Forum > Off-Zone

Ergenissen on stage/ tijdens het draaien

(2492 reacties. Pagina 115 van 250)
Moderator(s): Dré
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
15-6-2008 14:41

dj smilfit schreef:

Wat ik probeer uit te leggen is dat er bij het aanslaan van aparatuur heel wat meer bij komt kijken dan een vrachtwagen huren en opladen. In praktijk komen hier in België zulke toestanden dus zelden voor. Om het zo ver te laten komen moet je al van slechte wil zijn.
Een boete geven wegen geluidsoverlast komt eerder voor.
Dat is al heel wat anders dan je eerdere analyse van het Belgische rechtssysteem. Maar gelukkig is het me nu duidelijk dat die even aan je eigen fantasie was ontsproten.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2008 10:18

Sylvia schreef:

wat me diverse malen op telefonische scheldkannonades van de uitbater kwam te staan, omdat die mensen daarna vaak meteen een andere lokatie zochten.
Ik heb idd ook een paar van die zaaltjes op mijn verzameling staan shut up :X
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
16-6-2008 21:42
2 weken geleden hadden we een heel vermoeiende, maar toch geslaagde avond:

Het was een 25-jarig bruiloftsfeest, in een lang, smal café hier in de buurt. Het feest in zijn geheel was in country-stijl.

Auto met aanhangwagen half op de stoep gezet, en langs de drukke doorgaande weg door het café alles de zaal in gedragen. De vriendelijke zoon van de eigenaar helpt mee, hij doet ook iets met geluid. Daarna de auto enkele straten verder moeten parkeren.

Vrijwel meteen met opzetten vraagt de eigenaar naar het vermogen van het 4-barretje dat ik bij me heb, 4x 500W. Oei, dat is wel veel is zijn antwoord, en hij vraagt zijn zoon een haspel uit te rollen en die voor ergens in te steken. Okay, geen punt. Alles opgezet, en vanwege de smalle aard van het café een lijntje doorgeprikt om voorin geluid te krijgen via de vaste installatie.

Dan komt de familie aanzetten om nog een en ander door te spreken. Het blijkt dat ze iets van een voordracht gaan doen waarbij er een microfoon, hoofdtelefoon en 2 cd spelers nodig zijn, die iemand van hun bediend. Nee, dit was mij niet doorgegeven... Vooruit, dan laat maar gaan.

Het feest begint, en het zilveren echtpaar arriveert. Eerst wat rustigere countrynummers gedraaid onder het vollopen van de zaal. Uiteindelijk toch blij dat ik een wat grotere geluidsset had meegenomen, want de opkomst was zeker flink. Na zo´n uurtje draaien springt ineens het halve café op zwart, alleen bij de voorste bar brandt nog wat licht. Het blijkt dat één van de hoofdzekeringen gesprongen is, wat aan de verbroken zegels te zien wel vaker gebeurt. De verdeling over de fasen kan echter niet meer dan slecht zijn, getuige het weinige licht dat nog aan blijft.

De eigenaar probeert mij de schuld in de schoenen te schuiven: "dat komt door die lampen van jou!". Dat hij verder zijn hele net asymetrisch belast, en verder nog zo´n 20 groepen heeft zitten, behalve dat ene groepje waar ik op draai, maakt verder natuurlijk niets goed.

Tien minuten later is de zekering opgelapt en gaat het feest verder. Eerst twee voordrachten van vrienden, daarna kwam de familie. Zij namen bijna een uur voor hun rekening, ok, verder geen probleem. Op het laatst blijkt dat hun cadeau bestaat uit een frans bauer imitator, die meteen na hun voordracht (die inmiddels al flink uitgelopen is) op zal komen. Ook weer geen punt, al wisten wij weer helemaal niets van tevoren. Uitendelijk had deze jongeman 2 meiden meegenomen om zijn tapejes te verzorgen. Gelukkig beschikte ik over een live mixer en minidiskspeler. Verder voor ons een uitgelezen kans om even lekker wat te gaan eten.

Als de imitator uitgezongen is, heeft de klok allang 23:00 geslagen, en kunnen we eindelijk gaan draaien. Na enkele countrynummers leidt het publiek ons, mede door verzoekjes, richting "normale" muziek. Het publiek danst en zingt gezellig mee, met allround muziek van AC/DC tot aan de BeeGees. Weer een tegenvaller: enkele heren worden bijna aggressief als blijkt dat net dat ene carnavalsplaatje onvindbaar is. Gelukkig waren ze uiteindelijk toch wel blij te stemmen met onze verdere muziekkeuze.

Op een gegeven moment komt er een of andere zatte kerel rond ons hangen, geeft wat complimentjes over de muziek en vraagt (met enige consumptie in zijn spraak) enkele nummers aan. Bovendien flirt hij duidelijk met mijn vriendin/assistente. Even lach je ermee, maar als dit uren gaat duren en hij steeds weer rondom je hangt, gaat het toch flink irriteren.

Alsof het allemaal nog niet genoeg was, komt opeens de (inmiddels aangeschoten) zilveren bruid op ons af gevlogen: "En nu is het gedaan met die #@%$*&muziek, vanaf nu alleen maar country!"... Haar eigen man heeft verdorie zelf een aantal van de verzoekplaten aangevraagd! "Niks mee te maken". Okay... het is toch al tegen half 2, dus dan maar weer met frisse tegenzin over op country.

Uiteindelijk blijkt het nog moeilijk de tent leeg te krijgen, de klok nadert ondertussen 3 uur, totdat opeens de eigenaar naar achteren rent en de boel begint te ontruimen, omdat de politie al rond rijdt.

De zatte man blijkt na zeker 10 keer afscheid te hebben genomen, toch ook echt naar huis te zijn, en we ruimen rond 4 uur na een flink vermoeiende avond onze spullen op...

En dan... 2 weken later, op een andere plek... Weer die zatte kerel, in precies dezelfde toestand. Toen herinner ik me weer dat hij op deze plaats het vorige jaar ook al was! Tevens blijkt dat hij twee weken terug niet eens was uitgenodigd, maar dacht dat er een bandje speelde en eens ging kijken...

Hij heeft over een half jaartje zelf een feest, en we moeten zeker komen draaien... Is het vreemd dat iets me zegt dat ik verhinderd ben?
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2008 22:06
jee man, wat een klaagzang.
Blijkbaar heb je nog niet veel bruiloften gedraaid.

Bij een bruiloft hoort af en toe een voordrachtje, meestal met een begeleidend cdtje, waar maak je je druk over.
Zatte mensen die staan te kijken naar vrouwelijk schoon achter de dj, tja, das ook niet zo raar hoor. Misschien heeft die vent thuis wel helemaal niets.
En als je daar niet tegen kan, moet je je meisje niet mee nemen....
Of er gewoon op een beleefde manier wat van zeggen.

Wat betreft de muziekkeuze:
Opdrachtgever is klant en meestal de gene die je betaald.
zijn wensen voer je uit, dan pas komt de rest.
En als je het een beetje taktisch aanpakt, dan wissel je het netjes af.
Al dan niet in overleg met het bruidspaar.
Het is tenslotte hun feest, niet het jouwe!

Het enige waar je misschien wat over te klagen hebt is de stroomvoorziening,
de kroegbaas was al zo aardig geweest om een extra kabeltje voor je uit te rollen.
Had jij waarschijnlijk niet eens bij je??
Stroom probelemen kan je overal tegenkomen, die los je op en je gaat verder.
En als de stroom echt niet in orde is, tja, dan staat er toch hopelijk in je contrakt dat je daarvoor niet aansprakelijk bent?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-6-2008 22:18
Nou nou Tom. Hoe vaak je dit soort dingen ook meegemaakt hebt, het blijft een vervelende ellende!

En stroomvoorziening: Het blijft zo dat WIJ erop aangekeken worden, ook al is het simpelweg de uitbater die er een takkezooi van gemaakt heeft. En ook dat blijft elke keer een vervelend iets.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
16-6-2008 22:37

joepurlings schreef:

De eigenaar probeert mij de schuld in de schoenen te schuiven: "dat komt door die lampen van jou!".
Komt me letterlijk bekend voor.
En dan neem je een kijkje in de keuken, blijkt daar een vaatwasser uit '14-'18 op volle toeren te draaien. Ding uit, problemen weg.
Uurtje later poef, weer alles uit, heeft e.o.a. oetlul hem toch weer aangezet.

joepurlings schreef:

Op een gegeven moment komt er een of andere zatte kerel rond ons hangen, geeft wat complimentjes over de muziek en vraagt (met enige consumptie in zijn spraak) enkele nummers aan.
Meestal met een kegel zo doordrongen van alcohol dat je er zelf spontaan blij van wordt *s.
Klevers zijn vervelend, en meestal kom je er te laat achter. Dus hoofdtelefoon op, kop in de cd-koffer en negeren maar.

joepurlings schreef:

Alsof het allemaal nog niet genoeg was, komt opeens de (inmiddels aangeschoten) zilveren bruid op ons af gevlogen: "En nu is het gedaan met die #@%$*&muziek, vanaf nu alleen maar country!"... Haar eigen man heeft verdorie zelf een aantal van de verzoekplaten aangevraagd! "Niks mee te maken".
Yep: twee vijftigers samen jarig. Eentje wil geen polonaise-muziek, puber-kids van de ander willen dat juist wel, en die onenigheid wordt uitgeleefd op de dj.

Alle dingen die je opnoemt heeft iedere ervaren drive dj wel eens meegemaakt. Maar als de feestgevers, het bezoek én de uitbater je tegelijk tot last zijn in één nacht, heb je gewoon een kutavond ;-)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2008 22:46
Ach, zo heb ik wel eens een avond gedraad dat men de hele avond apres ski wilde.....
lachen, iedereen was al een uur voor het einde uitgeput...

Ik noem dat: "Brood en spelen"

Gewoon doen wat de klant wil.
Misschien een keer waarschuwen dat het wellicht niet voor de hele avond de beste keuze is, maar daarna, trek ik mijn handen er vanaf, en doe wat men wenst.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
16-6-2008 22:49
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 17-6-2008 00:01

Dré schreef:

En stroomvoorziening: Het blijft zo dat WIJ erop aangekeken worden, ook al is het simpelweg de uitbater die er een takkezooi van gemaakt heeft. En ook dat blijft elke keer een vervelend iets.
Toch kan je een hoop ellende voorkomen door even aan het begin de lampjes allemaal vol aan te zetten voor een minuut of 5, en dan eventueel nog even een kleine extra belasting erbij te maken zoals de strobo laugh :D
Valt ie uit, dan weet je het,
valt ie niet uit, dan valt het mee......
En anders gewoon ergens anders stroom zoeken, alhoewel dat meestal niet jouw taak is sad :(

Laat ik eens aardig zijn en je helpen:
Stroom: Binnen 20 meter van de PVO dient aanwezig te zijn: een krachtstroomaansluiting van 400 Volt, 16/25/32 Ampère, 50 Hertz, bestaande uit 3 fasen, een nul en een aarde, of minstens 3 gescheiden randgeaarde groepen van 230 Volt, 16 Ampère, 50 Hertz. Alles volgens de van overheidswege gestelde veiligheidsvoorschriften. Indien er onvoldoende stroom is, word de lichtshow daar op aangepast. Geluid blijft zoveel mogelijk volledig gewaarborgd.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
16-6-2008 23:20
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 17-6-2008 00:02

Tom schreef:

Toch kan je een hoop ellende voorkomen door even aan het begin de lampjes allemaal vol aan te zetten voor een minuut of 5, en dan eventueel nog even een kleine extra belasting erbij te maken zoals de strobo laugh :D
Dat is iets dat je altijd doet máár het is ook iets dat geen rekening houdt met alle rotzooi die de uitbater (totaal verkeerd verdeeld over de diverse fases) inplugt en aanzet nadat jij je test gedaan hebt.
En anders gewoon ergens anders stroom zoeken, alhoewel dat meestal niet jouw taak is sad :(
Altijd leuk. En ondanks het feit dat je 2 rollen gaffa over de kabel plakt om hem veilig weg te werken loopt de kabel net voor die drukke deur langs en blijft de 20e persoon erachter hangen, daarbij vloekend en tierend in... Chips, jouw richting (want daar loopt die kabel naartoe).

En al die mooie eisen (vrije groepen, zoveel meter afstand, bla bla bla) had ik ook in m'n voorwaarden staan. En ja, ik heb een aantal keren met een huilend bruidspaar gesproken omdat ik op het punt stond om naar huis te gaan. Maar ook DAN ben jij de spreekwoordelijke "lul" en klooi je toch maar weer alles aan elkaar om de avond nog z'n normale verloop te kunnen geven (waarna dan alle andere ramp scenario's mogelijk alsnog één voor één aan je voorbij komen).

Overigens zijn er ook uitbaters die hun zaakjes prima op orde hebben. Maar met name de "pittoreske" plekjes vielen daar vrijwel nooit onder. Zelfs één vrij groepje was dan vaak al te veel gevraagd...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
16-6-2008 23:30

Tom schreef:

jee man, wat een klaagzang.
Blijkbaar heb je nog niet veel bruiloften gedraaid.

Bij een bruiloft hoort af en toe een voordrachtje, meestal met een begeleidend cdtje, waar maak je je druk over.
Dat klopt, maar ik vraag altijd uitdrukkelijk van tevoren: licht de familie/vrienden/bekenden in dat ze contact met me opnemen als er iets speciaals is. Uiteraard ben ik de avond zelf flexibel genoeg om hiermee om te gaan, maar daar wordt het niet altijd makkelijker op.
Bovendien hoort dit stukje niet echt bij de "nare ervaringen", maar het staat erbij om het rommelige sfeertje van de avond weer te geven.

Tom schreef:

Zatte mensen die staan te kijken naar vrouwelijk schoon achter de dj, tja, das ook niet zo raar hoor. Misschien heeft die vent thuis wel helemaal niets.
En als je daar niet tegen kan, moet je je meisje niet mee nemen....
Of er gewoon op een beleefde manier wat van zeggen.
Tja... hij hing mij ook de hele tijd in mijn nek te hijgen/zeveren. Mijn meisje had ik die avond zeker nodig, want in het country genre is zij veel beter thuis dan ik... Iets zeggen haalde trouwens niets uit bij die man... hij heeft zeker 5 keer gevraagd waar we vandaan kwamen :P

Tom schreef:

Wat betreft de muziekkeuze:
Opdrachtgever is klant en meestal de gene die je betaald.
zijn wensen voer je uit, dan pas komt de rest.
En als je het een beetje taktisch aanpakt, dan wissel je het netjes af.
Al dan niet in overleg met het bruidspaar.
Het is tenslotte hun feest, niet het jouwe!
Dat klopt, maar bij een (zilveren) bruidspaar, wie is dan de opdrachtgever? De man of de vrouw? De man vroeg zelf heel veel platen aan, en de vrouw begint opeens (vanuit het niets) te schreeuwen. Ik ben de laatste om me niets aan te trekken van de opdrachtgever, maar in dit geval was het niet te voorzien dat ze zo zou reageren.

Tom schreef:

Het enige waar je misschien wat over te klagen hebt is de stroomvoorziening,
de kroegbaas was al zo aardig geweest om een extra kabeltje voor je uit te rollen.
Had jij waarschijnlijk niet eens bij je??
Stroom probelemen kan je overal tegenkomen, die los je op en je gaat verder.
Kabeltjes had ik nog wel bij me. Één miniscuul 16A groepje bezetten, en vervolgens de hoofdzekering eruit slaan is nog tot hier aan toe voor een huishouden achter een enkele 25 of 35A, maar in een café verwacht ik toch wel ietsje meer ruimte.

Uiteindelijk was het zowel voor het publiek, als voor het zilveren bruidspaar, als voor ons een heel geslaagde avond. Een professionele houding is natuurlijk altijd eerste vereiste, zowel op technisch als op sociaal vlak. Zoals gezegd was het echter wel een erg vermoeiende avond, en waren we blij dat we tussen de lakens lagen.
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)