Maar het zou wél een hoop verklaren. Als ze bij RCF de 322 kunnen afstellen, dan kunnen ze een 325 toch ook goed afstellen zou je zeggen. En hij klonk echt raar strak, vond ik.
DJ SietseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-1-2003
Laatste: 9-9-2008
Berichten: 1218
12-1-2005 19:45
1 x bewerkt. Laatst door DJ Sietse op 12-1-2005 20:01
Inspelen is naar mijn weten ook broodje aapverhaal. Ik geloof dat ik dat van Dré heb, ik zal nog eens zoeken.
Er wordt veel gesproken over het "inspelen" van een driver. Nou... Een driver doet z'n hele leven niets anders dan inspelen. Een aantal parameters van een driver zijn namelijk vrij dynamisch (jammer maar helaas) en zelfs afhankelijk van de stimulus. Zo zul je bij 1W een andere set parameters krijgen dan bij 100W (denk alleen maar eens aan de opwarming van de spreekspoel MAAR ook aan het dynamisch zijn van de compliantie).
En
Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met speakers. Daar zijn er ook mensen die beweren dat een speaker in moet spelen. Uiteraard weten we daar WEL 100% zeker dat een speaker CONSTANT bezig is z'n werkpunt aan te passen (dus hij moet ALTIJD ingespeeld worden; elke keer als hij een "ander" signaal aangeboden krijgt).
Zoekfunctie.. wink ;)
Door internet beperkt
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
12-1-2005 19:58
Sylvia wat bedoel je met raar strak : blubberig ? of iets anders ?
ik heb de 322 niet gehoord, alleen de 325 versus srm 450
Het laag bij de 325 vond ik mooier en dieper dan een srm 450
kwestie van smaak zeker !!
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
12-1-2005 20:28
Raar strak als in...euh...retestrak?

Helaas heb ik de SRM-450 nog nooit fatsoenlijk kunnen beluisteren, maar wat ik bedoel is dat de ART322A op het laag een BOENG BOENG BOENG gaf, en de ART325A een BOP BOP BOP of DOEF DOEF DOEF, zo je wilt. (Gut je wilt niet weten wat ik hiervoor allemaal heb ingetypt wat de lading niet dekte.)

Korter, strakker...kaler.

Maar, de geluidsdruk van de 325 was wel hoger. Het leek echt alsof de 322 harder ging, maar de dB meter zei van niet.
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-1-2005 10:24
Vandaag hak ik de knoop door, en ik neig vooralsnog naar de ART325A.

Dit omdat de 325 het wanneer je 'm op z'n donder geeft nét wat langer netjes houdt. (En zoals iedereen inmiddels wel weet, wil ik zo min mogelijk met een extra sub werken, dus ik zal vaak tot aan het gaatje draaien.)

Verder is de 325 sowieso zuiverder in mid/hoog. Gezien de muziekgenres die ik draai op de feesten waar ik dit setje voor ga gebruiken (seventies, eighties, nineties en vrijwel geen house of andere dance), zijn zuivere vocals toch wel belangrijk.

Ik twijfel eigenlijk alleen nog omdat beuken, wat de 322 dus beter doet, gevoelsmatig nu eenmaal lekkerder klinkt.

Iedereen die mij nog aan het wiebelen wil brengen in de besluitvorming is welkom laugh :D .
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-1-2005 10:33
Je budget is in korte tijd aardig (naar boven toe) opgerekt, Sylvia!
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
13-1-2005 10:42
Klopt.

Ik kreeg twee weken geleden ineens twee klusjes erbij, terwijl in de afgelopen jaren bij mij alles in januari meestal stil lag. Omdat klusjes viavia binnen komen, en omdat ik in december wegens de feestdagen weinig voor bruiloften en verjaardagen e.d. word gebeld, is het altijd afwachten wat er in januari en februari gebeurt. Ik heb eens een jaar gehad dat het domino-effect negatief uitviel, toen had ik in april pas voor het eerst weer wat te doen.

Tel bij de verdiensten van die klusjes op de 1150 die ik voor mijn vorige set heb gekregen en mijn beslissing om de basgitaar die hier al 8 jaar in de hoek staat voor 250 te verkopen...

En op zich valt het nog mee. Als de keuze op de JBL's was gevallen, dan was ik erg goedkoop uitgeweest. Naast de relatief hoge restwaarde was het ook niet voor niets dat dit mijn voorkeur had. Bij de LEM D-400 heb ik altijd rekening gehouden met de noodzaak van een sub erbij. Ik weet 99% zeker dat Dré me hiertoe omgeluld zou hebben als ik naar Harlingen was gereden. En dan was ik ook vet over de 2000 euro gegaan.

En om een lang verhaal kort te houden: de speakers naast elkaar beluisteren was natuurlijk funest ashamed :$ . Dat doe ik NOOIT meer laugh :D .

(Het is trouwens niet zo dat ik hier niet een beetje van wakker heb gelegen vannacht, omdat ik per 1 januari afhankelijk ben van een WW-uitkering...maarja.)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 18-9-2024
Berichten: 13471
13-1-2005 12:07

Rademakers schreef:

De hele Hifi-wereld speelt zijn luidsprekers in. High enders doen dat soms zelfs dagen met een 25 Hz toon en dergelijke. Er zou dus een kern van waarheid in kunnen zitten razz :p.
Net zoals het markeren van de randen van je CD's zorgt voor een veel beter geluid. En natuurlijk moet die laatste 2 meter netsnoer van goud zijn (dat er daarvoor een paar kilometer kopen en aluminium zitten maakt niet uit...).
Het idee hierachter is dat o.a. de ophanging versoepeld door het inspelen. Ook het feit dat de T/S-parameters veranderen wordt vaak als reden aangedragen. Echter veranderd de Fs/Qts-verhouding nauwelijks en daarmee blijft de afstemming meestal vrijwel gelijk.
Het is nog veel erger. De parameters van een driver zijn zo dynamisch als het maar kan. Elke keer als een bastoon uitgestorven is moet dat kreng van een speaker weer ingespeeld worden. Dus bij 130BPM muziek gebeurt dat zo'n dikke 2 x per seconde...
Ik meen mij in ieder geval te herinneren dat mijn 15" subs na ruim 8 uur testen beter begonnen te klinken.
Alles went... sneaky :V

Als drivers "ouder" worden veranderen hun parameters ook geleidelijk. Vooral tweeters hebben hier last van (rookaanslag verhoogt de bewegende massa om maar eens iets te noemen) en bij electrostaten is dit zelfs een regelrechte CRIME!!!

Maar een 15 of 18" geitenvel inspelen??? Alleen in dromen. Conus zal wel in de loop der jaren van samenstelling wijzigen (steeds wisselende luchtvochtigheid heft nu eenmaal z'n tol). Magneet zal ook WAT afnemen. Maar dat alles heeft geen bal met inspelen te maken (want dit gebeurt ook als je hem niet gebruikt).

Andersom redenatie: Stel dat een driver ingespeeld moest worden omdat z'n ophanging uit de doos nog stug is. Dat zou dus betekenen dat de parameters van die ophanging in een relatief korte tijd behoorlijk zouden veranderen... Zou jij zo'n speaker daarna nog langdurig willen gebruiken OF verwacht je dat er magische robotjes in die ophanging zitten die na een uur of 8 gaan roepen "kappen nou"???

laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)