Forum > Licht

Switchpack geeft spanning?? [o.i.d.]

(104 reacties. Pagina 11 van 11)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-9-2024
Berichten: 9489
15-7-2009 17:12
Je hebt gelijk!
Ik was even in verwarring, deze van dit project is ook gebouwd met triac's laugh :D

Maar er bestaan ook relais die zeer netjes schakelen, ik weet de naam niet meer uit mijn hoofd, maar er is vast wel iemand die het weet razz :p
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
15-7-2009 17:19
SSR (Solid State Relay)
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 9-9-2024
Berichten: 9489
15-7-2009 18:21
yeppes happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 1-9-2024
Berichten: 5308
15-7-2009 22:23
Klopt, zie ook mijn post een stukkie terug. Het SSR van Crouzet schakelt ook netjes door de nuldoorgang, maar heeft natuurlijk wél last van inschakelen door lekspanninkjes.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-9-2024
Berichten: 13468
16-7-2009 00:52
Volgens mij kun je met snubberloze triacs (triacs die zo robuust zijn dat ze geen snubber nodig hebben) en de gate strak naar de drain trekken al een eind komen. Uiteraar zul je dan dus zelf een schakelingetje moeten ontwerpen. Hou er daarbij dan OOK rekening mee dat een puls op de nuldoorgang alleen voldoende is bij een resistieve last. Is de last niet puur resistief dan zul je een treintje moeten toepassen.

Een andere optie is een continue gatestroom. Uiteraard wel netjes meeschakelen met de polariteit van de fase (dus positief tijdens de positieve helft, negatief tijdens de negatieve helft) anders heb je EN een DC probleem EN moet de gate stroom onnodig hoog zijn (omdat een triac niet in alle kwadranten even gevoelig is).

De continue gatestroom methode heb ik al eens met succes in de praktijk toegepast (voordeel is ook nog eens dat het werkt met lasten vanaf 0W), de "gate trekken" methode eindigde in een stukje vuurwerk (vermoedelijk doordat ik toch ergens een foutje maakte op m'n breadboard shocked 8O). Allemaal wel al 20+ jaren geleden natuurlijk (zou nu niet meer op het idee komen een 230V circuit op een breadboard te prikken ;-)

Maar de methode is volgens mij valide ;-)

Als je overigens last hebt van tikjes zodra je iets inschakelt kun je het beste ook even gaan onderzoeken welke fout(en) je in het audiogedeelte hebt zitten (want in een goede installatie moet dat gewoon niet het geval zijn).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)